Ismét egy lebilincselő MotoGP-idénynek nézünk elébe, amely során számtalan érdekes kérdésre kapjuk majd meg a választ. Évzáró cikkünkben ezekből szedtünk össze az általunk hat legfontosabbnak ítéltet.
Egy kimondottan fordulatos és izgalmas szezonon van túl a MotoGP mezőnye. 2024 Jorge Martín első királykategóriás bajnoki címétől kezdve egészen Marc Márquez csapatváltásáig sok témát szolgáltatott. Viszont nemsokára hivatalosan is befejeződik ez az év, és elkezdődik 2025, így érdemes a figyelmünket részben már a következő szezonra fordítani. Évzáró cikkünkben pontosan ezt tesszük: sorrend nélkül öt alap- és egy ráadás kérdést vázolunk fel, amelyek szerintünk nagyon fontosak lesznek 2025-ben.
Martín nem követi Bagnaia példáját? – megjelent a MotoGP előzetes 2025-ös nevezési listája
Megszerzi-e Márquez a kilencedik világbajnoki címét?
A Gresininél eltöltött átmeneti szezonja után jövőre az idősebb Márquez fivér ismét egy gyári csapatot fog erősíteni, méghozzá az elmúlt éveket domináló Ducatiét. A spanyol pilóta idén nem a legfrissebb technikával három vasárnapi győzelmet aratott, így valószínűleg a mezőny legjobb motorjával még versenyképesebb lesz. Persze a kérdés vele kapcsolatban nem is a sebessége, hanem, hogy végül ismét fel tud-e ülni a trónra. Legutóbb 2019-ben, még a Hondával lett MotoGP-bajnok, akkor szerezte meg a nyolcadik világbajnoki címét. Azóta viszont sok víz lefolyt a Dunán, Márquez több súlyos sérülésen is átesett, és a szezonnyitóig betölti a 32. életévét. Az értelemszerűen nem kérdéses, hogy megfelelően motivált lesz-e, már csak azért is, mert utolérheti korábbi nagy riválisát, Valentino Rossit. Ebben többen is próbálják majd megakadályozni, de a legnagyobb ellenfele várhatóan új csapattársa, Francesco Bagnaia lesz, aki az idei bajnoki küzdelem elveszítése után mindent meg fog tenni a negyedik vb-trófeájáért.
Hogyan alakul a KTM sorsa?
November végén derült ki a nagyközönség számára, hogy a KTM komoly anyagi problémákkal küszködik. Az osztrák gyártó alapvetően a motoreladások jelentős visszaesése miatt indult meg a lejtőn, amelyen már egészen a fizetésképtelenségi eljárásig jutott. Tehát mostanában néhány jó híren – például a vártnál kevesebb elbocsájtásra van szükség – kívül nem sok dolog ad okot a bizakodásra a céggel kapcsolatban. Ami pedig a MotoGP-programot illeti, a vezetők eddig elkötelezettnek mutatkoztak a folytatás mellett, de jelenleg nem kizárólag ők döntenek a jövőt illetően. Egy friss értesülés szerint 2025-ben még biztosan marad a KTM, ám 2026-ban nem látjuk majd a rajtrácson. Ha pedig tényleg így lesz, valószínűleg a motorfejlesztés is le fog állni, ami miatt az idei második legeredményesebb gyártó könnyen a mezőny végére zuhanhat. Ráadásul így a KTM rövid- és középtávoli jövője mellett a pilótáinak sorsa is kérdéses lehet, akik közül ketten, Enea Bastianini és Maverick Viñales épp most csatlakozik a kötelékhez.
Hiába a KTM maradásról szóló közleménye, mégis távozhat a MotoGP-ből?
Milyen eredményt ér el Martín az Apriliával?
2002 óta nem láthattunk olyat, hogy a MotoGP címvédője egy új gyártónál kezdi meg a következő idényt. Akkor Rossi váltott, akinek sikerült az a bravúr, hogy két különböző márkával zsinórban nyert két vb-címet. Jövőre Martín próbálhatja ezt megismételni, hiszen a madridi motoros idén a Ducati első számú ügyfelével, a Pramackal ért fel a csúcsra, ám a bolognaiak pilótapolitikája miatt 2025-ben már az Aprilia gyári alakulatát fogja képviselni. Saját meglátása szerint kevés esély van arra, hogy 2025-ben ismét felemelje a trófeát, de az biztos, nem a saját képességeiben kételkedik. Bár az Aprilia idén több győzelmet is aratott, a gyártók között csak harmadik lett, és a 2023-as végeredményhez képest a pontok számát tekintve lefelé mozdult el. Martín eredményei tehát nagyrészt azon múlhatnak, hogyan sikerül az RS-GP25. A fejlesztési munkálatokat egy új technikai igazgató, a KTM-től érkező Fabiano Sterlacchini fogja irányítani, akinek ténykedése sok mindent meghatározhat.
Előre tudnak-e lépni a japán gyártók?
Nem túlzás azt állítani, hogy a MotoGP elmúlt évtizedeit a Honda és a Yamaha határozta meg. A két japán óriás viszont az előző idényekben nem tudta felvenni a versenyt az európai gyártókkal. Idén a Yamaha a negyedik, a Honda pedig az ötödik helyen végzett a tabellán, messze lemaradva a vetélytársaiktól. Persze mindkét gyártónál nagy erőbedobással dolgoznak a visszazárkózás érdekében. Ebben továbbra is segítik majd őket a koncessziós jogok, amelyeket 2025 első felében ismét a lehető legnagyobb mértékben kiélvezhetnek.
Az Aprilia közel került a lecsúszáshoz, a Yamaha és a Honda távol volt az előrelépéstől
Szerencsére a változtatástól egyik gyártónál sem félnek. A Yamahánál Paolo Pavesio veszi át a sikerkovács Lin Jarvistól a versenyrészleg ügyvezető igazgatói pozícióját. Persze ennél jóval fontosabb, hogy az iwataiaknak két évnyi szünet után újra lesz szatellitcsapatuk, hiszen elcsábították a Pramacot a Ducatitól. Eközben elkezdtek dolgozni egy V4-es motorblokkon, bár az még nem biztos, hogy be is vetik. Mindenesetre a tesztelésre igazoltak egy új motorost: a MotoGP mezőnyéből kiszoruló Augusto Fernándezt. Ez utóbbi utat a Honda is követte, hiszen jövőre az egyaránt most visszavonuló Aleix Espargaró és Nakagami Takaaki is ilyen szerepben fogja segíteni a gyártót. Az asakaiaknál továbbá az európai központ építését érdemes megemlíteni, amely európai mérnökök szerződtetését is megkönnyítheti számukra.
Miként szerepelnek az újoncok?
Bár ez felsorolásunk legáltalánosabb eleme, de azért nem felejthettük ki. Az újoncokat ugyanis mindig érdemes szemmel tartani, hiszen lehet, hogy közülük kerül majd ki a jövő nagy bajnoka. A 2025-ös szezonban hárman fognak az állandó mezőny tagjaként bemutatkozni a MotoGP-ben: Ai Ogura a Trackhouse-nál, Fermín Aldeguer a Gresininél, illetve Somkiat Chantra az LCR-nél. Figyelemfelkeltő teljesítményre az előbbi kettőtől lehet számítani, hiszen Ogura friss Moto2-es világbajnokként, Aldeguer pedig nyolcszoros Moto2-es futamgyőztesként érkezik meg a nagyokhoz. Persze Chantrát sem szabad leírni, bár az ő helyzetét külön nehezíti, hogy a gyengélkedő Honda motorjára ül majd fel, miközben Ogura egy Apriliát, Aldeguer pedig egy Ducatit fog a lábai közé kapni.
+1: Hogyan sikerül a Magyar Nagydíj?
A MotoGP egészét tekintve nem nevezhető központi kérdésnek, de számunkra nagyon fontos lesz, hogyan alakul majd a Magyar Nagydíj. A királykategória 33 év után tért vissza hazánkba, ám ezúttal nem a Hungaroringet, hanem a Balaton Park Circuitet látogatja meg. Az augusztus végi időpontig jelentősen átszabják a pályát, amelyen reményeink szerint izgalmas összecsapásokat fogunk látni. Előzetesen talán pont arra lehetünk leginkább kíváncsiak, hogy milyen helyszínnek bizonyul a Balaton Park, és hogyan sikerül a versenyhétvége megrendezése. Egyébként, akik ezekre a kérdésekre közvetlenül szeretnék megkapni a választ, már vehetnek jegyet a Magyar Nagydíjra.
Itt a várva várt bejelentés, napokon belül indul a jegyértékesítés a Magyar Nagydíj hétvégéjére