back to top
2025. március 21. 15:36
KezdőlapMotoGPFordulat: a BMW felvásárolhatja a KTM-et – és tönkretehet egy egész térséget?

Fordulat: a BMW felvásárolhatja a KTM-et – és tönkretehet egy egész térséget?

Sajtóértesülések szerint a BMW, pontosabban annak kétkerekű részlege felvásárolná a KTM-et, amivel rövid távon megmentené a márkát a csődtől. Mindez azonban alighanem egy egész térség számára komoly csapás lenne.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a KTM-et is birtokló Pierer Industrie AG múlt héten megmenekült a csődtől, ugyanis elfogadták a cég szerkezetátalakítási tervét. Azonban az osztrák márka még nincs túl a krízisen, hiszen velük kapcsolatban kedden délelőtt tartják azt a kulcsfontosságú ülést, amelyen eldőlhet a vállalat jövője.

Rendeződött a tulajdonos jövője, de a KTM-et továbbra is fenyegeti a csőd veszélye

A találkozó többféle végeredménnyel zárulhat, és az OE24 értesülései szerint nagy esély van meglehetősen érdekes forgatókönyv megvalósulására. A BMW kétkerekű leányvállalata, a BMW Motorrad ugyanis állítólag felvásárolná a márkát, amit a csődvédelmi eljárást vezető Peter Vogl is támogat. „A kompenzációról szóló keddi ülésen a BMW Motorrad befektetőként akar beszállni, és át akarja venni a KTM márkát, de már nem Ausztriában” – idéz egy bennfentest az osztrák portál.

A meg nem nevezett személy szerint „a BMW mesterterve, hogy 2025 végéig minden munkahelyet leépít Ausztriában”, és a kutatás, valamint a fejlesztés Münchenben, míg a gyártás Indiában zajlana. A jelenlegi ausztriai beszállítókat pedig óriási kár érné, ugyanis a bajor cég a saját partnereire támaszkodna. Ez pedig egy egész térség számára jelentene súlyos csapást.

A mattighofeni pékségnek, valamint a számtalan ausztriai beszállítónak semmi nem marad, ami azt jelenti, hogy Ausztriában beindul a fizetésképtelenség következő hulláma – fogalmazott a bennfentes. – Ha a KTM négyezer-ötszáz ausztriai munkahelye megszűnik, Mattighofen ipari romhalmazzá válik. Ez hatással lesz az összes beszállítóra, de a város számos kereskedőjére is.”

A KTM-be való befektetésre és így a vállalat megmentésére egyébként mások is bejelentkeztek. Többek között az iparmágnás Stephen Zöchling is, aki az év elején százmillió eurós nagyságrendű összeget invesztált, megóvva a KTM-et a csődtől. Az OE24 őt nem tudta megszólaltatni, információk szerint Indiában tárgyal a KTM-ben szintén érdekelt Bajajdzsal.

Ami a BMW-t illeti, amennyiben a bajorok valóban megszüntetnék az ausztriai munkahelyeket, az az osztrák államnak is súlyos kiadásokkal járna. Egészen pontosan alkalmazottanként 50 ezer eurós kiadást jelentene, ami 4500 munkavállaló esetében 225 millió euró. Mindezt természetesen adófizetői pénzből kellene állni, „miközben a BMW milliárdos nyereséget termel”.

Acosta odaszólt az újságíróknak, szerinte „felhajtást csináltak” a KTM helyzete körül

Bár a BMW általi megmentés rövid távú lenne, a márka túlélne – folytatta a bennfentes. – A KTM ausztriai telephelye, különösen Mattighofen halott lenne. Hol vannak a politikusok és az ÖGB [Osztrák Szakszervezeti Szövetség – a szerk.] ilyen esetben? A bankok lejátsszák a saját játékukat a BMW-vel, és a felső-ausztriai térség lenne a szenvedő fél, valamint az osztrák adófizetők.”

Amennyiben a BMW valóban megszerezné a KTM-et, a tervek szerint állítólag kivezetné a céget a tőzsdéről, és ezzel párhuzamosan a KTM terepmotorjaival bővítené saját palettáját, a termékeket pedig közös platformon értékesítenék. „A BMW-nél eltűnne a narancssárga szín, és a KTM motorjai kékben és fehérben pompáznának.”

A szálak ráadásul több ponton is összeérnek. A linzi illetőségű Oberbank ugyanis aligha véletlenül szorgalmazza, hogy a BMW Motorrad felvásárolja a KTM-et. „[A bank] főnöke, Franz Gasselsberger jó kapcsolatot ápol a BMW Csoporttal, mivel az Oberbank egyben a BMW steyri motorblokkgyárának fő bankja” – magyarázta a bennfentes.

A BMW Motorrad ügyvezető igazgatója, Markus Flasch pedig egyesek szerint így akar bekerülni a BMW Csoport igazgatótanácsába. A BMW AG egy magas rangú munkatársa egy olyan stratégának írta le őt, aki „a veszteségek ellenére tovább fog menni”. Az biztos, hogy Flasch-nak nem ez lehet az első hasonló esete, hiszen korábban a MAGNA autóalkatrész-gyártó felső vezetőjeként a kanadai központ megbízásából bezáratta az európai üzemeket.

Az kétségtelen, hogy a keddi szavazás, illetve döntés a KTM versenyrészlegének működését is komoly mértékben befolyásolja, beleértve a MotoGP-projektet. Az pedig már csak egy érdekes adalék, hogy a BMW-nek ez is lehet egy út a királykategória felé, hiszen a németek egyelőre nem zárkóztak el attól, hogy a nem olyan távoli jövőben csatlakozzanak a sorozatba.

Akár az Öné is lehet az élményajándék – indulnak a P1race.hu MotoGP-s nyereményjátékai