back to top
2024. december 26. 02:50
KezdőlapMotoGPMir rámutatott, miért válhat kontraproduktívvá az egyik koncessziós szabály

Mir rámutatott, miért válhat kontraproduktívvá az egyik koncessziós szabály

Joan Mir kijelentette, a Honda idén nem tudott profitálni az új koncessziós szabályokból, ugyanakkor reméli, hogy jövőre ez másképp lesz. A spanyol motoros szerint az extra tesztelési lehetőség bizonyos szempontból még árt is.

Fontos hírt jelentettek be közvetlenül a tavalyi szezonzárót követően. Miután a Yamaha és a Honda látványosan leszakadtak az európai gyártóktól, muszáj volt újragondolni a korábbi koncessziós szabályokat. Az új rendszer értelmében a két japán márkára a gyenge eredményeik miatt jóval lazább előírások vonatkoznak annak érdekében, hogy minél hamarabb utolérjék riválisaikat.

Idén azonban ez lényegében egyikükön sem segített, olyannyira, hogy mind a Yamaha, mind a Honda kevesebb pontot gyűjtött, mint 2023-ban, és egyik gyártó sem szerzett dobogót. Azonban a hangvillásoknál az idény végén voltak pozitív jelek, és bár valamelyest az aszakaiak is javultak, náluk még mindig mélyebb az a bizonyos gödör. Joan Mir úgy véli, az új koncessziós szabályokból idén egyáltalán nem tudtak profitálni.

Remélem, a következő [idényben] ez segít nekünk – nyilatkozta. – Rövid távon viszont semmilyen előnyt nem szereztünk. Látjuk az eredményeken [hogy nem volt javulás]. Meg kell találnunk a módját, hogy olyan alkatrészeket tegyünk [a motorra], amelyek lehetővé teszik, hogy gyorsabbak legyünk. Jelenleg erre nem vagyunk képesek.”

Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől

Az engedmények magukban foglalják, hogy a legalsó, vagyis D kategóriában lévő gyártók esetében nemcsak a tesztpilóták, hanem az állandó versenyzők is részt vehetnek privát teszteken. A Honda többször is élt ezzel a lehetőséggel, ám Mir rámutatott, hogy az extra pályaidő sokszor nemhogy használt, hanem inkább kontraproduktívvá vált.

Szerintem abban nincs előny, hogy a gyári versenyzők többet tudnak tesztelni, mert ha a motor jobb lenne, gyorsabb lennék – fogalmazott. – Erre van a tesztcsapatunk. Ha tesztelünk valamit, és végig maradunk két hétvége között, akkor pszichológiai szempontból nem pihenünk. Elmegyünk egy tesztre, majd futamra, aztán tesztre, és megint futamra. Néha ez rosszabb, [nem pedig] jobb. Ezért van egy tesztcsapatunk, amelyet most megerősítünk, és meg kell őket dolgoztatnunk, hogy megfelelő elemeink legyenek. Amiről úgy gondolják, hogy működik, azt kipróbáljuk a nagydíjakon, és látjuk, hogy jobb.”

Ahogyan arra Mir is utalt, a Honda tesztcsapata jövőre bővül, hiszen Stefan Bradlhoz Aleix Espargaró csatlakozik tesztpilótaként, míg a japán részleget Takaaki Nakagami fogja erősíteni. „A tesztcsapat [idén] nem volt elég [nagy] – vélekedett a 27 esztendős motoros. – Csak egy tesztpilótánk volt, és őszintén szólva elég sokat lehetne javítani a tesztcsapat infrastruktúráján, amit meg is tesznek. Úgy gondolom, jövőre nagyon jó lesz.”

Mir összehasonlította saját helyzetét Marc Márquezével