back to top
2025. január 18. 00:49
KezdőlapMotoGPAcostáék átverve érzik magukat a KTM helyzete kapcsán, menedzsere szerint nem erről...

Acostáék átverve érzik magukat a KTM helyzete kapcsán, menedzsere szerint nem erről volt szó

Albert Valera kijelentette, amikor Pedro Acosta májusban szerződést hosszabbított a KTM-mel, fel sem merült, hogy a cég ilyen helyzetbe kerülhet. A 20 éves motoros menedzsere ugyanakkor leszögezte, egyelőre nem gondolkoznak a távozáson.

A holtszezon legforróbb témáját a KTM pénzügyi problémája jelenti. Az osztrák márka ugyanis közel 3 milliárd eurós tartozást halmozott fel, és nemrég odáig fajult a szituáció, hogy kénytelenek voltak csődvédelmet kérni. Bár a helyzet állítólag nem reménytelen, és kilábalhatnak a slamasztikából, ehhez jó döntésekre van szükség.

Hihetetlenül hosszú a KTM adósságlistája

Az továbbra is kérdéses, hogy ennek milyen hatása lesz a versenyrészlegre, különösen a MotoGP-projektre. Ugyanakkor akármi is lesz, az teljesen biztos, hogy a versenyzők nem örülnek a helyzetnek. Így van ez Pedro Acostával is, aki májusban hosszabbított szerződést a KTM-mel, és akkor még fel sem merült, hogy bő fél év múlva ez lesz a helyzet.

„Senki nem figyelmeztetett minket erre az eshetőségre, amikor májusban aláírtuk a szerződést – nyilatkozta menedzsere, Albert Valera a ’Por Orejas’ podcastban. – Azt adták nekünk elő, hogy a KTM egy óriás, pénzügyileg hatalmas erővel rendelkezik. Abszolút meglepetésként ért ez minket, nem volt könnyű megemészteni a hírt. Az elmondottak alapján a MotoGP-projekt szerencsére folytatódik, így nem áll fenn a veszélye annak, hogy jövőre nem lesz motorunk. Arra viszont kíváncsiak vagyunk, hogy milyen körülmények között versenyezhetünk. Májusban egy győztes projekttel kötöttünk szerződést, egy olyan vállalattal, amely több tízmillió [eurós] profitot termelt, és azt az egyértelmű üzenetet kaptuk, hogy erős pozícióban vannak ahhoz, hogy képesek legyenek felvenni a versenyt a MotoGP jelenlegi uralkodójával, a Ducatival. Ma azonban nem ez a helyzet. Hat hónap alatt hirtelen minden megváltozott, és azon tűnődünk, hogy mi történt. Ez ténylegesen érint minket, és abszurd lenne tagadni a nyilvánvalót, hogy Pedro és én is aggódunk a KTM-nél kialakult helyzet miatt, ahogyan a családja és a körülötte lévők is.”

A Jorge Martín és Aleix Espargaró ügyeit is intéző menedzser szerint nem csak őket érték váratlanul a fejlemények. „Jó a kapcsolat, mint mindig, megbeszéléseket folytatunk a versenyrészleggel – folytatta. – Úgy tudom, hogy Pit Beirer [motorsport-igazgató] vélhetően szintén nem tudta, milyen helyzetben vagyunk, amikor májusban a szerződésről tárgyaltunk vele. Azt gondolom, hogy az egész MotoGP-versenyrészleg a KTM rossz irányításának az áldozata.”

Tényleg nagy a baj a KTM-nél?

Valera szerint ebben a helyzetben egyetlen választásuk van, még ha ez nem is könnyű. „Úgy vélem, nehéz döntést kell meghoznunk, de meg kell tennünk: bíznunk kell abban, amit mondanak nekünk – jelentette ki. – Azért mondom, hogy nehéz, mert a KTM akkoriban közölte velünk, hogy ők egy óriáscég, és szembe tudnak szállni a Ducatival, ami nem így volt. Most mindent karanténba helyezünk, amit mondanak nekünk. Teljesítenünk kell azt a nehéz feladatot, hogy higgyünk és bízzunk.”

A hírek kapcsán az is felmerült, hogy Acosta jövőre már nem a KTM-en fog ülni, ám honfitársa leszögezte, jelenleg még nem áll fenn ennek a drasztikus lépésnek az esélye. „Nagyon nehéz most arra gondolni, hogy 2025-re szerződést bontsunk – fogalmazott. – Szerintem nem szabad elébe menni a dolgoknak. Akkor lehet szerződést bontani, ha a másik fél megszegi azt. A KTM egyelőre nem követett el szerződésszegést. Azt is fontos észben tartani, hogy a versenyrészleg, vagyis a KTM Racing egy különálló cég. Nyilvánvaló, hogy mindannyian ugyanattól függünk, de nem a versenyrészleg jelentett csődöt, tehát nincs szerződésszegés, nincs csőd vagy csődhelyzet. Azt mondanám, hogy 20225-re vonatkozóan egyelőre minden marad a régiben, hacsak nem romlik a helyzet. Azonban az az üzenet, hogy a KTM továbbra is ott van a világbajnokság mezőnyében, és a MotoGP-projektre támaszkodnak, hogy még erősebbek legyenek a piacon.”

A sajtóban az a híresztelés is felmerült, hogy maga a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna is ki akarja menekíteni az összeomlás szélén álló KTM-ből Acostát, aki nyilvánvalóan számukra is nagy értéket képvisel. Valera ugyan beszélt a sportigazgatóval, de úgy véli, jelenleg nincs szükség ilyen jellegű külső segítségre.

Menedzsere máris Acosta kimenekítésén ügyködik? – akár Rossi és a Ducati is megmentő lehet

„Nem, még nem beszéltünk a Dornával – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Az igaz, hogy beszéltem Carlos Ezpeletával, ő pedig mondta, hogy keressem, ha bármire szükségem van, és gond nélkül felhívhatom őket, őt és Carmelót [a Dorna vezérigazgatója – a szerk.] is. Azonban még nem akarom zavarni őket, mert, ismétlem, meg kell bíznunk Pit Beirer szavaiban. Szerződésünk van velük, és egyelőre bízni akarunk bennük. Aztán majd meglátjuk, hogy tényleg az lesz-e, amit mondanak, hogy a projekt halad előre, és amikor elkezdődik az év, újra olyan helyzetben lesznek, hogy fejlődni tudnak. Nem hiszem, hogy ezen a ponton beszélnem kellene Carmelóval, hogy részletesebb információkat kapjak, mert nem gondolom, hogy többet tudna annál, amit Beirer már elmondott nekem.”

Ezzel párhuzamosan az is felvetődött, hogy Valera tárgyal a Ducatival. Ennek kapcsán elmondta, hogy a jó kapcsolat révén napi szintű kommunikációt folytat a gyártókkal, és mindenki megkérdezte, mi a helyzet Acostával. Elárulta, hogy a támogatásukról biztosították őt, és a legjobbakat kívánták, de adott esetben nyitottak a segítségre, hiszen alighanem minden márka örülne, ha a soraiban tudhatna egy ilyen szintű tehetséget.