back to top
2025. január 08. 00:14
KezdőlapMotoGPMeghalt a többszörös királykategóriás futamgyőztes csapat társalapítója, Bob MacLean

Meghalt a többszörös királykategóriás futamgyőztes csapat társalapítója, Bob MacLean

Elhunyt Bob MacLean, a World Championship Motorsports társalapítója, illetve egykori társtulajdonosa és egyben vezére. Az amerikai üzletember 87 esztendős volt,

87 éves korában meghalt Robert John MacLean, avagy ismertebb nevén Bob MacLean. Az amerikai üzletember szűk egy hónapja, december 14-én hunyt el, de a Road Racing World csak hetek múlva adott ki erről egy közleményt, és ehhez képest is beletelt pár napba, amire eljutott a nemzetközi motorsportmédia mainstream részéhez.

MacLean 1937. február 18-án született a kaliforniai Coronadóban. 1991-ben a brit Peter Clifforddal (a nyitóképen mellette jobbra) együtt megalapította a World Championship Motorsports elnevezésű istállót, és egy évvel később már a gyorsaságimotoros-világbajnokság 500 köbcentiméteres géposztályában versenyeztek. Az első öt évben ROC-vázzal és a Yamaha motorblokkjával versenyeztek.

Bár az első dobogó már az 1993-as Brit Nagydíjon meglett Niall Mackenzie révén, a nagy áttörésre 1997-ig kellett várni. Ekkor egyrészt megkapták a japán márka gyári specifikációjú YZR500-asokat, másrészt pedig a Red Bull lett a csapat névadó szponzora. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen Luca Cadalora négyszer is a pódiumon ünnepelhetett ebben az idényben.

1998-ban pedig már futamgyőztes csapatról lehetett beszélni, hiszen Simon Crafar megnyerte a Brit Nagydíjat. A következő évben Régis Laconi Valenciában diadalmaskodott, míg 2000-ben Garry McCoy behúzta a szezonnyitót, és még a második forduló után is vezette az összetettet. Végül a bajnoki címre nem volt esélye, de további két versenyt így is megnyert, és ötödikként zárta az összetettet.

A hanyatlás 2002-ben kezdődött, amikor a négyütemű motorok bevezetése ellenére ők még mindig kétütemű gépet kaptak, mivel a Yamahának nem volt elég blokkja az M1-eshez. A szezon végén a Red Hull távozott, ők pedig Harris-vázra, valamint egy módosított R1-es blokkra váltottak, aminek egy pont nélküli szezon lett a vége. A következő két szezonban legalább pár egység összejött, 2005-ben már Blata-vázzal. Mint kiderült, ez volt a csapat történetének utolsó éve, hiszen a 2006-os rajtrácson már nem szerepelt.

Ami MacLean egyéb tevékenységeit illeti, 1990 és 1999 között a South Kent School igazgatóságának volt a tagja, az utolsó négy évben pedig ő volt az igazgató. Ezen felül számos egyéb projektnek volt a részese vagy éppen támogatta azokat. Élete utolsó éveit a Wyoming államban található Wilsonban töltötte. Halálával 64 éves feleségét, valamint három fiát hagyta hátra.