Fabio Quartararo nem számított arra, hogy ilyen jól fog szerepelni a jerezi időmérőn. A szombati napját pedig a sprinten elszenvedett bukása ellenére nagyon pozitívnak értékelte. Quartararo hosszan ecsetelte, milyen sokat jelent neki, hogy hosszú kihagyás után újra vezetett egy versenyt.
Bár végül pont nélkül zárt, a Spanyol Nagydíj szombati napjának hőse egyértelműen Fabio Quartararo volt. A francia pilóta az időmérőn közel hihetetlen dolgot hajtott végre: a mostani Yamahával megverte a Ducati-pilótákat, élükön Marc Márquezzel. Quartararo ráadásul új körrekordot futva szerezte meg a jerezi pole pozíciót, amire a 2022-es Indonéz Nagydíj, tehát több mint három év után volt újra képes, ahogy egyben a Yamaha is. A kiváló eredmény pedig a közönség mellett őt magát is meglepte.
Óriási meglepetés a jerezi időmérőn: Quartararo új körrekorddal megverte Marc Márquezt
„Igazából nem számítottam arra, hogy ilyen gyors leszek az időmérőn – ismerte el később El Diablo a MotoGP hivatalos honlapjának. – A cél, hogy őszinte legyek, az volt, hogy a második sorba kerüljünk, ahogy Katarban is [ahol harmadik lettem]. De aztán éreztem, hogy még van bennem valami plusz, és az, hogy ezt a köridőt meg tudtam futni, az óriási dolog. Ráadásul ez hihetetlenül boldoggá tette a csapatot is.”
Ám a pole pozíciót nem sikerült pontokra váltania a sprinten, mivel bukott. Pedig a viadal jól indult számára, a gyengébb rajtja után bátran bebújt Márquez mellé, és visszavette tőle a vezetést. A spanyol pilóta viszont üldözőbe vette, majd a második körben elszánta magát az előzésre, és a 6-os kanyar előtt el is ment Quartararo mellett. A 2020-as bajnok megpróbált minél több tempót átvinni a kanyaron, de a külső, poros íven nem tudta megtartani a látványosan ideges motorját. Ám azt az esés ellenére sem bánja, hogy extra kockázatot vállalt.
Drámai kezdés után lapos befejezés: Quartararo bukott, majd Marc Márquez dominált a jerezi sprinten
„Meg akartam próbálni a lehető legtöbbet vezetni, de sajnos csak másfél kör lett belőle. Úgy éreztem, hogy Marc az egyenesben nagyon közel volt hozzám, a motorom elkezdett rázkódni, majd egy kicsit szélesre futottam, és elvesztettem az elejét” – magyarázta Quartararo.
„Az egy olyan pont [a 6-os kanyarban], ahová, azt mondanám, senki sem megy ki. Csak hát próbáltam a lehető legközelebb maradni hozzá, és ott kint szinte azonnal elvesztettem az elejét. De tudjátok, három év óta nem voltam ilyen helyzetben, hogy egy versenyt vezessek, szóval nem érdekelt, hogy ott eleshetek. Tudjuk, hogy bár egy körön jók vagyunk, a versenytempónk még mindig hiányzik. De ma mindent bele akartam adni, »mindent vagy semmit« volt hozzáállásom.”
QUARTARARO HAS GONE DOWN! 💥💥💥#SpanishGP 🇪🇸 pic.twitter.com/KzLhiATqDF
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 26, 2025
Megkérdezték tőle, hogy szívesebben esett volna el a futam későbbi részében. „Persze, ha én dönthetek, akkor négy körrel később buktam volna! – jelentette ki Quartararo. – Bár jelenleg nem a bajnoki címért harcolunk, de azért nem is a semmiért megyünk. És a fő célunk ma az volt, hogy jól érezzem magam, és ez az érzés… Persze csak egy előzés volt, de egyáltalán az, hogy az 1-es kanyarban megpróbálhatom megelőzni Marcot, vezethetem a versenyt, és egy körön keresztül senkit sem látok magam előtt… Ez csak két perc volt, de a fejemben hosszú éveknek érződött.”
„Szóval nekem ez így is egy igazán pozitív nap volt, mert az, hogy már a második szabadedzésen képes voltam igazán jó tempót diktálni, az időmérőn pedig pole pozícióba kerülni, majd vezetni a versenyt, még ha csak rövid ideig is… Természetesen a dobogón akartam végezni, de ahogy mondtam, hosszú évekre szól az az érzés, hogy ismét vezettem egy versenyt. Olyan volt, mintha egy új élmény lenne. Úgy érzem, hogy egy nagyon pozitív napot zártunk – azt mondanám, hogy ez volt a legpozitívabb napunk az évben.”
More angles of Fabio Quartararo's crash 💔#SpanishGP 🇪🇸 pic.twitter.com/RpV6zitLzl
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 26, 2025
Már ugyan volt néhány felvillanása idén a Yamahának, de eddig messze a jerezi szombat mutatta meg, hogy van eredménye az Iwatában elvégzett munkának. „A tavalyi itteni verseny katasztrofális volt – idézte fel Quartararo, aki 2024-ben tizenötödik lett a jerezi főfutamon. – A legnagyobb különbség a motor kezelhetősége, ami már sokkal jobb. De időközben szerintem vagy hat motorspecifikációt kipróbáltunk, és találtunk némi tapadást is. És végre összeraktam egy jó alapot, szóval nem kell minden edzésen változtatnom a motoron, ami segít abban, hogy megtaláljam a határokat.”
Bár a korábbi küszködést tekintve megkérdőjelezhetetlen a Yamaha előrelépése, de azért Quartararo leszögezte, hogy a Ducatitól még messze vannak. Viszont így is bízik benne, hogy a holnapi főfutamon jó eredményt érhet el: „A Ducati nagyon erős a vasárnapi versenyeken is. Nekünk még meg kell próbálnunk összerakni a teljes kirakóst, hiszen még mindig hiányzik valami a versenytempó tekintetében, de ha minden darabot összerakunk, akkor talán még néhány kört az élen tudunk majd tölteni.”
„Ma túlléptem a határt: hiába voltam elöl, az első körben több hibát is elkövettem, mert úgy nyomtam, mintha az időmérőn mennék. És tisztában vagyunk vele, hogy a vasárnap mindig egy kicsit kritikusabb nekünk [a tapadás miatt], de a tempónk ezen a hétvégén nagyon jó, és szerintem arra is alkalmas, hogy a dobogóért harcoljunk. Szóval mindent beleadok majd, hogy megpróbáljak harcolni az elöl lévő srácokkal. Reméljük, hogy minél hamarabb végleg odaérünk melléjük.”
Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban