péntek, január 31, 2025
KezdőlapSuperbikeTrükközni akart a BMW, majd arcul csapta őket a valóság

Trükközni akart a BMW, majd arcul csapta őket a valóság

- Hirdetés -
- Hirdetés -

A motorbemutatóval szinte egy időben kellett átgondolni mindent a BMW-nél. Azonban ezek a hirtelen változások egyelőre nem zökkentik ki Toprak Razgatlıoğluékat.

A Superbike-világbajnokság is ébredezik téli álmából. Hasonlóan a MotoGP-hez, megkezdődtek a motorbemutatók, valamint a hivatalos, szezon előtti tesztekből is lebonyolítottak már kettőt. A gyári BMW is bemutatkozott már, a címvédő Toprak Razgatlıoğluval és a Michael van der Markkal a fedélzeten. Azonban a németek felett is elkezdtek gyűlni a fekete fellegek. Na nem azért, mert pénzügyi gondokkal küzdenének (lásd: KTM). Az okokat elsősorban a szuperkoncessziós rendszerben, valamint a prototípusban kell keresni.

A BMW bemutatóján kimondták, lehet, hogy Razgatlıoğlu a vártnál később tér vissza a sérüléséből

- Advertisement -

A különböző koncessziós és szuperkoncessziós rendszerek már évek óta a Superbike-vb vázát képezik. Ezeken felül a Balance of Performance (BoP) rendszert is használják, amelyet már Michelisz Norberték révén a túraautók világából jól ismerhetünk. Ezek a rendszerek azt a célt szolgálják, hogy a gyártók minél közelebb legyenek egymáshoz, minél kiszámíthatatlanabbá tegyék a versenyeket. Minden évben felülírják őket, és újabbnál újabb szabályokat talál ki a jogtulajdonos Dorna és a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM), 2025-től például az üzemanyag-átfolyást fogják mesterséges keretek közé szorítani.

Térjünk azonban rá a szuperkoncessziós rendszerre, mivel a BMW szempontjából ez a legrelevánsabb. Ennek segítségével a gyártók jogosultak arra, hogy masszívan belenyúljanak, a motorba, akár szezon közben is, a legjelentősebb területeket (motorblokk, váz) sem kímélve. Külön pikantériája a dolognak, hogy ezekről a változásokról kizárólag a FIM és a Dorna tudnak, a rivális gyártók nem. Természetesen nem módosíthatják agyba-főbe a konstrukciókat, ezt egy különálló pontrendszer segítségével határozzák meg.

Hivatalos: korlátozzák a motorblokkok teljesítményét a Superbike-világbajnokságon

De akkor mi a BMW problémája? 2024-ben a németek piacra dobták az M1000RR legújabb prototípusát, amely egy új homologizációt is eredményezett a versenyeztetett motorra nézve. Ebből, illetve a 2024-es eredményekből az következik, hogy a BMW már nem jogosult arra, hogy kihasználja a szuperkoncessziós rendszer adta előnyöket. Ennek ellenére áttolták a 2025-ös motor vázát úgy, hogy az megfeleljen a 2024-es szezon szuperkoncessziós szabályainak. Igen ám, de az új váz nem egyezik azzal a vázzal, melyet bárki megvásárolhat magának a piacon.

Ezt megtudván a többi gyártó elkezdte verni a Dorna és a FIM asztalát, hogy pontosítsák ezeket a szabályokat. Úgy gondolják, hogy annyira nem „buli”, hogy a bajorok úgy módosítják az vázat, hogy belegyúrják a tavalyi szuperkoncessziós szabályokat, holott ők nem jogosultak erre. Emlékezzünk vissza: Toprak Razgatlıoğlu a 2024-es idényben úgy nyert tizennyolc futamot a harminchatból, hogy Magny-Coursban és Cremonában rajthoz sem tudott állni.

Erre reflektálva a Dorna és a FIM néhány nappal később kijelentették, hogy a BMW nem használhatja ezt a konfigurációjú vázát, vissza kell nyúlniuk az eredetihez. Természetesen nincsen veszve minden a németek számára. Ugyanis, ha az eredmények azt igazolják, akkor kérvényezhetik a most visszadobott váz használatát, ehhez azonban idén le kell szerepelniük.

A tesztekből azonban az olvasható ki, hogy ezek a változások cseppet sem hatják meg a BMW gárdáját. Razgatlıoğlu a portimãói teszten a sérülése után már motorra tudott ülni, és egy első, valamint egy második helyet szállított a csapatnak. Természetesen messzemenő következtetéseket nem lehet levonni egyik eredményből sem (a második napon az eső is keresztbe tett a mezőnynek), de egyelőre bizakodhatnak Razgatlıoğluék. Egy szűk hónap, és versenykörülmények között is megtapasztalhatjuk ennek az ügynek a rövidtávú következményeit. 

A sérülten visszatérő Razgatlıoğlu az élre repítette a BMW-t a Superbike-vb tesztjének első napján

- Advertisement -