back to top
2025. február 22. 03:58
KezdőlapMotoEAz autósportban már debütált, a gyorsaságimotoros-vb-t is érintheti az új innováció?

Az autósportban már debütált, a gyorsaságimotoros-vb-t is érintheti az új innováció?

Radikális módosítások elé nézhet a MotoE bajnoksága, miután a Formula E-ben hivatalosan is debütált a „Pit Boost” rendszer. Az új innovációnak köszönhetően a versenytáv és az izgalmi faktor is nőhet.

2019 óta egy új betétsorozatról is beszélhetünk, már ami a gyorsaságimotoros-világbajnokságot illeti. Ez a MotoE, ahol kizárólag elektromos meghajtású motorokkal versenyezhetnek a pilóták, és elsősorban európai helyszínekre kísérik el a „nagyokat”. A versenytáv kb. a harmada (hét-nyolc kör) a MotoGP-ének, ugyanis nem bír ki többet az akkumulátor, melynek kapacitása jelenleg 18 kWh. Előbbi adat azonban a közeljövőben drasztikusan növekedhet egy olyan technológiai módosítás kapcsán, melyet a FIM és a Dorna a Formula E-ből leshet el.

Ez az úgynevezett „Pit Boost”, amely az előző hétvégén, Szaúd-Arábiában debütált a Formula E-ben. Ennek lényege, hogy körülbelül harminc másodperc erejéig gyorstöltést alkalmaznak az autókra egy kábel segítségével, melyet az autó hátuljához csatlakoztatnak. Ez idő alatt nagyjából 3,85 kWh többletenergiához jut az akkumulátor, ez százalékosítva tíz százalékot jelent. Ennek köszönhetően nemcsak, hogy be tudják fejezni egy autóval és egy akkumulátorral a versenyt, de kevésbé kell a spórolásra hangsúlyt fektetni. A Formula E versenyzői egyelőre vegyesen nyilatkoznak az újításról: Dan Ticktum elvárná, hogy mindig zökkenőmentesen essen túl ezen procedúrán, de Maximilian Günther szerint ez egy remek kiegészítő eleme a bajnokságnak.

A káosz elkerülhetetlen: így fog működni az autósport új találmánya, a gyorstöltés

Amennyiben a MotoE is alkalmazni fogja ezt az implementációt, több fronton is fejlődést tudna felmutatni. Egyrészt a szervezők akár meg is duplázhatják a versenytávot, másrészt pedig a taktika is hangsúlyosabb szerepet kapna a versenyek alatt. A gyakorlatban ez úgy nézne ki, hogy teljesítik az első hét-nyolc kört, majd bejönnek a kötelező Pit Boostra, aztán a kiállást követően egy hasonló hosszúságú etapot futnak.

Természetesen nem lehetne egy az egyben átvenni ezt az újítást a Formula E-ből. Ahhoz, hogy biztosan elegendő energia lehessen az akkumulátorban a második etaphoz, körülbelül kettő percet kellene a bokszban töltenie a versenyzőknek. Ezenfelül a Ducati lehetőséget kapna arra, hogy a V21-es prototípusához adaptálni tudja az átalakított akkumulátort, de lehetséges, hogy ehhez át kell alakítaniuk a gyártási technológiát.

Jelenleg azonban nincsen hivatalos döntés ez ügyben, de a Formula E-ben okozott izgalmi faktora rávilágíthat a Dorna irányába, hogy nem szabad évekig elhúzni ezt a döntést. Ami azonban biztos, hogy ebben a szezonban kiemelten fogunk foglalkozni a MotoE-vel, ugyanis idén honfitársunk, Varga Tibor is a mezőny tagja lesz. A MotoE 2025-ös mezőnyét tizennyolc versenyző fogja alkotni. Rajta kívül szerepel a listán többek között az eddigi kétszeres bajnok Jordi Torres, a jelenlegi címvédő, Héctor Garzó és a Superbike vb-n tavaly meglepetésgyőzelmet arató, ebben az évben Varga csapattársaként induló Nicholas Spinelli is. A pilóták hét pályán fogják összemérni tudásukat, és augusztusban a Balaton Park Circuitre is ellátogatnak.

Szenzációs hír: magyar pilóta is versenyez a gyorsaságimotoros-vb 2025-ös szezonjában