Új felvételek láttak napvilágot az Amerikai Nagydíj rajtját megelőző káoszról, ugyanis a főszereplők perspektívájából is megvizsgálhatjuk az esetet. A videón keresztül megtudjuk, hogy pontosan hogyan egyeztette le csapatával Marc Márquez az utolsó pillanatos akcióját.
Nem mindennapi jelenetek játszódtak le az Amerikai Nagydíj előtti percekben. Mint ismeretes, a közvetítés alatt már elkezdődött a főcím, majd azt hirtelen félbeszakították, és minden kamera Marc Márquezre fókuszált, miközben futott vissza a bokszutcába. Versenytársai követték őt, és egy pillanat alatt kiürült a teljes célegyenes. A káosz miatt a versenyigazgatóság félbe is szakította a rajtprocedúrát. A spanyol azóta beismerte, hogy szándékosan idézte elő a fejetlenséget, valamint a versenyigazgató, Mike Webb is elmagyarázta a történteket.
A rajt előtti pillanatok viszont egy új szegmensből is meg lettek örökítve: a főszereplők szemszögéből. A MotoGP hétfőn publikált egy videót, melynek segítségével tökéletesen rekonstruálható, hogy mi vezetett odáig, hogy Márquez az utolsó pillanatban elhagyja a rajtrácsot és Ducatiját. A teljes felvétel itt tekinthető meg, alább pedig jöjjön egy kivonat.
Vizes vagy száraz motor?
„Ez a motor [a rajtrácson lévő – a szerk.] vizes beállításokon kell hogy legyen. Ha nem esik teljesen, nem baj. A másikra [a tartalékmotorra – a szerk.] pedig tegyetek száraz gumikat!” – kéri Márquez a csapatot.
„Tehát ez a motor esős, a másik száraz. Cseréljétek ki azt szárazra!” – tolmácsolja a kérést Marco Rigamonti, Márquez versenymérnöke.
Mi a helyzet a riválisokkal?
„Pecco [Bagnaia] esős beállításokon van?” – kérdezi Márquez a versenymérnökét.
„Igen.”
„És Álex [Márquez]?”
„Nem tudom.”
A szabályok tisztázása
„Riga. Mindenkinek a második motoron kell dolgoznia. Ha elmegyek innen, és a bokszból indulok el, akkor utolsóként startolok, ugye?” – elmélkedik Márquez.
„Igen” – szúrja közbe Rigamonti.
„Hosszú körös büntetés nélkül.”
„Igen, utolsóként rajtolsz.”
„De anélkül…”
„Igen – erősítette meg Rigamonti, majd hozzátette, nem tudja, hogyan működik a folyamat. Végül Davide Tardozzihoz, a gyári Ducati csapatmenedzseréhez fordult. – Davide, ha ő most a bokszból szeretne rajtolni, a száraz [beállítású] motorral…”
„Akkor kapni fog egy áthajtásost” – vágta rá Tardozzi.
„Nem, anélkül, hogy ezzel a motorral belépne. Onnan [a bokszból] indulna, és ezt itt hagyná” – magyarázta Rigamonti.
„Jól van, rendben. Elindulok utolsóként, és ennyi” – zárta rövidre a vitát Márquez.
„Ha ő innen elindul…” – folytatta a versenymérnök.
„Akkor az olyan lesz, mintha nem követted volna a normál rajtprocedúrát” – magyarázta a 32 éves versenyző.
„Utolsónak rajtol. Vagy megcsinálja a bemelegítő kört ezzel a motorral, és utána bemegy a bokszba, és onnan elstartol” – vázolja az újabb ötletet Rigamonti.
„Menjetek, ellenőrizzétek a tartalékmotort!” – kéri Márquez.
A végső terv
„Ha ez valóban így van, amikor három perc lesz hátra, indulunk. Amikor három perc lesz hátra, a szerelők visszamennek a bokszba, és én [is] jövök. Mondjátok nekem, ha készen áll a motor – készíti fel stábját a hatszoros MotoGP-világbajnok, majd később még egy utasítást ad versenymérnökének. – Ne mondj [senkinek] semmit!”
A megvalósítás
Márquez már készülődik az utolsó pillanatokra, amikor kapja a jó hírt mérnökétől: „Készen van a motor.”
„Akkor menjen minden a terv szerint” – adja ki Márquez.
„Flag to flag?”
„Nem. Amikor három perc marad, indulok.”
A videó ezen része végül azzal zárul, amit már az élő képeken is láthattunk. Márquez fut, utána a mezőny nagy része. A többi pedig – ahogyan mondani szokás – már történelem…