back to top
2025. február 23. 05:05
KezdőlapMotoGPRendeződött a tulajdonos jövője, de a KTM-et továbbra is fenyegeti a csőd...

Rendeződött a tulajdonos jövője, de a KTM-et továbbra is fenyegeti a csőd veszélye

A hitelezők jóváhagyták a KTM-et tulajdonló Pierer Industrie AG átszervezési tervezetét, a cég így megmenekült a közvetlen csőd fenyegetésétől. Magának a KTM-nek a sorsáról viszont kedden külön döntenek az érintettek.

A téli időszak egyik legfontosabb történetét a KTM szolgáltatta. A cég ugyanis komoly anyagi nehézségekkel küzd, és november óta fizetésképtelenségi eljárás keretében hatósági felügyelettel irányítják a vállalatot. A problémák forrásaként főként a motoreladások bezuhanását jelölik meg, de felelőtlen vezetői döntések is rontottak a helyzeten.

Ahelyett, hogy visszahozta volna a világbajnokságba, a KTM megvált a legendás márkától

Ez persze a KTM mellett az azt közvetetten irányító Pierer Industrie AG-t is érintette. A szintén problémákkal küzdő vállalat szerkezetátalakítási tervezetéről csütörtökön szavaztak a hitelezők a felső-ausztriai Wels tartományi bíróságán. Az érintettek pedig ekkor jóváhagyták 247,5 millió eurónyi adósság átütemezését. Ezt az összeget így nem azonnal, hanem részben az idei, részben a jövő év végéig kell visszafizetnie a Pierer Industrie AG-nek. Ezzel a cég megmenekült a fizetésképtelenség és egyben a közvetlen csőd veszélyétől.

A Pierer Industrie AG-nek három fő érdekeltsége van: 80 százalékos tulajdonrésze az autóipari beszállító Pankl AG-ban, 100 százalékos a hálózathoz csatlakoztatott elektronikai termékeket fejlesztő és gyártó Abatec Group AG-ban és 50,1 százalékos a Pierer Bajaj AG-ban. Az utóbbi pedig 74,9 százalékban birtokolja a Pierer Mobility AG-t, amely alá mind a KTM, mind a gyártó nevével fémjelzett MotoGP-program közvetlenül tartozik.

Mindezt azért volt fontos tisztázni, mert a csütörtöki döntés a tulajdonszerkezetet figyelembe véve azt jelenti, hogy már a MotoGP-programot sem fenyegeti az azonnali beszántás. Viszont, ahogy említettük, a KTM önmagában fizetésképtelenségi eljárás alatt áll, és az Autosport szerint az anyacégénél jóval nagyobb, 2 milliárd eurót is meghaladó adósággal küzd. A mattighofeni motorgyártó szerkezetátalakítási tervezetéről pedig kedden külön fog szavazni a 1170 érintett, akik között hitelező bankokat és beszállítókat is találhatunk (ráadásul 2500 munkavállalói követelés is fennáll a céggel szemben).

Acosta odaszólt az újságíróknak, szerinte „felhajtást csináltak” a KTM helyzete körül

A KTM vezetőinek a keddi találkozóig elő kellett teremtenie a teljes tartozás 30 százalékát, amit a beszámolók szerint korábbi partnereik, mint például a Bajaj (a második legnagyobb indiai motorgyártó), illetve új befektetők segítségével sikeresen megtettek. Viszont az nem biztos, hogy ezzel minden érintettet ki tudnak elégíteni, mivel így „csak” a törvényi kötelezettségüknek tettek eleget. Ráadásul a terveik szerint március közepétől újraindítanák a termelést, amihez további 150 millió euróra lenne szükségük.

Amennyiben kedden nem hagyják jóvá a szerkezetátalakítási tervet, a KTM akár csődöt is jelenthet. És hiába a MotoGP-program „különállása”, ha a gyártó csődbe megy, valószínűleg hosszú távon az annak népszerűsítésére létrehozott sportprogramot sem fogják fenntartani…

Íme a bizonyíték, hogy a KTM tényleg nem fog távozni a MotoGP-ből?