Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere ellenzi, hogy azonnali hatállyal bevezessék az Apriliának a sérülésből visszatérő versenyzők támogatását célzó szabálymódosítási javaslatát, és Marc Márquez is ilyesmit fogalmazott meg, ám a bolognai márka hivatalos álláspontja árnyalja a képet. Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója nem érti ezt az ellenvetést.
Bár a Thai Nagydíj után az argentínai fordulót is kihagyta, a hétvége valamilyen szinten Jorge Martínról is szólt, még ha nem is feltétlenül közvetlenül. A címvédő előbb a csütörtöki sajtótájékoztatón jelentkezett be online, hogy közölje, Austinban és potenciálisan Katarban sem lesz ott, majd az Aprilia egy olyan javaslattal állt elő, amely az ő visszatérését hivatott megkönnyíteni.
A jelenlegi szabályok ugyanis csak a koncessziós rendszer D kategóriájában szereplő gyártóknak teszik lehetővé, hogy az állandó versenyzőik is részt vehessenek a privát teszteken. A noaleiek azonban úgy vélik, érdemes lenne a több futamot kihagyó versenyzőket segíteni azzal, hogy extra tesztelési lehetőséget biztosítanak nekik, mielőtt pályára gurulnak az első szabadedzésen.
Mindez természetesen nem maradt reakció nélkül. Davide Tardozzinak ugyan magával az ötlettel semmilyen problémája nincs, azzal viszont igen, hogy ezt azonnali hatállyal bevezessék. A gyári Ducati csapatmenedzsere Enea Bastianini két évvel ezelőtti sérülésével érvelt. „Ugyanez volt a problémánk Eneával is, de senki nem adott lehetőséget, hogy kipróbálhassa [a motort]” – nyilatkozta az Argentin Nagydíj második szabadedzése alatt.
A 66 éves szakember hangsúlyozta, 2026-ot illetően teljesen nyitott a módosításra, a mostani idény tekintetében viszont nem, hiszen ez egy konkrét pilóta miatt merült fel. „Szerintem ez jó ötlet lehet a jövőre nézve – vélekedett. – Van rá lehetőség, hogy a következő évre megváltoztassuk a szabályokat. Miután Jorge felépül, ő lesz az egyik nagy riválisunk. Nagyon jól ismerjük Jorgét, és tudjuk, hogy ő lesz az egyik srác, aki harcolni fog velünk a győzelmekért.”
Tardozzi mellett Marc Márquez is megszólalt a témában. Ha valaki, akkor a nyolcszoros világbajnok biztosan tudja, hogy milyen visszatérni egy sérülésből, hiszen 2020 és 2023 között jó néhányszor átélte ezt a folyamatot. A spanyol pilóta főnökééhez hasonló álláspontot fogalmazott meg, de más módon is korlátozná ezt a lehetőséget.
Az Aprilia megváltoztatná a szabályokat, hogy Martínnak „simább” legyen a visszatérése
„Lehet, hogy jó lenne változtatni a szabályzaton, de a jövőre nézve – hangsúlyozta. – Az előírások jelenleg nem tartalmazzák ezt a lehetőséget, és a csapatoknak kell dönteniük. Amikor visszatértem a sérülésemből, nem volt érvényben ilyen szabály. Megfontolhatjuk, hogy engedélyezzük-e a tesztelést valakinek, aki két hónapig sérült volt, de csak egy napra, kettő már túl sok lenne. Egy pilóta számára fontos, hogy tudja, alkalmas-e a MotoGP-motor vezetésére, de egy és két nap között minimális a különbség, ha valaki sérült. Ahhoz, hogy felvegyük a ritmust, többet kell motoroznunk, és több időt kell eltöltenünk [a versenygépen].”
A Ducati egy hivatalos közleményt is kiadott, amely némileg másképp fogalmaz, mint ahogyan azt Tardozzi tette, és nem ellenzi egyértelműen a kérelmet, pontosabban annak egy részletét. „A Ducati álláspontja egyértelmű: várjuk a híreket az MSMA-tól [a gyártók szakszervezete – a szerk.], és amikor elhangzik valami hivatalos, kiértékeljük az ügyet” – olvasható a dokumentumban.
Hogy az Aprilia sikerrel jár-e, az vélhetően az Amerikai Nagydíj előtti csütörtökön dől el, ahol az MSMA ülésén szavaznak a kérdésről. Amennyiben nem kaszálják el, a Grand Prix Bizottság elé kerül a javaslat, amely alighanem már zöld utat ad neki. Massimo Rivola hangsúlyozta, a szabályból nem csak Martín profitálhat.
„Nem tudom, hogy ez-e a célja ennek az ülésnek, de igen, benyújtottuk a kérelmet – válaszolta Jack Appleyardnak, a MotoGP riporterének az Aprilia Racing vezérigazgatója. – Elvileg az volt az elképzelés, hogy egy olyan versenyzőnek biztosítsunk egy egynapos tesztet, aki sok futamtól távol marad. Szerintem ennek mindenféle esetben érvényesnek kellene lennie. Sajnálom azokat a pilótákat, akiknél ezt korábban nem tettük meg. A csapatuknál fel kellett volna merülnie ennek az ötletnek. Azonban úgy vélem, ez így tisztességes, mert pénteken, amikor az ember visszatér, már a [Q2-be történő] kvalifikáció zajlik. Őszintén szólva azt gondolom, hogy ha az ötlet jó, akkor nem csak a jövő évtől jó. Úgy tudom, hogy ebben mindenki egyetért, egy [gyártót] kivéve. A szezon közbeni módosításhoz egyhangúságra van szükség. Ha nem kapjuk meg, szerintem elveszítünk egy lehetőséget, hogy valami jót tegyünk a sportág és a versenyzők biztonsága érdekében. Nagy kár érte, ha ez nem történik meg.”
Az olasz szakember szavaiból kiderül, hogy Márquez mondandójának jelentős része relevanciáját veszíti, hiszen eleve egynapos tesztre gondoltak. Rivola vélhetően a Ducatira, illetve Tardozzira gondolt, amikor arról beszélt, hogy egyetlen gyártó ellenzi a javaslatot, bár honfitársa érvelését nehezen tudja hova tenni, figyelembe véve az erőviszonyokat.
„Tényleg nem értem, őszintén – fogalmazott. – Azt nem lehet mondani, hogy Jorge veszélyt jelent a Ducatira a bajnokságban, egyértelműen kiesett [a bajnoki harcból]. Ez nálam csak arról szól, hogy valami jót tegyek a bajnokságért. Tegyük fel, hogy az első szabadedzésen megpróbálja, és nem érzi jól magát. Akkor egész hétvégére eggyel kevesebb motorunk lesz. Szóval, ahogyan mondtam, sajnálom azokat a versenyzőket, akiknek ezt korábban nem biztosítottuk, de eddig nem merült fel bennem ez az ötlet, mert nem az én pilótámról volt szó, vagy nem voltam ott. Tehát sajnálom őket.”