Álex Rins elárulta, a Yamaha szerette volna már múlt héten pályára vinni a V4-es motorblokkot, ám ez végül nem valósulhatott meg. A fejlesztési folyamat azonban így is gyorsabban halad a gyártó korábbi kommunikációjához képest.
Fabio Quartararo 2021-ben ugyan megszerezte az egyéni világbajnoki címet a Yamahának, de a csapatok és a gyártók közötti elsőség már akkor sem jött össze a hangvillásoknak. 2022-ben aztán a francia motoros még harcban volt a végső győzelemért, de mivel az idény második felében képtelen volt futamot nyerni, Francesco Bagnaia végül elhappolta előle a diadalt.
Tavaly és idén pedig már szó sem volt ilyen jellegű célokról. 2023-ban ugyan még összejött három dobogó, ebben az idényben viszont már az sem, és a Yamaha csak azért nem lett utolsó a konstruktőri tabellán, mert a Honda náluk is nagyobb gödörben van. Bár a szezon utolsó harmada biztatóan alakult, összességében még mindig messze vannak az egyeduralkodó Ducatitól.
Hogy ennek mi az oka? Nos, a válasz nem annyira egyszerű, az ivatai márkánál ugyanakkor mindent megpróbálnak a javulás érdekében. Az elmúlt időszakban számos elismert mérnököt szerződtettek, köztük néhányat közvetlenül a Ducatitól. A korábban a Forma–1-es Ferrarit és Toyotát is megjárt Luca Marmorini az Apriliától érkezett mint külső tanácsadó, és állítólag szinte rögtön felvetette, hogy érdemes lenne megfontolni a motorblokk koncepcióját.
A Suzuki 2022-es kivonulása óta a Yamaha az egyetlen, amely sornégyes erőforrást használ, ám ősszel kiderült, hogy már dolgoznak a többség által optimálisnak tartott V4-es megoldáson. Persze mindez nem jelenti azt, hogy éles körülmények között is be fogják vetni, hiszen ez jelentős átalakításokat igényel, de az borítékolható, hogy minimum tesztkörülmények között pályára fogják vinni.
Ennek kapcsán Lin Jarvis, a Yamaha Motor Racing év végén leköszönő ügyvezető igazgatója 2025 közepét jelölte meg céldátumként, ám úgy tűnik, a fejlesztés azóta felgyorsult. Olyannyira, hogy a tervek szerint már múlt héten bevetették volna a V4-es blokkot. „Az volt az elképzelés, hogy a KTM jerezi tesztjén kipróbáljuk, de végül nem lett kész, és nem lehetett tesztelni” – nyilatkozta Álex Rins a ’Por Orejas’ podcastban.
Mivel a Yamaha ebben az évben már nem tervez több privát tesztet, a V4-es blokkot csak 2025-ben próbálhatják ki a pályán. Erre minden bizonnyal a január 31-e és február 2-a között esedékes sepangi shakedownon kerül sor. Ezen eredetileg csak a tesztpilóták és az újoncok vennének részt, de a jelenlegi koncessziós szabályok értelmében a két japán márka a nem elsőéves állandó versenyzőit is foglalkoztathatja. Ennélfogva Quartararo és Rins mellett a Pramac párosa is ott lehet Jack Millerrel és Miguel Oliveirával.