back to top
2025. július 14. 22:57
KezdőlapMotorsportSúlyos hiányosságok vezettek Borja Gómez tragédiájához, Bagnaia is felháborodott a körülményeken

Súlyos hiányosságok vezettek Borja Gómez tragédiájához, Bagnaia is felháborodott a körülményeken

Az elmúlt napokban több részlet is kiderült a JuniorGP Stock kategóriájában másfél héttel ezelőtt történt tragédia kapcsán. Borja Gómez halálához súlyos rendezői hiányosságok vezettek, és a szabályzattal is nagy problémák vannak.

Tizenegy nappal ezelőtt szörnyű tragédia rázta meg a motorsport-társadalmat, hiszen a JuniorGP edzésén elhunyt a Stock Európa-bajnokság éllovasa, Borja Gómez. A 20 éves versenyző bukott, ám ez önmagában teljesen ártalmatlan lett volna, egy másik motor viszont eltalálta. Az eset természetesen a MotoGP sachsenringi hétvégéjén is téma volt a paddockban.

Olyannyira, hogy az elmúlt napokban több részlet is kiderült, elsősorban a The-Race nyomozásának köszönhetően. A cikkben megemlítik, hogy a Nürburgring-sikánban azért történt rengeteg bukás, mert kifejezetten koszos volt a pálya. Ezért önmagában még senkit nem lehetne elmarasztalni, hiszen ez máshol és máskor is megesik, ám itt még bőven nincs vége.

A helyszínen ugyanis sokkal kevesebb sportbíró és egyéb beavatkozó tartózkodott az elvárhatónál, ahogyan az orvosi személyzet létszáma is kifejezetten alacsony volt. Ennek következményeként nem volt sportbírói zászlójelzés, a pilóták csupán a LED-kijelzőkről tájékozódhattak, és egy szintén eleső versenyzőnek kellett jeleznie a többieknek, hogy baj van. A baj viszont így is megtörtént, egy másik motor ugyanis eltalálta Gómezt.

Sajnos az első magny-cours-i szabadedzésen három versenyző is balesetbe keveredett egy incidens miatt – írta az ugyancsak a Stock Eb-n szereplő Filippo Fuligni Instagram-oldalán közvetlenül az eset után. – Amint felismertem a helyzetet, megpróbáltam figyelmeztetni a többi pilótát a zászlók hiányára. Sajnos semmit nem tudtam csinálni, és nagyon tehetetlennek éreztem magam ebben a helyzetben. Amikor körülnéztem, láttam, hogy a barátom, a versenytársam nagyon rossz állapotban van, és megpróbáltam mindent megtenni, hogy mellette maradjak a végtelennek tűnő ideig, amíg vártunk a segítségre, amely túl későn érkezett meg.”

Balesetben életét vesztette a Moto2-ben is megforduló tehetség, Borja Gómez

Merthogy az első mentő állítólag mintegy 10 perccel a súlyos baleset után érkezett meg a helyszínre. A FIM szabályzata alapján ezeken a rendezvényeken úgy és olyan számban kell elhelyezni az A típusú mentőautókat (olyan járművek, amelyeknek felszereltsége szükség esetén biztosítja a légzés és a keringés újraindításának gyors megkezdését), hogy a versenyzőhöz a lehető leghamarabb kiérjen valamelyik, miután a versenyirányítás kiadta az utasítást.

Csakhogy hiába volt versenyhétvégi nap, valójában mégsem volt az, legalábbis nem úgy, ahogyan kellene. A JuniorGP fordulóinak csütörtökje ugyanis amolyan félhivatalos napnak számít, és a szervezés nagy részét a pályák üzemeltetői végzik, a FIM, valamint a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna képviselői pedig csak felügyelik az eseményeket. Ilyenkor tehát a szervezőknek nem kell megfelelniük a FIM homologizűciós szabályainak.

A FIM JuniorGP géposztályában (és a betétsorozatok esetében) a FIM hivatalos eseménye a pályán szombaton délelőtt kezdődik, és vasárnap késő délután ér véget – árulta el a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség szóvivője. – Több éve szokás, hogy a csapatok csütörtökön és pénteken privát edzéseken (teszteken) ismerkedhetnek a pályával. Ezek a tesztek a sportbírók felügyelete mellett, orvosok és az operatív orvosi szolgálat jelenlétében zajlanak. A FIM úgy döntött, hogy biztosítási fedezetet biztosít az ilyen tesztelésekre. Ugyanakkor a FIM és a Dorna egy-egy képviselőt küld a pályára a versenyirányítás részéről, hogy felkészüljenek a FIM JuniorGP világbajnokság (és a betétsorozatok) fordulójára. Ezek a tesztelések tehát felturbózott pályanapok, de nem minősülnek hivatalos edzésnek.”

Mint kiderült, aznap huszonnégy sportbíró, két orvos és két mentős teljesített szolgálatot, illetve ketten kezelték az összesen tizenhat LED-lámpát. Hogy ez mennyire kevés, azt a hivatkozott cikk szerzője, Simon Patterson egy másik pályával összehasonlítva szemléltette egy táblázatban. Nem véletlen, hogy a történtek a MotoGP paddockjában is felháborodást keltettek.

Követtem, mert Matteo Gabarrini [versenymérnökének, Cristiannak a fia – a szerk.], versenyzett ott, ahogyan egy barátom, Filippo Fuligni is, és ugyanakkor bukott, mint [Gómez] – nyilatkozta a brit szakportálnak Francesco Bagnaia. – Nagyon dühös vagyok a történtek miatt. Szerintem nem helyes hagyni, hogy az ilyen, rendkívül gyors pilóták ilyen körülmények között versenyezzenek. Nincs légfal, nincs elég sportbíró, aki segíteni tud. Filippo harminc másodperccel később esett el, és nem kapott zászlójelzést. Ő volt az, aki elkezdte jelezni, hogy valaki bukott, majd odament Borjához, hogy segítsen neki, és látta, hogy kritikus a helyzet, miközben senki nincs ott. Számomra elfogadhatatlan, hogy nem ugyanúgy jártak el, mint a futamhétvégén. Sok minden feldühít az ott történtek miatt, és a jövőben jobban meg kell védenie a pilótákat a bajnokságnak, amelyben versenyeznek. Nem szabad minden helyzetben hagyni, hogy versenyezzenek. A magny-cours-i egy híres pálya, de ez nem számít, ha a biztonság nem minden pályán prioritás. Ezen a jövőben változtatni kell, és ez jó példa a szervezetlenségre.”

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Pedro Acosta nem értett egyet a hétvége folytatásával. Ezzel kapcsolatban a European Talent Cupban versenyző Mathias Tamburini érdekes megjegyzést tett. „Nem akartam versenyezni, de kényszerítettek minket – jelentette ki az Estadio Deportivónak. – Ez tiszteletlen és elfogadhatatlan volt. Csak a pénz érdekli őket.”

Acosta nem látott még ekkora „tiszteletlenséget”, amelyet elhunyt honfitársával szemben elkövettek

A Dorna ugyanakkor cáfolta ezt az állítást, legalábbis részben. „Minden csapatot meghívtunk egy megbeszélésre csütörtökön, hogy megvitassuk, sor kerüljön-e a futamhétvégére – mondta egy szóvivő a jogtulajdonos részéről, amely magával a balesettel kapcsolatban semmit nem kommunikált, ahogyan a pálya sem. – A megbeszélésen arra kértük a csapatokat, hogy tájékoztassák a szervezetet, ha nem szeretnék, hogy megrendezzék a versenyt, és ezt egyikük sem tette meg.”