back to top
2025. március 10. 20:05
KezdőlapMotoGPA Pirelli megpróbálja a lehetetlent, és a MotoGP-be is behozná korábbi újításait

A Pirelli megpróbálja a lehetetlent, és a MotoGP-be is behozná korábbi újításait

A Pirelli motorsport-igazgatója beszámolt a terveikről a MotoGP-t illetően. Giorgio Barbier leszögezte, nyugodt hozzáállást fognak képviselni, és hangsúlyozta, nem a Superbike-világbajnokság abroncsaira fognak alapozni, ugyanakkor néhány újítást megpróbálnak átemelni onnan.

Bár múlt héten nem volt versenyhétvége, így is volt miről beszélni a MotoGP világában. A Thai Nagydíj utózöngéi mellett a legfontosabb hír egyértelműen a csütörtöki bejelentés volt, miszerint 2027-től már nem a Michelin, hanem a Pirelli szállítja a gumikat a királykategóriának (és a MotoE-nek). Az olasz gyártó motorsport-igazgatója pedig részletesen beszámolt a tervekről. Persze mindent nem oszthatott meg a nyilvánossággal.

Hivatalos: távozik a sokat kritizált Michelin, új gumiszállítója lesz a MotoGP-nek

Ahogyan az a bejelentésben is szerepelt, néhány fontos részlet még mindig vita tárgyát képezi, és ezeket nem fedhetjük fel – nyilatkozta Giorgio Barbier a GPOne.com-nak Ezért további megbeszélésekre számítok a FIM-mel, az MSMA-val [gyártói szakszervezet – a szerk.] és a gyártókkal, hiszen még két év van hátra a bemutatkozásig. A motorokat még meg kell építeni, van néhány tervrajz, de a motorokat még nem láttam. El kell döntenünk, mikor megyünk pályára, milyen korlátozásokkal, mely versenyzőkkel és főleg milyen szabályokkal. Ezeket a Dornának kell majd meghatároznia.”

A váltás időpontja aligha véletlen, hiszen a 2027-es év egy másik korszak kezdetét is jelenti. Ahogyan arra az olasz szakember is utalt, akkor mutatkoznak be az új szabályok szerint épülő motorok, többek között 850 köbcentiméteres erőforrással, valamint kevesebb elektronikával és aerodinamikával felszerelve. Felmerül a kérdés, hogy az ilyen mértékű technikai változás előny vagy hátrány a Pirelli szempontjából.

Így változik meg a MotoGP, hivatalossá váltak a 2027-es új szabályok

Mindkét oldalról lehet nézni – jelentette ki Barbier. – Az én megközelítésem, hogy amikor ennyire fontos elemen változtatunk, két utat választhatunk, a konzervatív vagy a nem konzervatív hozzáállást. Mi a kérés a teljesítményt illetően? Mert nekem úgy tűnik, a szándék a csökkentés, a biztonság, a pályák [kialakítása], valamint a szórakoztatás miatt. A versenyzés története azt mutatja, hogy a csökkenés átmeneti. Ha viszont azt mondanák, hogy körönként két-három másodpercet kell lassulni, akkor úgy versenyeznénk, mint a Superbike-ban.”

Annak érdekében, hogy ilyesmi még véletlenül se fordulhasson elő, a tervek szerint a Superbike-világbajnokságban is lesznek majd módosítások az előírásokat illetően. Oda már régóta a Pirelli szállítja az abroncsokat, ahogyan tavaly óta a Moto2-be és a Moto3-ba is. A középső géposztály gumijait a szériamotoros sorozatban használt termékekre alapozták, ám ezt a királykategória esetében nem tehetik meg.

Nem, nem lehet így megközelíteni – válaszolta Barbier az erre vonatkozó kérdésre. – Nagyon különleges gépeink vannak, és alázatosan le kell ülnünk, hogy megértsük ezeket a motorokat. Meg kell értenünk, hogyan fejleszthetjük őket a gyártókkal közösen, és ennek megfelelően kell megszerveznünk magunkat. A MotoGP-ben fennálló távolságok és dinamikák minden bizonnyal gondot okoznának a Superbike-gumiknak. Például, ha [egy adott pályán] a Superbike-ban az SCX, az SCQ és az SC0 abroncsokkal versenyzünk, akkor a Moto2-ben csak az SC0-val, igaz, idén debütál az SCX, és szórakoztató lesz. Még nem tudom, milyen lesz a végső projekt, de abban az értelemben nyugodt megközelítést fogunk alkalmazni, hogy mindenkit olyan helyzetbe hozunk, hogy a saját versenyét futhassa, aztán pedig rátérünk a teljesítményre, mert ehhez időre, tesztelésre és gumifejlesztésre lesz szükség.”

Akár a MotoGP is szóba jöhet? – interjú Giorgio Barbierrel, a Pirelli motorsportfőnökével

Természetesen egy ilyen váltás rengeteg előkészületet igényel annak érdekében, hogy éles körülmények között lehetőleg minden flottul működjön. A helyzetet viszont nehezíti, hogy a mezőny 2026 végéig még a Michelin gumijaival fog versenyezni. A Pirelli szakembere szerint eleinte leginkább a tesztpilótákra kell majd támaszkodniuk.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy a versenyzők 2026-ig a Michelinnel vesznek részt a bajnokságban, tehát vannak megkötések, amelyeket tiszteletben kell tartanunk, és a gyártók mindenekelőtt a tesztpilóták munkájára támaszkodnak majd, mert egy teljesen új gépet kell összerakniuk, amely a mi új termékünkkel együtt születik meg – magyarázta. – Másfél évünk lesz elvégezni ezt a munkát. A gyártóknak pontosan kell megcsinálniuk a feladatot, mert ha kihasználják a mi munkánkat, az rövid távon előnyt jelenthet számukra, ezért nagy érdeklődésre számítok a részükről.”

Barbier arra is kitért, hogy átemelhetik-e a Superbike-vb-n látott újításokat, illetve azoknak egy részét. A MotoGP-ben ugyanis jelenleg nem kifejezetten úgy határozzák meg a keverékeket, hogy azok mekkora távolságra képesek, ellentétben a szériamotoros bajnoksággal, ahol ráadásul a köztes esőgumit is bevezették. Bár egyesek szerint lehetetlennek tűnik a vállalkozás, a Pirelli itt is megpróbál valami hasonlót végrehajtani.

Amikor a Superbike-ban bevezették a Superpole versenyt, nem tudtunk olyan nagy teljesítményű gumit biztosítani, amely a huszadik körre is kitart, majd jött az SCX, aztán az SCQ – fogalmazott az olasz szakember. – Ezeket nem mi akartuk, hanem azért jöttek, mert sok bajnokságban lerövidültek a versenyek, és megváltoztak az igények. A MotoGP-ben a sprinteket illetően úgy döntöttek, nem hoznak létre speciális abroncsokat, és valószínűleg azt fogják mondani, hogy nem lehet, mi viszont megpróbáljuk. Ami az intermediate abroncsot illeti, a MotoGP-ből érkezők közül páran nem szeretik, de ez jó lehet a pilótáknak, és küzdeni fogunk azért, hogy behozhassuk.”