Fabio Quartararo fontosnak tartja, hogy már jövőre a V4-es motoron üljön, de bízik benne, hogy a szabadkártya segítségével már az idei évben bevethetik azt éles körülmények között. Aleix Espargaró elmondta, mit érzékelt a Yamaha tesztjéből.
Az előző hét egyik fő híre volt a MotoGP világában, hogy a Yamaha Valenciában tesztelte a V4-es motorblokkját. Mint ismert, a japán gyártó tavaly ősszel jelentette be, hogy elindították a többi márka által használt típus fejlesztését, és a jelek szerint komolyan is gondolják, hogy adott esetben leváltják a sornégyes verziót.
A Yamaha pályára viszi új motorblokkját – már nem is először?
A Spanyol Nagydíj csütörtöki sajtónapján természetesen ez is téma volt, és Fabio Quartararo véleményét is kikérték. „Nem ez volt az első teszt, amelyet a V4-essel végeztek – erősítette meg a francia versenyző a sajtóértesülést. – Ugyanakkor természetesen most a folyamatnak azon a részén tartunk, amikor nem a teljesítmény a lényeg, hanem az, hogy lássuk, minden működik-e.”
A 26 esztendős pilóta hozzátette, a V4-es esetében nem egész napos tesztről volt szó, hiszen Augusto Fernández és Cal Crutchlow csupán néhány kört tettek meg vele, és érdemi visszajelzés csak később érkezik. Éppen ezért nem számít rá, hogy a közeljövőben ő is ki fogja próbálni. „Reálisan nézve úgy gondolom, többé-kevésbé minden jövő évi motort augusztus-szeptember környékén fogunk tesztelni – fogalmazott. – Szóval szerintem nagyjából ez lesz az az időszak, amikor tesztelem a motort.”
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a Yamaha nem veti be már idén éles körülmények között az új erőforrást. Sőt, Quartararo reméli is, hogy Fernándezt el fogják tudni indítani a V4-es motorral, amire szinte biztosan lesz lehetőségük, hiszen a nyári szünetben aligha kerülnek át a koncessziós szabályok alapján meghatározott D kategóriából. „Mindig sokkal érdekesebb egy versenyhétvégén tesztelni valamit, mint egy teszten – jelentette ki. – Remélhetőleg a szabadkártyák révén elviszik a V4-est.”
És hogy ő maga mikor versenyezhet vele? Nos, erre idén aligha kerül sor, viszont határozottan úgy gondolja, hogy jövőre váltaniuk kell. Még úgy is, hogy 2027-ben jönnek az új technikai szabályok, amelyek keretében a motorblokk mérete is csökken, vagyis akkorra mindenképpen változtatniuk kell. Quartararo ennek ellenére határozott álláspontot képvisel ezzel kapcsolatban. „Őszintén szólva nem érdekel, hogy lássam a motort – szögezte le. – Lehet rózsaszín vagy akármilyen. Csupán annyit szeretnék a motortól, hogy gyors legyen. Számomra egyértelmű, hogy már jövőre a V4-es az út. Teljesen másképp motorozunk, mint a többiek. Öt gyártó van, közülük négyen V4-es [blokkal] rendelkeznek. Egyértelmű, hogy a V4-essel kell mennünk. A jövőm szempontjából pedig nagyon fontos lesz, hogy a következő évben milyen lesz a motor.”
A Yamaha tényleg fontos lépést tett a nagy váltás felé, amely akár már jövőre is elérkezhet
És hogy az egyszeres világbajnok miért gondolja így? Nos, azért, mert csapattársához, Álex Rinshez hasonlóan ő is úgy látja, hogy a jelenlegi Yamaha akkor működik a legjobban, amikor egyedül van a pályán. „A lényeg, hogy gyorsak lehessünk a futamon, és képesek legyünk harcolni a többiekkel – magyarázta. – Én még soha nem nyertem futamot csatában. A legtöbb versenyt egyedül [motorozva] nyertem. Próbáltam elhúzni, de mondjuk úgy, hogy a harcban mi vagyunk a legrosszabbak.”
Quartararo szavait pedig a tények nagyon is alátámasztják. A francia motoros eddig tizenegy futamot nyert a királykategóriában, és csupán egyszer fordult elő, hogy kevesebb mint 1 másodperccel győzött. Ám egyrészt akkor is 928 ezred volt a különbség a másodikhoz képest, másrészt ennek már több mint négy és fél éve, hiszen a 2020-as Katalán Nagydíjról van szó. Ezenkívül a következő évi Dohai Nagydíjon 1,457 másodperccel diadalmaskodott, a többi alkalommal viszont kivétel nélkül legalább 2 és fél másodperccel verte meg a mezőnyt.
Az említett valenciai teszten nem csak a Yamaha vett részt, hiszen a másik japán gyártó, a Honda is képviseltette magát. Többek között Aleix Espargaró is jelen volt, így érzékelhette, hogy mit csinál az ellenfél. Az aranyszárnyasok tesztpilótája pozitívan értékelte az ivataiak projektjét, de azért bízik benne, hogy saját munkaadója sikeresebb lesz.
„Semmit nem láttam, de az biztos, hogy amikor a garázsban ültünk, [tudtuk, hogy] mikor hajtják mindkét blokkot, mivel a hangból ki lehetett találni – mondta. – Ígéretes. Imádom ezt a játékot. Szeretem látni, ahogyan a japán gyártók mindent összeraknak, hogy újra részesei legyenek a játszmának. A Honda pilótájaként remélem, hogy nekünk hamarabb sikerül, mint nekik.”
Az „ideges” Aleix Espargaró ma már inkább kerékpárosnak, mintsem motorosnak érzi magát