back to top
2025. február 14. 12:36
KezdőlapMotoGPA gyári Yamaha új csapatfőnöke rámutatott, „valami őrültséget” csinálnak a fejlesztés terén

A gyári Yamaha új csapatfőnöke rámutatott, „valami őrültséget” csinálnak a fejlesztés terén

Zökkenőmentesen vette át a Yamaha gyári csapatának vezetését Paolo Pavesio. Az olasz szakember szerint hatalmas megterhelést jelent nekik, hogy az új V4-es blokkot és a hozzá szükséges motort a mostani gépükkel egyszerre fejlesztik. Pavesio arra is válaszolt, hogy mikor mutatkozhat be versenykörülmények között az új erőforrás, illetve, hogy mindenképp ragaszkodni fognak-e hozzá.

Pénteken tartotta a bemutatóját a Yamaha, amely 26 év óta először új vezető alatt kezdte meg a MotoGP-szezonra való felkészülést. Lin Jarvist Paolo Pavesio váltotta a versenyrészleg ügyvezető igazgatói pozíciójában. Pavesio, aki korábban az európai részleg marketing- és versenyigazgatója volt, nehéz helyzetben vette át a kormányt, hiszen a Yamaha jelenleg nem a legjobb időszakát éli.

Vajon a világbajnok partner meghozza a sikert? – a Yamaha bemutatta csapatainak festését (képek)

Viszont az iwataiak mindent megtesznek, hogy visszatérjenek az élmezőnybe, például elkezdtek egy teljesen új V4-es motorblokkot fejleszteni. Mára ugyanis ők az egyedüliek a MotoGP-ben, akik soros elrendezésű erőforrást alkalmaznak, és mivel a sikerek mostanában elmaradtak, új megoldás felé néztek. Viszont ilyen körülmények között nem könnyű vezetőt váltani, de nekik mégis jól sikerült.

„Soha nem gondoltam volna, hogy az átmenet ilyen jó és zökkenőmentes lesz – nyilatkozta Pavesio a SPEEDWEEK-nek. – Nagyon szorosan dolgoztunk együtt az elmúlt hat hónapban. A tudásátadás nagyon jól ment, most pedig próbálom összeállítani a darabokat. Sok technikai jellegű kihívás van előttünk, de nagyon nyitottan állunk ezekhez.”

A Yamaha az eddigi leghosszabb MotoGP-szezonján van túl, de már látszik a fény az alagút végén

„És ezzel el is érkeztem a V4-es motorblokkhoz: a leggyorsabb motorok ma V4-es blokkal rendelkeznek, mi pedig nyitottak vagyunk arra, hogy valami újat tanuljunk – magyarázta. – De így valami őrültséget csinálunk, ugyanis a jelenlegi M1 fejlesztése is folytatódik. A versenyzők új vázat kapnak, valamint új aerodinamikai és elektronikai csomagot is, tehát rengeteg új dolgot kell tesztelniük. És mindezzel párhuzamosan egy teljesen új motort is fejlesztünk, mivel a V4-est nem lehet csak úgy beletenni a mostaniba. Szóval próbáljuk megépíteni a leggyorsabb motort, de emellett próbáljuk az M1-et is a lehető leggyorsabbá tenni.”

A V4-es blokkot az eredeti tervekkel ellentétben egyelőre még nem próbálták ki pályán, amibe a Shakedown első két napját is bele kell érteni. Viszont sokakat már most az foglalkoztat, hogy mikor láthatják majd egy versenyhétvégén, de Pavesio szerint nekik még várniuk kell. „Lesz egy olyan pillanat, amikor az új projekt megelőzi a régit. Ez lesz az a pillanat, amikor elkezdünk szabadkártyákon gondolkodni, de ez biztosan nem 2025-ben fog megtörténni – jelentette ki az olasz szakember. – Viszont talán már 2026-ban vagy 2027-ben ez lesz az új technikai platformunk.”

Quartararo sokáig vezetett, de végül Rins repítette az élre a Yamahát a shakedown második napján

Bár nagyon sok erőforrást áldoznak a V4-es blokkra, Pavesio szerint, ha a soros elrendezésű erőforrásuk bizonyul jobbnak, akkor nem fognak váltani. „Nem egy ideológiát követünk. Csupán olyan motort szeretnénk, amellyel győzni tudunk – szögezte le. – Persze nagyra értékeljük az összes eredményt, amelyeket az M1-gyel értünk el, de most megpróbálunk egy gyorsabb konfigurációt, a jelenlegi motor egy gyorsabb testvérét létrehozni.”