Mit csinál a mindennapokban a BMW kétkerekű részlegének motorsportért felelős vezetője? Hogyan élték meg a tavalyi szezont, és idén miként próbálták meggyőzni Toprak Razgatlıoğlut? Ki lesz a török pilóta utódja? Utóbbi azóta már kiderült, de erről és az előző kérdésekről is beszélgettünk Sven Blusch-sal a Superbike-világbajnokság Balaton Park-i hétvégéje előtt.
Sebők Máté: A BMW kétkerekű részlegének motorsportért felelős vezetőjeként mik a mindennapi feladatai?
Sven Blusch: Hogy mindenki boldog legyen, őszintén szólva. (Nevet.) A napi feladatom az, hogy lehetőség szerint mindenki száz százalékon teljesítsen. Azt mondanám, hogy a pályán kívül kell elvégeznem a munkát, az operatív részében nem vagyok benne. Korábban versenymérnökként dolgoztam, de az régen volt, úgyhogy nem én mondom meg nekik, hogy mit tegyenek. Próbálom biztosítani a megfelelő embereket, a megfelelő versenyzőket, ahogyan a költségvetést is. Erről szól a munkám, és leginkább a háttérben, otthon zajlik: mindent elő kell készítenem.
SM: A tavalyi kinevezése óta mi változott a szervezeten belül?
SB: Rengeteg munkát fektetek abba, hogy láthatóbbá tegyem a motorsportot, a szervezeten belül is, hogy megmutassam, milyen lenyűgöző termékkel rendelkezünk. A bajnoki cím ebben határozottan segített, és az egész kétkerekű részleget olyan útra terelte, hogy a [márkanév] M betűje láthatóbbá vált, és a sportszakmai részét is jobban látták, amely része a DNS-ünknek. Erre pedig a jövőben is törekszünk, hogy igazán hosszú távra elköteleződjünk a motorsport iránt.
SM: Beszéljünk a tavalyi szezonról. Toprak Razgatlıoğlu bajnoki címe nyilvánvalóan nagy siker volt. Van önökben némi szomorúság, hogy jelentős részben a sérülése miatt a gyártói és a csapatok közötti küzdelmet elbukták, vagy inkább az egyéninek örülnek?
SB: Végső soron a legfontosabb mindig az egyéni bajnokság, ez egyértelmű. Gyártóként ugyanakkor ennek a bajnoki címnek a megnyerésére is nagyon vágyunk. Sajnos a tavalyi baleset miatt nagy ponthátrányt szedtünk össze, és négy motorral nehéz volt túlszárnyalnunk azt a szintet. A motorsportban az ember mindig minden címet meg akar szerezni, és ha az egyénit be tudjuk biztosítani, akkor a többire is rápillantunk, az biztos.
A legnagyobb mutatvány – dokumentumfilm jelent meg Razgatlıoğlu bajnoki idényéről (videó)
SM: Ami Toprakot illeti, kijelenthető, hogy ő a BMW történetének legjobb versenyzője?
SB: Ő az egyetlen, aki világbajnokságot nyert. Egy lenyűgöző pilóta, teljes mértékben. Szóval igen, szerintem kijelenthető, hogy ő a legjobb, a bajnokságot nézve is. Nekem kicsit nehéz megítélnem, hiszen nem dolgoztam az összes pilótánkkal. Ő különleges.
SM: Az idény végén viszont távozik. Hogyan próbálták rábírni a maradásra?
SB: Én sok mindennel próbálkoztam. (Nevet.) Azonban mindenki tudta, hogy a MotoGP az álma. Olyasmit kellett volna felajánlanom neki, hogy itt tartsam, amivel nem rendelkezünk, hiszen nem vagyunk ott a MotoGP-ben. Ezen a ponton azt mondtuk neki, hogy „nézd, ha maradni akarsz a Superbike-világbajnokságban, akkor tudunk adni egy biztonságos menedéket, ahol a pályafutásod végéig maradhatsz. Az autóversenyzésben is szívesen láttam volna őt nálunk, hiszen ez olyasmi, amit mi fel tudunk kínálni, más viszont nem nagyon.
SM: Szóval például Valentino Rossi nyomdokaiba léphetett volna.
SB: Nagy autórajongó, úgyhogy el tudom képzelni, hogy Toprak valamikor kocsiba ült volna. Ez egy olyan út, amelynek biztosíthattuk volna számára a második lépését, ezzel együtt a motorozáson volt a fókusz. A Superbike-vb-re kellett koncentrálnunk, és úgy döntött, hogy később nagykövet lesz nálunk.
SM: Mi a helyzet az utódlásával? Milyen versenyzőben gondolkoznak pótlás gyanánt?
SB: Toprakot nem lehet pótolni, ő egy különleges pilóta. Próbálunk újabb átcsoportosítást végezni, és azon gondolkozunk, hogy ki passzolhat hozzánk, ki illik a csapathoz. Ez egy jelenleg is zajló folyamat, egyelőre nem született döntés. Remélem, hamarosan be tudunk jelenteni valamit, de ez határozottan nem egy egyszerű feladat.
Hivatalos: megvan Razgatlıoğlu utódja, a BMW a Superbike-vb mezőnyéből választott
SM: Mit gondol, találhatnak olyan pilótát, aki képes a világbajnoki címért harcolni?
SB: Igen. Hiszek Toprak és a motorunk közötti kombinációban, de abban is hiszek, hogy a motorunkon más versenyzőknek is lesz az esélyük futamokat nyerni. Mickey [Michael van der Mark – a szerk.] ezt bebizonyította, hogy mások is győzhetnek a motorunkkal, dobogókat is szereztünk. Keményen kell dolgoznunk, hogy megfelelő üzemmódba állítsuk a motort ahhoz, hogy más pilótáknak is meglegyen ugyanaz a komfortzónájuk, mint Topraknak, az biztos. Ez egyértelműen egy nagy kihívás számunkra, de hiszem, hogy a mérnöki csapatunkkal meg tudjuk oldani.
SM: Mickey jövőjéről tud bármit mondani?
SB: Vele is beszélünk a jövőről. Mickey hosszú ideje van nálunk, és vele is folynak a megbeszélések azzal kapcsolatban, hogy mit csinálhatunk a jövőben. Részleteket viszont nem oszthatok meg.