Fabio Quartararo nem tudja mire vélni az Amerikai Nagydíj előtt, a kivezető körön elszenvedett balesetét. A francia pilóta a büntetést elkerülendő a sérült motorjával akart elindulni, és bár az elhalasztott rajt miatt végül felülhetett a tartalékgépére, de abban sem volt sok köszönet.
Eddigi legjobb 2025-ös hétvégéjén van túl Fabio Quartararo, hiszen az Amerikai Nagydíj sprintjén és a főfutamán is előkelőbb pozícióban ért célba, mint akár Buriramban, akár Termasban. Ugyanakkor még mindig messze van attól, ahol lenni szeretne, ráadásul a szerencse ezúttal sem állt a gyári Yamaha versenyzője mellett.
Drama and the Grand Prix hasn’t even started! Quartararo has crashed in his 2nd sighting lap 💥#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/rUkpHPeBDL
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 30, 2025
Na jó, ezúttal inkább saját magának köszönhette a bajt, ugyanis a rajtrácsra menet bukott, aminek következtében megsérült a motorja. „Nem értem, miért estem el a kivezető körben – nyilatkozta. – Alapvetően nem dőltem be, az aszfalt elég száraznak tűnt, és nem is nyomtam, mégis elvesztettem az elejét. Furcsa bukás volt. Ez volt az első esésem idén, illetve hosszú ideje ez volt az első.”
Kivezető körön bukó Quartararo, futóverseny a rajtrácson – káosz a MotoGP rajtprocedúráján (videó)
Az M1-es ráadásul utána nehezen akart beindulni, és a márkatárs, Jack Miller segítsége kellett ahhoz, hogy Quartararo ismét képes legyen hajtani a motorját. Azt viszont már nem tehette meg büntetlenül, hogy a bokszutcába vigye a Yamahát, ahol gyorsabban meg tudták volna javítani azt, ezért felállt a tizenegyedik rajtkockába.
Miller Taxis to the rescue 💪#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/xyOPfzLLYZ
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 30, 2025
„A szabályok alapján, ha Fabio a bokszutcába hajt, akkor onnan kellett volna indulnia más gumispecifikációval, és egy áthajtásos büntetést is kapott volna – magyarázta Massimo Meregalli, a gyári Yamaha csapatmenedzsere. – Ezért meg kellett mondanunk neki, hogy menjen a rajtrácsra, ahol felkészítettük a motort, szárazról nedvesre változtatva a beállításokat. Aztán viszont elhalasztották a rajtot.”
Quartararóhoz hasonlóan a legtöbben nedves pályára alkalmas abroncsokkal várták a rajtot, ám aztán Marc Márquez olyan láncreakciót indított el, hogy a versenyirányítás jobbnak látta megszakítani a procedúrát. Ez a 25 éves motoros szempontjából nemcsak azért volt jó hír, mert kicserélhették a gumijait, hanem azért is, mert így nem a sérült motorjával kellett versenyezni. Más kérdés, hogy a tartalékgépben sem volt sok köszönet.
„Az első számú motor megsérült, így a másodikkal kellett nekivágnunk a futamnak, azzal, amit Fabio egyáltalán nem használt a hétvégén – folytatta az olasz szakember. – Nem volt időnk rá, hogy vizesről szárazra módosítsuk a motor [beállításait]. Fabio lényegében egy hibrid motorral, a nedves és a száraz beállítások keverékével versenyzett. Nem nagyon tudtuk, hogy mi fog történni ilyen motorral.”
Ráadásul nem ez volt az egyetlen gond, hiszen Quartararo valójában az előszezoni tesztek óta nem ült azon a változaton, amely több szempontból is eltért az elsődleges motorjától. Ha pedig ez nem lenne elég, kapott egy hibaüzenetet, amelyből azt gondolhatta, hogy visszatérnek a korábbi démonok, és ismét kifogy a benzin a versenygépből. Végül a tizedik helyen intették le, de ezt csak a sok kiesésnek köszönhette.
„Az első motorom amúgy is megsérült, így a második motoromat kellett használnom, amely más vázzal és lengőkarral rendelkezett – fogalmazott. – Sajnos probléma volt az elektronikával, a negyedik körtől kezdve jött a riasztás az üzemanyaggal kapcsolatban. Ez végső soron egy hiba volt, de nagyon meg kellett változtatnom a térképet, és akkor már nem volt meg a teljesítmény. Összességében viszont remek hétvégénk volt, különösen a sprinten, a következőn pedig remélhetőleg nagyobb szerencsénk lesz.”