Fabio Quartararo kijelentette, bár az idény elején gyorsabb teljesítményjavulásra számított, abban az időszakban az volt a legfontosabb, hogy változtassanak a munkameneten. A Yamaha versenyzője úgy véli, ezek a módszerek addig mindenképpen megmaradnak, amíg ő is a hangvillásokat erősíti.
Szigorúan a számokat nézve korántsem sikerült jól a Yamaha idei szezonja. Ahogyan tavaly, úgy idén is csak a Hondát tudták megelőzni a konstruktőri tabellán, ám mind pontszámban, mind a dobogók tekintetében elmaradtak tavalyi teljesítményüktől. Az ivatai márkánál azonban mégis bizakodhatnak a következő idényt illetően.
Azok után ugyanis, hogy az idény első felében általában a középmezőny hátsó részében küszködtek, az utolsó fordulók során akadt pár kifejezetten figyelemre méltó eredményük, elsősorban Fabio Quartararo révén. A francia pilóta pedig elárulta, év elején nem is az M1-es tempóján volt a legnagyobb fókusz.
Quartararo számára hamarabb megjött a Mikulás, de ő ennél is többre vágyik
„Természetesen gyorsabb [teljesítményjavulásra] számítottam, de a szezon első részében a motor fejlődésénél nagyobb jelentőséggel bírt, hogy módosítottunk a munkameneten, ami rendkívül fontos volt a mentalitásváltozás szempontjából – nyilatkozta. – Emellett szerintem a koncessziók is segítettek. Amikor egy motorblokk működött, már rögtön a következő futamon rendelkezésünkre állt. Nem kellett arra várnunk, hogy tesztelhessük a motort, hogy meglegyen a biztonság. Ha működött, akkor betettük. Az első félév erről szólt, a másodikban pedig, úgy vélem, néhány területen sikerült nagyot lépnünk, különösen az elektronikát illetően.”
Valóban, a Yamahán vélhetően több tényező is segített. Egyrészt az idei évre átalakított koncessziós szabályok, amelyek lehetővé tették, hogy az európai gyártóknál sokkal lazább előírások mentén fejleszthessék a versenygépet. Mivel a hangvillások idén sem érték el a megszerezhető pontok 35 százalékát, a következő év első felében még mindenképpen maradnak a legalsó, vagyis a leglazább kategóriában.
Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől
Ami viszont legalább ugyanennyire fontos volt, az a szemléletváltás. Quartararo korábban rengeteget panaszkodott arra, hogy a Yamaha alig visz új fejlesztéseket, idén viszont ez annyira megváltozott, hogy olykor már ennek az ellenkezője zavarta a 25 éves versenyzőt. Ennek hátterében leginkább az európai mérnökök szerződtetése áll, élükön Massimo Bartolini technikai igazgatóval.
Többek között ennek is köszönhető, hogy Quartararo még áprilisban szerződést hosszabbított a Yamahával, és papíron legalább 2026-ig marad a gyártónál. Hogy ezután is őket erősíti-e majd, azt természetesen nem tudni, mindenesetre amíg nem távozik, addig meg szeretné tartani ezeket az újításokat. „Igen, legalábbis amíg én itt vagyok, addig ez így lesz – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Csak idén változtattunk, úgyhogy a következő években is ezt fogjuk követni, mert úgy érezzük, hogy tettünk néhány apró előrelépést.”