back to top
2025. július 25. 23:22
KezdőlapMotoGPAz Aprilia épphogy elkerülte a lecsúszást, a Honda és a Yamaha fejlődése...

Az Aprilia épphogy elkerülte a lecsúszást, a Honda és a Yamaha fejlődése nem ért kategóriaváltást

A Cseh Nagydíjjal zárult le az idei első koncessziós értékelési ciklus. A brnói fordulóban már csak az Apriliának volt esélye a kategóriaváltásra, de végül ezt a noalei gyártó elkerülte, ahogy a többi márka is. Azt viszont érdemes kiemelni, hogy a Yamaha és a Honda látványosan előrelépett a most befejeződött szakaszban.

2023 végén született meg a MotoGP-ben jelenleg is érvényben lévő koncessziós megállapodás, amellyel a némileg lemaradt gyártók felzárkózását tervezték elősegíteni. A rendszer alapján félévente négy kategóriába sorolják be a márkákat, és ezen kategóriák szerint különböző engedményekkel látják el őket – például többet tesztelhetnek a naptárban szereplő pályákon (az engedmények kiosztását részletesen ebben a cikkünkben lehet megtekinteni).

Hiába a segítő szándék, az engedmények akár le is lassíthatják a MotoGP versenyzőit

A gyártókat félévente sorolják be, mégpedig az aktuális és az azt megelőző értékelési ciklusban szerzett pontjaik összege alapján (egészen pontosan a gyártói tabella alapján, amelyre minden verseny után a két legjobb helyezést elérő pilótájuk pontjait jegyzik fel). Az értékelés során azt vizsgálják, hogy az adott időszakban megszerezhető maximális pontmennyiség hány százalékát gyűjtötte be az adott gyártó. Az A kategóriába azok kerülnek, amelyek a pontok legalább 85 százalékát, a B-be, amelyek legalább 60 százalékát, a C-be, amelyek legalább 35 százalékát tették zsebre, a D-be pedig azok, amelyek nem érték el a 35 százalékot.

Az idei első értékelési ciklus a Cseh Nagydíj után, a nyári szünet előtt fejeződött be. És a ciklus végén minden gyártó maradt ugyanabban a kategóriában, amelyben eddig volt. Sőt, a brnói hétvégére már úgy fordult rá a mezőny, hogy egyedül az Apriliának volt lehetősége a kategóriaváltásra. A noalei gyártónak 10 pontnál kevesebbet kellett volna szereznie ahhoz, hogy a C-ből lecsússzon a D-be, tehát bizonyos tekintetben érdeke fűződött volna a gyenge eredményhez. Az Aprilia részéről azonban elutasították az önszabotázs ötletét, és végül 16 pontot gyűjtve maradtak a C kategóriában.

Összeálltak a MotoGP gyártói, magasabb pénzdíjat követelnek a jogtulajdonostól

A Ducati az előző két értékelési ciklusban összesen 837 pontot szerzett (407-et a tavalyi második, 430-at az idei első szakaszban), amivel a megszerezhető pontok 98,4 százalékát gyűjtötte be, így simán maradt az A-ban. Ez a téli szünetben 97,57 százalék volt, tehát a bolognaiak gyakorlatilag ugyanúgy teljesítettek a két ciklusban.

A KTM 337 pontig jutott (162 és 175), amivel 39,6 százalékot ért el, így maradt a C-ben. Az osztrák márka idén némileg veszített a lendületéből, hiszen télen még 44,19 százaléknál állt. Az Aprilia 314 pontot gyűjtött (127 és 187), 36,9 százalékot elérve – ami szintén visszalépés a téli 40,81-hez képest.

Ezzel szemben a Yamaha és a Honda – részben pont a koncessziós engedményeknek köszönhetően – egyaránt látványosan fejlődött, bár ettől függetlenül mindkét japán márka maradt a legalsó, D kategóriában. A Yamaha 209 pontot szerzett (73 és 133), amivel 24,5 százalékot ért el, miközben télen még csak 16,76 százaléknál járt. A Honda 198-ig jutott (51 és 147), és 23,3 százalékával határozottan felülmúlta a téli 10,14-es eredményét.

Koncessziós értékelés a Cseh Nagydíj után
Gyártó Kategória Pont Százalék
Ducati A 837 (407 + 430) 98,40%
KTM C 337 (162 + 175) 39,70%
Aprilia C 314 (127 + 187) 36,90%
Yamaha D 209 (76 +133) 24,50%
Honda D 198 (51 + 147) 23,30%