back to top
2025. január 18. 01:14
KezdőlapMotoGPA Ducati igazgatója mást várt idén Marc Márqueztől, szerinte jövőre jóval nehezebb...

A Ducati igazgatója mást várt idén Marc Márqueztől, szerinte jövőre jóval nehezebb dolguk lesz

Gigi Dall’Igna rámutatott, nagy nehézséget fog jelenteni neki, hogy a mostanival egyszerre kell fejleszteniük az új szabályok alapján épülő motort. A Ducati versenyrészlegének általános igazgatója arra számít, hogy jövőre keményebb szezonjuk lesz, mint amilyen az idei volt. Az olasz mérnök emellett Francesco Bagnaiáról, Jorge Martínról és Marc Márquezről is szót ejtett.

Nagy változás elé néz a MotoGP mezőnye, hiszen 2027-től új technikai szabályzata lesz a sorozatnak. A változások közül a legfontosabbak a motorblokkok méretének 1000-ről 850 köbcentiméterre való csökkentése, az aerodinamikai fejlesztések sokkal szigorúbb kontrollálása, illetve a magasságállító, valamint az összeültető rendszerek betiltása. Mindez persze jócskán ad munkát a gyártóknak, köztük az elmúlt éveket meghatározó Ducatinak is. Ráadásul a bolognai márka a gazdasági helyzet miatt kimondottan szeretné csökkenteni a költségeit, ami nehezíti az ilyen munkálatok elvégzését.

„A költségek kérdése mindenkinek komoly problémát jelent, már csak azért is, mert gazdasági szempontból két komplikált évre számíthatunk, ha megnézzük, hogy mi történik most a világban – magyarázta Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója az AMCN-nek. – Egy teljesen új blokkot, vagyis inkább egy teljesen új motort kell kifejlesztenünk 2027-re, mivel például akkor már nem lesz magasságállító, és az aerodinamikai fejlesztést is korlátozzák. Tehát sok változás lesz, és mindezt a mostani motorral egy időben fejleszteni elég nehéz lesz. Különösen az európai gyártók számára, mivel a japánokat segítik a koncessziók.”

Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől

Persze a Ducatinak idén kevés oka lehetett a panaszkodásra, hiszen mind a gyártók, mind a csapatok között első helyen végzett. Az olasz márka dominanciáját jól mutatja, hogy a Japán Nagydíjon az első öt, az Ausztrál Nagydíjon pedig történelmi módon az első hat helyezett a kötelékébe tartozott. Azonban könnyen elképzelhető, hogy jövőre már nem fog ennyire kiemelkedni a mezőnyből. A koncessziós rendszer mellett többek között az is hátráltathatja a Ducatit, hogy a Pramac távozása miatt nyolc helyett már csak motorja lesz a rajtrácson.

„Jövőre lehetetlen lesz számunkra, hogy olyan eredményeket érjünk el, mint idén Japánban és Ausztráliában – mutatott rá Dall’Igna. – De még a dobogót is nehezebben tudjuk majd kisajátítani, ahogyan azt az utóbbi időben többször megtettük. A többieknek, különösen a Hondának és a Yamahának nagy előnye van a koncessziók miatt, így az már az idei szezonban is arra számítottam, hogy valamivel többet fogunk küszködni. Ezért is vállaltunk több kockázatot az év elején, mert számítottunk arra, hogy a többiek előrébb tudnak lépni a szezon során, mi pedig nem. Aztán ez a kockázatvállalás nyilvánvalóan kifizetődött.”

A Ducati vezére felfedte, hogy miben lesz jobb a jövő évi motorjuk az ideinél

A Ducati tehát nagyszerű idényt zárt, de az egyéni világbajnoki címet nem a gyári csapat vezérpilótája, Francesco Bagnaia, hanem az első számú ügyfelet képviselő Jorge Martín húzta be. Ám Dall’Igna a vesztett csata ellenére úgy látja, hogy nem ez volt Bagnaia utolsó lövése. „Azt gondolom, hogy Pecco még sok fontos történetet írhat majd a motorversenyzés történelemkönyvébe – tekintett előre az olasz mérnök. – Korábban Pecco egymás után két világbajnoki címet nyert, és nem sok olyan versenyző van, aki elmondhatja magáról ugyanezt. Idén pedig már a harmadik MotoGP-trófeájáért küzdött. Jelenleg ő a referencia a MotoGP-ben.”

„Persze Jorge is stabilan nagyon gyors – tette hozzá. – Idén néhány versenyen gyorsabb volt Peccónál, de más versenyeken Pecco biztosan gyorsabb volt nála. Ráadásul Pecco általában jobban látja előre a versenyeket, mint a többi pilóta. Viszont mentális szempontból Jorge is határozottan fejlődött. Pecco ezt a fejlődést 2023-ban mutatta be, most aztán Jorgén volt a sor.”

Miben jelent hatalmas segítséget a versenyzőknek a Ducati mérnökzsenije? – Álex Márquez elárulta

A következő szezonban új csapattársat, és így valószínűleg új bajnoki kihívót is kap Bagnaia: méghozzá Marc Márquezt. A nyolcszoros világbajnok idénre igazolt a Hondától a Ducati egyik szatellitcsapatához, a Gresinihez, amellyel három főfutamot is megnyert. Bolognában ezt a teljesítményt látva arra számítanak, hogy jövőre a gyári istállóval a háta mögött még feljebb teszi majd a lécet. „Marc többet ért el idén, mint amire számítottam, de még ennél is tovább fejlődhet – mondta Dall’Igna. – Úgy gondolom, hogy a sebesség szempontjából még mindig van benne tartalék.”