back to top
2025. február 22. 03:54
KezdőlapMotoGPHosszú időre biztosította a helyét a MotoGP-naptárban a mostani „leghazaibb” pálya

Hosszú időre biztosította a helyét a MotoGP-naptárban a mostani „leghazaibb” pálya

A MotoGP csütörtökön bejelentette, hogy a barcelonai pálya 2031-ig biztosan a naptár része marad. Az aszfaltcsík egyik érdekessége, hogy a jelenlegi mezőnyből ez tekinthető a legtöbb, pontosan négy pilóta hazai versenyhelyszínének.

Éppen csak lecsengett a burirami kollektív teszt második napja, amikor a MotoGP-t irányító Dorna fontos bejelentést tett. A spanyol cég ugyanis azt hozta nyilvánosságra, hogy szerződést hosszabbított a Katalán Nagydíjnak otthont adó barcelonai versenypályával. Az aszfaltcsíknak a korábbi kontraktus alapján 2026-ig lett volna biztos helye a naptárban, de ezt most kitolták egészen 2031-ig. A pálya hosszú idő óta a MotoGP naptárának szerves részét képezi, de valószínűleg az is segítette a szerződéshosszabbítást, hogy a tulajdonosok egy 50 millió euró értékű fejlesztési csomag keretében tervezik modernizálni a létesítményt. Ami pedig a forduló költségeit illeti, Todocircuito értesülése szerint a Circuit de Barcelona-Catalunya által fizetett éves díj a jelenlegi 9 millió euróról 12 és 14 millió euró közé emelkedik, 2031-ig fokozatosan növekedve. Viszont a lap szerint ezzel csak a többi spanyolországi pálya díjszintjét éri el a barcelonai.

Marc Márquez behúzta az utolsó tesztnapot, és hihetetlen „versenyt” futott

A pálya egyik érdekessége, hogy a jelenlegi állandó MotoGP-mezőnyből ez tekinthető a legtöbb, pontosan négy pilóta hazai versenyhelyszínének. Álex Rins magában Barcelonában, a Márquez fivérek az onnan nagyjából 100 kilométerre fekvő Cerverában, Maverick Viñales pedig a 140 kilométerre található Figueresben született. Ráadásul mindannyiuknak van legalább részben katalán identitása, ami még inkább ide köti őket. Mellékesen ezen a listán a második hely a misanói pályának jár, amelyhez az egyaránt Riminiben született Marco Bezzecchi és Enea Bastianini, valamint az urbinói Luca Marini kapcsolódik szorosan.

A Circuit de Barcelona-Catalunya 1992-ben debütált a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárában, és azóta kivétel nélkül minden évben fogadja a mezőnyt. Az első négy alkalommal még az Európa Nagydíjnak adott otthont, 1996 óta viszont már Katalán Nagydíj volt az itteni „átlagos” viadal neve. Tavaly aztán a Valenciát sújtó árvíz miatt kétszer is ellátogatott ide a mezőny, így először sor került a Barcelonai Szolidaritás Nagydíjra is.

A pálya történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi a maga tíz győzelmével, amelyekből hatot a MotoGP-ben szerzett, míg a gyártók szintjén a Yamaha tizenegy diadalával csupán eggyel előzi meg a Hondát, már ami a királykategóriát illeti. A jelenleg aktív pilóták közül a legnagyobb géposztályt tekintve Fabio Quartararo, Marc Márquez és Francesco Bagnaia büszkélkedhet a legtöbb, kettő-kettő sikerrel, utóbbi mindkét vasárnapi győzelmét tavaly aratta. Egyébként idén a szeptember 7-i hétvégén vendégeskedik majd a mezőny Barcelonában.

Hivatalos: debütáló Balaton Park, visszatérő Brno – íme a MotoGP előzetes 2025-ös versenynaptára

A földrajzilag a Barcelona melletti Montmelóban fekvő létesítmény 1991-ben nyitotta meg a kapuit. A pálya hosszúsága 4657 méter, a nyomvonal nyolc jobb-, és hat balkanyart tartalmaz. Ezek közül az 1-es, a 4-es, valamint a 10-es kifejezetten igénybe veszi a fékeket. A célegyenes végén a versenyzők nagyjából 343-ról 104 km/h-ra lassítanak le 5,6 másodperc alatt. Ezalatt 313 métert tesznek meg, és akad, amikor 2 G-s erőhatás éri őket.