back to top
2025. július 17. 12:17
KezdőlapMotoGPMarc Márquez vagy Martín fogja elvinni a show-t a visszatérő nagydíjon? –...

Marc Márquez vagy Martín fogja elvinni a show-t a visszatérő nagydíjon? – hétvégi menetrend

A visszatérő Cseh Nagydíjjal folytatódik a MotoGP 2025-ös szezonja, amely egyben az utolsó is lesz a nyári szünet előtt. Lesz-e vajon új nyertese a királykategóriának vagy Marc Márquez ezúttal is verhetetlen lesz? Mennyire borulhat fel az erősorrend? Milyen eredménnyel tér vissza Jorge Martín? Megannyi kérdés, melyeket az elkövetkezendő napok megválaszolnak. A brnói hétvégével párhuzamosan pedig Nagytarcsára látogat az enduro-Európa-bajnokság mezőnye, ahol országos fordulót is rendeznek.  

Még csak fel sem ocsúdtunk a németországi kalamajkából, máris a Cseh Nagydíj áll előttünk. A soron következő hétvégén ugyanis a 2025-ös szezon tizenkettedik fordulóját rendezik meg, amely egyben az utolsó is lesz, mielőtt a gyorsaságimotoros-világbajnokság a jól megérdemelt nyári szünetére vonulna.

Marc Márquezé az őrült Német Nagydíj, Di Giannantonio és Bezzecchi dobogót dobott el magától

Az Automotodrom Brno (másnéven Masaryk Circuit vagy Brno Circuit) 1930-ban nyitotta meg először kapuit. Az eredeti vonalvezetés több mint 29 kilométerre rúgott, és 128 kanyart tartalmazott. Ráadásul egyes szakaszok nem aszfaltosak, hanem macskakövesek voltak. Az állandó, ma is használatos vonalvezetés 1987-ben alakult ki, amely már „csak” 5403 méter hosszú és 14 kanyarból (8 jobb és 6 bal) áll. A versenyen a királykategória pilótáinak 21 kört kell megtenniük. A körrekordot Marc Márquez tartja, aki még 2016-ban 1:54.596 másodperces köridővel szerezte meg a pole pozíciót. A leggyorsabban pedig Andrea Dovizioso repesztett, aki 2020-ban a 316,7 km/h-s végsebességet is elérte.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárába először 1965-ben került be, ekkor még természetesen Csehszlovák Nagydíj néven futott. A brnói pálya „életét” egyébként három nagyobb egységre lehet szétbontani. Az első szakasz 1982-ben zárult le, ugyanis 1983-ban kikerült a körforgásból, és csak 1987-ben, a modern vonalvezetés elkészültekor kerülhetett vissza. A második szakaszban jelentősen megszilárdította a helyét, és 1992 kivételével egészen 2020-ig otthont adhatott a versenyhétvégének. A kurta idényt követően viszont a nagydíj ismét kimaradt, mivel a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna és a Brno Circuit akkori fenntartói között nézeteltérés állt fenn. Ennek elsődleges oka az aszfalt állapota volt. Ez azonban mára a múlté, mivel egyrészt újraaszfaltozták az egész pályát, másrészt a tulajdonosi kör is megváltozott, ezért a brnói pálya 2025-ben visszatérhetett a programba. A harmadik szakasz 2029-ig egészen biztosan el fog tartani, ugyanis ötéves szerződést kötöttek a Dornával.

A MotoGP Brnóhoz tartozik – megoldják a problémát, amely miatt a Cseh Nagydíj kikerült a naptárból

A Cseh (vagy Csehszlovák) Nagydíj legsikeresebb pilótái Giacomo Agostini, Max Biaggi és Valentino Rossi. Mindhárom pilóta összesen hétszer nyert Brnóban a különböző géposztályokban. Ha viszont csak a legmagasabb kategóriákra összpontosítunk, akkor öt sikerrel a Doktor áll az élen. Ha az idei mezőnyt vizsgáljuk meg, akkor az az abszurd helyzet áll elő, hogy mindössze két versenyző nyert a MotoGP-ben: Marc Márquez és Brad Binder. Hovatovább a dél-afrikai pilóta, valamint a KTM is itt szerezte élete első sikerét a királykategóriában. A kisebb géposztályokat is figyelembe véve már sokkal nagyobb a szórás. Moto2-es győzelemmel Johann Zarco, Miguel Oliveira, Álex Márquez és Enea Bastianini rendelkezik, míg a Moto3-ben Joan Mirt és Fabio Di Giannantoniót intette le elsőként a kockás zászló.

Marc Márquez Brnóban már négy győzelemnél tart, ebből hármat a MotoGP-ben szerzett. A 32 éves versenyző pedig jó esélyekkel indul azért, hogy újabb skalpokat gyűjtsön. A világbajnoki éllovas Aragónia óta verhetetlen, ugyanis minden sprintfutamot, és az összes főversenyt is bezsebelte, a legutóbbit ráadásul egyik fő vadászterületén, a Sachsenringen. Kényelmes, 83 pontos előnnyel rendelkezik Álex Márquezzel szemben, Francesco Bagnaiához viszonyítva pedig már 147 egység a különbség.

„Az elmúlt hétvégén támadó hangulatban voltam – szögezte le Márquez. – Próbáltam kezelni a dolgokat, különösen figyelembe véve a szombati időjárást, de végezetül némi kockázatot vállalva teljesítettem a maximális célomat, még a pontokat tekintve is. Brnóban az alapoktól fogunk építkezni. A Ducatival még sosem motoroztam itt, ráadásul az aszfalt tekintetében sem tudjuk, mire számítsunk. Mindenesetre ez a legszebb és a legnehezebb pálya a teljes naptárban, és alig várom, hogy kigurulhassunk.”

Marc Márquez „elképesztő időszakban van”, öccse elhunyt honfitársuknak és az orvosoknak ajánlotta eredményét

Az Apriliának is jó pillanatai vannak. Ugyan Marco Bezzecchi a Sachsenringen egy dobogós eredményt dobott el magától, de egyértelműen biztató a tempójuk. Ezt remekül példázza a zsinórban szerzett három dobogó, amelyet az olasz versenyző Assenben és a németországi sprinten jegyezhetett. Ráadásul, amennyiben legalább kilenc pontot szerez, akkor megelőzi a pontversenyben azt a Franco Morbidellit, aki a várakozásokkal ellentétben nem indul Brnóban. Jorge Martín viszont minden bizonnyal visszatér, persze a csütörtöki orvosi vizsgálatokat még meg kell várni. Ami viszont biztos, hogy a címvédő délután egy egyszemélyes sajtótájékoztatón fog részt venni, ahol jelenlegi érzéseiről és a jövőjét övező kérdésekről fog beszélni.

Martín mindenre magyarázatot ad, miután újabb zöld utat kapott

„Nagyon boldog vagyok, hogy visszatérhetünk Brnóba. Ez egy csodálatos versenypálya, ahol már hosszú ideje nem versenyeztünk. Elégedett vagyok azzal, ahogyan történnek a dolgok, rengeteg fejlesztést eszközölünk, és elszántak vagyunk, hogy a sachsenringi, vasárnapi kudarcunk után visszavágjunk. Motivációval telve érkezem” – fogalmazott Bezzecchi.

Mindketten dobogót dobtak el, de nincs bennük keserűség: Ez a versenyzés része

A KTM-nél viszont messze nem ennyire rózsás a helyzet. Egyrészt Pedro Acosta nullázott a főfutamon, másrészt a további versenyzőikre is jelentősen rájár a rúd. A sort Bastianini kezdte meg, aki vakbélgyulladás miatt dőlt ki a német versenyhétvégéről, Maverick Viñales pedig a szombati időmérőt követően sérült meg. Előbbi versenyző a tervek szerint már motorra ülhet, utóbbi pilótát viszont Pol Espargaró fogja helyettesíteni.

„Természetesen sosem jó dolog az, hogy úgy veszel részt egy versenyhétvégén, hogy egy sérült pilótát kell helyettesítened – kezdte Espargaró. – Először is gyors gyógyulást kívánok Mavericknak. Megpróbálom a legjobbamat nyújtani, és a lehetőségeimnek megfelelően fogom segíteni a csapattársamat és a mérnököket. Hosszú idő telt el azóta, hogy versenyeztünk Brnóban, amely egy fantasztikus pálya. Amikor legutóbb itt voltunk, akkor remekül éreztem magam, és a legjobb periódusomban voltam a KTM-mel, úgyhogy meglátjuk, hogy fog muzsikálni az új aszfalton. Nincsen semmilyen elvárásom azt leszámítva, hogy élvezzem a hétvégét, és néhány, hasznos napot töltsek el a projekttel.”

Megműtötték Viñalest, mostantól a rehabilitáción van a hangsúly

A Yamaha is vegyes érzésekkel távozhatott a Sachsenringről. Ugyan Fabio Quartararo a sprinten a harmadik, míg a főfutamon a negyedik helyen ért célba, Álex Rins viszont teljesen földbe állt, és az utolsó pozícióban zárt, tetemes hátrányban. Gyógyír lehet sebeikre, hogy ezúttal egy fővel kiegészül a csapat, ugyanis Augusto Fernández egy újabb szabadkártyás lehetőséget kap.

„Szereztünk néhány jó eredményét és pontot az elmúlt hétvégén, de még mindig rengeteg munka áll előttünk. Ez az utolsó futam a nyári szünet előtt, ráadásúl 2020 óta először versenyzünk a csehországi szurkolók előtt, úgyhogy minden okunk megvan arra, hogy annyira nyomjuk, amennyire csak tudjuk. Azt hallottam, hogy az új aszfalt meglehetősen tapadós, úgyhogy remélhetőleg ez segít abban, hogy ismét remek eredményeket érjünk el” – tekintett előre Quartararo.

Idei legjobb eredményét érte el, mégis haszontalannak érezte magát a motoron Rins

A Hondánál is kétarcú lett a Német Nagydíj végeredménye. Luca Marini aszakai karrierjének legjobb eredményét szállította egy hatodik hellyel, Mirt pedig Ai Ogura ütötte el egy remek pozíciótól. Ami biztos, hogy az aranyszárnyasok a Cseh Nagydíjra ismét négy motorral neveznek, ugyanis Takaaki Nakagami ezúttal az LCR-nél fog helyettesíteni, méghozzá a sérült Somkiat Chantrát.

„Továbbra is arra fókuszálok, hogy javítsak az erőnlétemen, és napról-napra egyre jobban érzem magam – utalt Marini a május végi tesztbalesetére. – A Németországban jegyzett eredmény rengeteg motivációt adott. Brnóban egy újabb lépést szeretnék tenni, fokozni a hétvége intenzitását, és úgy kell szerepelnünk, ahogyan korábban is tettük. A néhány hete teljesített teszt segített az alapokban, de még rengeteg a tennivaló, és még dolgoznunk kell a motoron.”

Már csapata is csak ironizálni tud Mir sorozatos balszerencséjén

És végezetül, ami az időjárást illeti. A csapadék ezúttal is szerepet kaphat, azonban inkább a pénteki napra várnak némi esőt. A szombat és a vasárnap viszont már száraz időt fog tartogatni, kellemes, 29 fokos maximumokkal.

Nagytarcsa enduro-Európa-bajnoki fordulónak ad otthont

A gyorsaságimotoros-világbajnokság eseményeivel párhuzamosan az endurotársadalom Magyarországra, egészen pontosan Nagytarcsára fog összpontosítani. Egyrészt a TRP Hungary által szponzorált országos bajnokság is folytatódik, másrészt az Európa-bajnokság mezőnye is ellátogat az 53 kilométer hosszúságú pályára. Utóbbi mezőny Junior 2-es kategóriájában Liszka Rolandért, míg az E3-asok között Tádics Dánielért szoríthatunk. Mindkét esemény szombaton és vasárnap egyaránt 9 órakor kezdődik.

Liszka újabb tökéletes hétvégét hozott a lišovi enduro-ob-n, Zsigovits nullázott

A Cseh Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 Első szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Első szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 Edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második szabadedzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második szabadedzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:50 – 13:05 Moto3 Időmérő (Q1)
13:15 – 13:30 Moto3 Időmérő (Q2)
13:45 – 14:00 Moto2 Időmérő (Q1)
14:10 – 14:25 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (10 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (16 kör)
12:15 Moto2 Verseny (18 kör)
14:00 MotoGP Verseny (21 kör)