back to top
2025. június 02. 06:39
KezdőlapMotoGPA Dorna igazgatója felfedte, mitől függ, hogy lesz-e költségplafon a MotoGP-ben 

A Dorna igazgatója felfedte, mitől függ, hogy lesz-e költségplafon a MotoGP-ben 

A MotoGP-t irányító Dorna sportigazgatója, Carlos Ezpeleta elárulta, alapvetően a gyártók döntésén múlik, hogy bevezetnek-e költségplafont a sorozatban. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a szervezet eddig is folyamatosan törekedett a kiadások visszafogására. 

Az autó- és motorsport nem olcsó mulatság. Ez különösen akkor jelent problémát, ha a költségek elszabadulnak, és emiatt gyártók kezdenek kiszállni egy adott szériából. Például, bár nem pontosan emiatt, de szintén gazdasági okokra vezethető vissza, hogy a Suzuki 2022-ben elhagyta a MotoGP-t. A KTM jelenlegi anyagi gondjai miatt pedig újra felmerült annak a veszélye, hogy a bajnokság a közeljövőben egy újabb márkát veszíthet el.

Marad vagy kiszáll a KTM a MotoGP-ből? Az új vezér szerint hosszútávon a Liberty lehet a mérleg nyelve

Létezik azonban erre egy máshol jól működő megoldás: a költségplafon. Elég csak a Forma–1-re gondolni, ahol 2021-ben vezették be, és az általános szakértői vélemény szerint azóta is hatékonyan működik. Massimo Rivola, az Aprilia vezérigazgatója korábban arról beszélt, hogy a Dorna komolyan veszi a KTM körül kialakult helyzetet. Ez akár a költségplafon bevezetésének irányába is mutathatna, ám ahogy kiderült, a döntés nem a szervezet kezében van. „Vannak más bajnokságok, ahol előírják a költségek kontrollját – nyilatkozta Carlos Ezpeleta a Crash.net-nek. – De korábban még soha egyetlen gyártó sem javasolt nekünk költségplafon bevezetését.” 

„Ha a gyártók közösen úgy döntenek, hogy bevezetnék, a Dorna vagy a paddock biztosan nem fog a határozat útjába állni – szögezte le Ezpeleta. – A kérdés onnantól az lenne, hogyan lehet mindezt betartatni. Szerintem ahogy a sportág fejlődik, úgy alakul át minden aspektusa: a pályán zajló események, a gumik, a versenyzők felszerelésének minősége, a biztonságtechnika, és még a kereskedelmi partnerek marketingje is. Ez a törekvés [a költségcsökkentés] az egész sportot áthatja – és biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb [a MotoGP-ben is] eljön az ideje.” 

„Mi mindenesetre mindig is szorgalmaztuk és folyamatosan dolgoztunk azon, hogy a tesztelési szabályokon keresztül csökkentsük a kiadásokat. A MotoGP mindig is pragmatikus hozzáállást képviselt a fejlesztések terén, és arra törekedett, hogy a lehető leghatékonyabban használjuk fel az erőforrásokat. A legpraktikusabb módja a költségek kordában tartásának, ha nagyon szigorú szabályokat hozunk arról, mit lehet és mit nem lehet csinálni [a teszteken], és hogy ezek milyen hatással vannak a köridőre. Egyetlen motor, csak egy aerodinamikai fejlesztés – ez óriási különbséget jelent abban, hogy mit engedhetsz meg magadnak. Persze attól is függ, hogy kivel beszélsz a paddockban, mert a mérnökök mindig annyit fognak költeni, amennyi csak rendelkezésre áll, ha attól a motor akár egy ezreddel gyorsabb lehet. A mi feladatunk eddig az volt, hogy biztosítsuk: egymillió euró befektetésért ne csak egy tizedet nyerj, ha elég egy ezred is – méghozzá a szabályoknak köszönhetően.” 

Betiltották a következő motorgeneráció tesztelését a MotoGP-ben, de ez nem érinti az új beszállítót