back to top
2025. május 21. 13:26
KezdőlapMotoGPHiába a segítő szándék, az engedmények akár le is lassíthatják a MotoGP...

Hiába a segítő szándék, az engedmények akár le is lassíthatják a MotoGP versenyzőit

Massimo Bartolini kijelentette, bár a koncessziós jogokkal járó extra tesztelési lehetőség a fejlesztés szempontjából pozitív, de a gyári versenyzőket le is lassíthatja, ha túl sok ilyen feladatot kapnak. A Yamaha technikai igazgatója elmondta, egy pilótát idény közben még a teszteken sem lehet mindig klasszikus tesztelési munkára fogni.

Immáron a második éve van érvényben a MotoGP jelenlegi koncessziós szabályrendszere. Ennek lényege, hogy a gyártókat a közelmúltban elért eredmények alapján különböző kategóriákba sorolják, és minél gyengébben teljesített az adott márka, annál nagyobb engedményeket kap számos téren, hogy megkönnyítsék, illetve felgyorsítsák az ottani fejlesztési munkát.

Ezek közé tartozik a szélesebb körű tesztlehetőség. A Yamaha és a Honda – merthogy jelenleg ők vannak a legalsó, D besorolásban – jelenleg bármikor és bárhol végezhet privát tesztet, ha az adott helyszínen nem lesz futamhétvége a közeljövőben, ráadásul ezeken az állandó pilóták is részt vehetnek. Massimo Bartolini azonban felhívta rá a figyelmet, hogy ez visszafelé is elsülhet.

A Yamaha-pilóták „megkapták, amit kértek”, Le Mans-ban már a motort vezethetőbbé tevő újítással indulnak

Ha kizárólag a fejlesztés szempontjából nézzük, alapvetően előny, hogy sokat tesztelhetünk – nyilatkozta a SPEEDWEK.com-nak a Yamaha technikai igazgatója. – Ez a koncessziónk egyik előnye. Ugyanakkor a gyári versenyzőkkel nem mindig annyira könnyű tesztelni. Legalábbis a szezon közben néha érdekellentétet szül, és nem olyan egyszerű, mint ahogyan azt az ember elképzeli.”

Az olasz szakember szavait többé-kevésbé alátámasztja Fabio Quartararo idei eredményeinek alakulása. A francia motoros a Katari Nagydíj hétvégéje előtt elmondta, hogy addig számos alkatrészt kipróbált, de onnantól kezdve ilyen téren nem akar változtatni versenygépén. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen már Loszaílban is az első sorból indulhatott, Jerezben pedig megszerezte a pole pozíciót, majd a főfutamon másodikként ért célba, belerondítva ezzel a Ducati makulátlan 2025-ös dobogós mérlegébe.

Quartararo óvatosságra intett jerezi dobogója után, a Yamaha újításával viszont elégedett

Az a helyzet, hogy a tesztpilóta tesztpilóta, a versenyző pedig versenyző – folytatta Bartolini. – Ha az évközi teszteken kizárólag tesztfeladatokat csinálunk, az lelassítja a gyári pilótákat. Nem lehet száz százalékban dupla munkát végezni. Mindig hagynunk kell őket szabadon motorozni, hogy dolgozzunk a beállításaikon és a sebességükön. A téli teszteken könnyebb a helyzet. Az idényközi tesztek viszont lelassítják a fejlődési folyamatot. Elméletileg sokat tesztelhetünk, ám a gyakorlatban nem tudunk mindent tesztelési célokra felhasználni.”

A Yamaha a legutóbbi jerezi kollektív teszten elsősorban egy új motorblokkot próbált ki, amely elméletileg nagyobb teljesítményre képes, és mind Quartararótól, mind Álex Rinstől pozitív visszajelzéseket kapott. Emellett a V4-es erőforrás fejlesztése is zajlik, ám azt még jó ideig még biztosan csak a tesztpilóták fogják próbálgatni, mielőtt az állandó versenyzők először felülnek egy ilyen motorra. Már ha persze eljutnak odáig.

Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban