back to top
2025. augusztus 15. 06:41
KezdőlapMotoGPLorenzo kettőt, Rossi és Marc Márquez egyet sem gyűjtött a ritka kincsből...

Lorenzo kettőt, Rossi és Marc Márquez egyet sem gyűjtött a ritka kincsből – de kié lesz a koronaékszer?

Ünnepi hétvégére készül a MotoGP, hiszen az Osztrák Nagydíj főfutama lesz a királykategória 1000. versenye. Így tehát valaki csatlakozhat a jubileumi viadalok győzteseinek patinás névsorához, amelyen egyedül Jorge Lorenzo szerepel kétszer is.

A hétvégén rendezik meg az idei Osztrák Nagydíjat, viszont a szomszédunkba tett látogatás ezúttal többet takar, mint csak egy fordulót. A spielbergi főfutam lesz ugyanis a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájának 1000. teljes értékű versenye (a sprintek tehát nem számítanak itt nem számítanak). Az Osztrák Nagydíj – amely saját jogán is ünnepel, hiszen az újraindítása óta ez lesz a tizedik – vasárnapjának tétje tehát annyival több a szokásosnál, hogy a győztes neve vastagabb betűvel kerül majd be a történelemkönyvekbe, egy egészen veretes névsorhoz csatlakozva ezzel.

Bagnaia magára talál, vagy újabb sorozatát zúzza szét Marc Márquez? – hétvégi menetrend

Az első királykategóriás futamra 1949. június 17-én került sor, a legendás Man-szigeti TT keretében (bár egyébként nem ez volt az első vb-viadal). A célvonalat elsőként Harold Daniell szelte át egy gyári Nortonnal, miután teljesítette a 425 kilométeres (!) távot. Az első komoly jubileumra 13 évet kellett várni, mivel a 100. futamot 1962-ben tartották meg. A Sachsenringen az egy MV Augustát irányító Mike Hailwoodot intették le elsőként.

A 200. verseny Assennek jutott ki, ahol a szintén MV Augustával induló Giacomo Agostini ünnepelhette meg történelmi sikerét. A 300. futamot, amelynek 1981-ben a svédországi Anderstorp adott otthont, Barry Sheene húzta be egy Hondával, az utolsó győzelmét aratva a világbajnokságon. A 400. alkalom ismét a Honda, valamint Eddie Lawson diadalát hozta 1989-ben Le Mans-ban. Az 500. jubileum során aztán újra a japán gyártó, illetve már Mick Doohan volt a legjobb az 1996-os imolai esős viadalon.

A modern éra a sebesség mellett a fordulók számának növekedését is elhozta, így valamelyest sűrűsödtek a jubileumi versenyek. Már a MotoGP-korszakban, a 2003-as Le Mans-i futam lett a 600., amelyen az egy Hondán ülő Sete Gibernau látta meg elsőként a kockás zászlót. A 700. megmérettetés végén Jorge Lorenzo és a Yamaha került ki győztesen 2009-ben Motegiben. A 800. szintén a spanyol kiválóság gyűjteményébe került be 2014-ben Aragóniában. A 900. viadalon Miguel Oliveira diadalmaskodott a KTM-et képviselve a Red Bull Ringen. Így tehát egyedüliként Lorenzo tudott kétszer is olyan győzelmet aratni, amilyen a sorozat elmúlt húsz évét meghatározó Valentino Rossi–Marc Márquez párosnak egy sem jutott, bár könnyen lehet, hogy Márquez most hétvégén változtatni fog ezen.

Dicsőséges karrier dicstelen befejezéssel – Jorge Lorenzo-portré