back to top
2025. június 26. 21:30
KezdőlapMotoGPCsak a Superbike-vb hosszú távú jövője biztos a Balaton Parkon, a MotoGP-é...

Csak a Superbike-vb hosszú távú jövője biztos a Balaton Parkon, a MotoGP-é nem

A Balaton Parkon tartott sajtótájékoztatón kiderült, hogy míg a MotoGP Magyar Nagydíja három év után potenciálisan átkerülhet a Hungaroringre, addig a Superbike-vb mezőnyét legalább tíz esztendőn át a Balaton Park Circuit fogja fogadni. Walterné Dancsó Adrienn, a pálya operációs igazgatója reagált az egyik csapatfőnök biztonsággal kapcsolatos megjegyzésére.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP gyártói csütörtökön kipróbálhatták a Balaton Park Circuitet egy-egy tesztpilótával, illetve az Apriliánál Matteo Baiocco helyettesítette az Assenben versenyző Lorenzo Savadorit. Ez alkalomból egy sajtótájékoztatót is rendeztek, amelyen a P1race.hu is képviseltette magát. Az eseményen jelen volt dr. Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár.

Tényleg megtörténik: „meglepetésvendéggel” rendeznek MotoGP-tesztet a Balaton Parkon (videó)

Úgy gondolom, 2025 kiemelkedő év a magyar autó-motorsport család számára – nyilatkozta. – A megújuló Hungaroringen sorozatban a negyvenedik Forma–1-es Magyar Nagydíjnak adhatunk otthon, míg a MotoGP mezőnye harminchárom, a Superbike legjobbjai pedig harmincöt év után látogatnak el újra hozzánk. Páratlan, és azt gondolom, ösztönző élmény lesz testközelből, a helyszínen látni a legjobbakat. Mind az infrastrukturális fejlesztések, mind pedig az újabb versenysorozatok hazai megrendezése bizonyítja, hogy a Magyar Kormány hosszú távon is elkötelezett az autó-motorsport támogatása mellett. Szeretnénk építeni a hosszú évtizedek óta fennálló hagyományainkra, illetve azokra a fantasztikus sikerekre, amelyeket az utóbbi években a magyar versenyzők a legkülönfélébb kategóriákban elértek világszerte.”

Hozzátette, szeretnének egy egységes stratégiát kialakítani a magyar autó-motorsportban, ennek élére pedig a Hungaroringet, illetve az azt elnök-vezérigazgatóként irányító Gyulay Zsoltot képzelik el. Mindez annak a része, hogy a MotoGP esetében csak 2027-ig garantált a Balaton Park Circuit helye a versenynaptárban, utána megvizsgálják, hogy a Magyar Nagydíj átkerülhet-e Mogyoródra. A Superbike-vb viszont a szerződés mind a tíz évében Balatonfőkajár mellett fog vendégeskedni. Mindezt dr. Szondy Szilvia, a HUMDA elnök-vezérigazgatója erősítette meg, aki aztán a rendezvény kedvező hozadékairól is szót ejtett.

Az esemény pozitív gazdasági és turisztikai hatásai mellett az ifjú motoros tehetségek számára motivációt jelenthet, hogy a sportág csúcskategóriája kézzelfogható közelségbe kerül, a fiatal mérnökjelölteknek pedig esetleg belépést a lehetőségek kapuján – fogalmazott. – Ami a nézőszámot illeti: a MotoGP érezhetően nagyobb közönséget vonz, mint a Superbike-vb, de időarányosan jól állunk a jegyértékesítéssel. A hazai szurkolókra is gondolva régiós viszonylatban számos kategóriában nálunk a legolcsóbbak a jegyek, úgyhogy aki biztosan szeretne ott lenni ezen a történelmi jelentőségű versenyen, biztosítsa be minél hamarabb a helyét.”

Talmácsi Gábor, a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájának 2007-es győztese ugyancsak hangsúlyozta, hogy aki kilátogat valamelyik viadalra, az nem fog csalódni. Érdemes lesz a helyszínen szurkolni, mert ezeknek a versenyeknek olyan dinamikájuk van, hogy az ember úgy érzi, a pilóták egyenesen fittyet hánynak a fizika törvényeire. Nagyon magas szurkolói élményt nyújt – jelentette ki, majd arra is kitért, hogy a jelenlegi magyar pilóták előtt milyen távlatok nyílhatnak meg. – Ha utánpótlás-szempontból nézzük az eseményt, tapasztalataim szerint minden úgy kezdődik, hogy a családok eljönnek a versenyekre, és a gyerekek beleszeretnek a motorsportba. És a mai feltörekvő fiatalság számára ezek által a versenyek által megteremtődik egy olyan vízió, amely sok munkával valósággá válhat.”

persze ahhoz, hogy ez megvalósuljon, számos intézkedésre szükség volt. Egyfelől sikeresen lezajlott egy sportbíróképzés, amelyet háromszázan végeztek el. Hétvégén pedig a FIM és a Superbike-vb vigyázó szemei előtt gyakorolhattak is, és bár van még min javítani, az ellenőrök összességében megnyugodhattak. Erről, illetve a pálya átalakításairól Walterné Dancsó Adrienn, a pálya operációs igazgatója beszélt.

A Balaton Park Circuit kiegészítői munkálatai – melyekre azért volt szükség, hogy a pálya megkapja a motoros versenysorozatokat felügyelő Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség, az FIM legmagasabb, Grade A licencét – gyakorlatilag befejeződtek – szögezte le. – A bukóterek területe a korábbi háromszorosára nőtt, három kanyarban kiegészítő nyomvonal került kiépítésre, és az átalakításokhoz kapcsolódva, a Superbike és a MotoGP igényeinek kiszolgálására módosultak a BPC informatikai és gyengeáramú rendszerei is.”

Ami magát a nyomvonalat illeti, a pálya pozitív és negatív kritikát is kapott. Talmácsi nemrég szintén kipróbálhatta, ő élvezte a motorozást. „A Balaton Park Circuit sikánjainak köszönhetően a versenynaptár egyik legtechnikásabb aszfaltcsíkja, afféle stop and go pálya, ami abból a szempontból nagyon jó, hogy rengeteg előzési pontot találunk rajta – magyarázta. – Néhány napja éles körülmények között is kipróbálhattam, és hatalmas élmény volt, csakúgy, mint az, hogy ma a MotoGP-csapatokat láthatjuk rajta. Ez a mi pályánk, büszkének kell lennünk rá, és arra is, hogy a Forma–1 után a MotoGP és a Superbike-vb is magyar helyszínre látogat, ez hatalmas eredmény.”

Talmácsi a szerdai tesztbe is nyújtott némi betekintést, és elárulta, a Superbike-vb versenyzői egymás között találgatták, hogy kinek melyik kanyar feküdhet a legjobban. Ez utóbbin a gyári Honda is részt vett, amelynek csapatmenedzsere, José Escamez felvetette, hogy biztonsági szempontból még lenne hová javulni. Dancsó erre is reagált.

Birtokba vették a Balaton Parkot a Superbike-vb sztárjai, ma a MotoGP következik

Két kanyar van, amelyik még picit módosulni fog a MotoGP és a Superbike futamaira, ugyanis alapvetően Tecpro-rendszerek vannak a versenypályán – válaszolta a P1race.hu kérdésére. – Ez sokkal fejlettebb, az FIA által elfogadott legmagasabb rendszer. Ami a motorsportnak természetesen hátrány, így az egyes és az ötös kanyarból még eltávolításra fognak kerülni ezek az elemek. Ezáltal még egy picit közelebb tudunk menni a korláthoz, tehát gyakorlatilag tudunk még egy kis bukótérmennyiséget nyerni. Ide airfence, azaz légpárnák kerülnek kihelyezésre, amelyeket most hétvégén teszteltünk is, ezt egy külföldi cég hozza, helyszíni biztosítással. Gyakorlatilag ezek a legnagyobb védettséget biztosító habbálák, ha úgy tetszik. Úgyhogy ezek fognak még biztosan módosulni. Kicsit a kavicságyrendezésbe is bele kell hogy jöjjön a helyi stáb, úgyhogy még azzal is van hová fejlődnünk, hogy ne legyenek olyan bukkanók, ne legyenek olyan szintkülönbségek. Nyilvánvalóan már sok erőfeszítést tettünk erre, de még mindig lehet egy picit fejlődnünk. Illetve a többi részen már kint vannak azok a habbálák, amelyek ugyanígy fognak kinézni. A és C típusúak, ez a méretüket határozza meg. Úgyhogy én azt gondolom, hogy valószínűleg csak erre a két dologra gondolt, ezekre a nagyon-nagyon hosszú egyenesek utáni féktávokra.”