A hétvégén kerül sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság Katalán Nagydíjára, amelyet Marc Márquez vár fő esélyesként, még úgy is, hogy nem szereti a barcelonai pályát. A forduló során szinte biztosan eldől a gyártói bajnokság, amelyet a Ducati sorozatban hatodszorra húzhat be. A hétvégén a MotoE-mezőny is megmérkőzik, amelybe a tervek szerint visszatér a Balaton Park Circuiten megsérült Varga Tibor. A Superbike-világbajnokság eközben Magny-Cours-ba látogat el, amit Toprak Razgatlıoğlu kettős érzésekkel vár.
Katalán Nagydíj
Két héttel a Magyar Nagydíj után, a mostani hétvégén folytatódik a MotoGP 2025-os szezonja, méghozzá a Katalán Nagydíjjal. A forduló helyszíne ezúttal is a Circuit de Barcelona-Catalunya lesz, amely 1992-ben került be először a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárába, és azóta kivétel nélkül minden évben fogadta a mezőnyt. Az első négy alkalommal még az Európa Nagydíjnak adott otthont, 1996 óta viszont már Katalán Nagydíj a hivatalos neve az itteni fordulónak (a tavaly a valenciai esőzések miatt itt tartott szezonzárót azonban Barcelonai Szolidaritás Nagydíjnak hívták). Február óta pedig már az is biztos, hogy a pálya 2031-ig a naptár része marad.
Hosszú időre biztosította a helyét a MotoGP-naptárban a mostani „leghazaibb” pálya
A Katalán Nagydíj történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi a maga tíz győzelmével, amelyekből hatot a MotoGP-ben szerzett, míg a gyártók szintjén a Yamaha tizenegy diadalával csupán eggyel előzi meg a Hondát, ami a királykategóriát illeti. A jelenleg aktív MotoGP-pilóták közül Fabio Quartararo és Marc Márquez büszkélkedhet a legtöbb, kettő-kettő sikerrel. Rajtuk kívül Miguel Oliveira és Francesco Bagnaia is szelte át elsőként a barcelonai célvonalat a nagyok között (utóbbi a tavalyi szezonzáró főfutamát is megnyerte, de azt ennél a statisztikánál nem veszik figyelembe). A kisebb kategóriákban Maverick Viñales, Álex Márquez, Joan Mir, Enea Bastianini, Luca Marini és Quartararo is feliratkozott a barcelonai győztesek listájára a mostani MotoGP-mezőnyből.
A Barcelona melletti Montmelóban fekvő létesítmény 1991-ben nyitotta meg a kapuit. A pálya hosszúsága 4657 méter, a nyomvonal nyolc jobb- és hat balkanyart tartalmaz. Ezek közül az 1-es, a 4-es, valamint a 10-es kifejezetten igénybe veszi a fékeket. A célegyenes végén a versenyzők nagyjából 343-ról 104 km/h-ra lassítanak le 5,6 másodperc alatt. Ezalatt 313 métert tesznek meg, és előfordul, hogy eközben akár 2 G-s erőhatás is éri őket.
📏 Take a look at the new Circuit layout and turns after 2021 works!#F1 track: 4,675m#MotoGP track: 4,657m pic.twitter.com/G67f28TKmZ
— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) February 7, 2021
A pályacsúcsot Aleix Espargaró tartja, aki tavaly 1:38.190-es idővel szerezte meg a pole pozíciót. A legjobb versenyben futott kört is ekkor teljesítették, Pedro Acosta ideje 1:39.664 volt. A legnagyobb végsebességet szintén Espargaró érte el, aki még 2023-ban 356,4 km/h-val repesztett a mérési pontnál.
Az azóta visszavonult Espargaró idén is ott lesz a mezőnyben, hiszen a Honda szabadkártyával indítja, csakúgy, mint az Aprilia saját tesztpilótáját, Lorenzo Savadorit. A „ráadás” mellett annak is örülhetnek a szurkolók, hogy a tervek szerint teljes lehet az állandó mezőny, amire idén még nem volt példa. Az egyaránt sérülésből visszatérő Viñales és Somkiat Chantra csütörtökön a MotoGP orvosi stábja elé járul, hogy eldőljön, versenyzésre alkalmasak-e.
A hétvége viszont minden bizonnyal így sem róluk, hanem főként a Ducatiról és pilótáiról fog szólni. A bolognai márka jelenleg 276 pontos előnyben van a gyártói tabellán a második Apriliához képest. Mivel a barcelonai után már csak hét forduló lesz hátra, ha ebből 259 pontnyit megtart, akkor megszerzi a gyártói bajnoki címet – sorozatban hatodszorra. Az idei szezon eddigi alakulását látva pedig nehéz elképzelni, hogy ez ne következzen be, főként Marc Márquez teljesítményét látva.
Márquez tizennégy forduló alatt tizenhárom sprintet és tíz főfutamot húzott be, a Magyar Nagydíjon is duplázott, így természetesen ő várhatja legfőbb esélyesként a hétvégét. Ráadásul ez a hazai fordulója, hiszen a barcelonai pályától körülbelül egyórányi autóútra fekvő Cerverában született. És ahogy említettük, már kétszer nyert is itt, legutóbb 2019-ben, valamint tavaly mindkét itteni főfutam után dobogóra állhatott. A bajnoki éllovas mindennek ellenére igazából csak kényszerből szereti a pályát, és általában olyan helyszínként tartja számon, amely nem fekszik neki.
„Szeretem Montmelót, mert ez a hazai pályám, de ha nem az lenne, nem szeretném – ismerte el Márquez. – Ha a világ másik felén lenne, ez lenne az utolsó pálya, ahová elmennék. De mivel ez a hazai nagydíjam, mindig nagyon különleges. És nem arról van szó, hogy rossz lenne a pálya, sőt, az egyik legszebb a naptárban, de nekem mindig is az egyik legnagyobb kihívást jelentette. A barcelonai azok közé a hétvégék közé tartozik, amelyeket más években pirossal jelöltem volna be, mondván: itt szenvedni fogunk. De idén nyitottan érkezem, hogy meglássuk, mire juthatunk.”
Persze a Ducati bajnoki címéhez nemcsak a spanyol pilóta, hanem bármelyik márkatársa, köztük csapattársa, Francesco Bagnaia is hozzájárulhat. Egyébként Bagnaia a Balaton Parkon a beállításokban elvégzett változtatásai után optimistán várja a hétvégét. Az persze mind az olasz motoros mind a Ducati dolgát megnehezíthetné, ha kedvezőtlen lenne az időjárás, de erről az előrejelzések szerint szó sem lesz. A várakozások alapján a napi legmagasabb hőmérséklet 26 és 28 fok között alakul majd, miközben a részleges felhőzetből nem fog érkezni csapadék.
Bagnaia továbbvinné a Balaton Parkon talált jó érzést, amelyet egy jelentős változásnak köszönhet
A MotoGP-t szokás szerint elkíséri a Moto2-es és a Moto3-as vb is Barcelonába, de a magyar szurkolók számára ennél fontosabb, hogy a MotoE-mezőny is versenyezni fog a hétvégén. A rajtrácson remélhetőleg ott lesz Varga Tibor is, amennyiben csütörtökön megkapja az ehhez szükséges orvosi engedélyt. A magyar tehetség mindenesetre elutazott a helyszínre a közösségi média tanúsága szerint.
Varga egy ijesztő balesetet szenvedett el a Balaton Parkon, amelyet szerencsére aránylag könnyen megúszott. Mellékesen az elektromos széria mostani mezőnyéből már négyen is nyertek futamot Montmelóban: 2023-ban Andrea Mantovani és Mattia Casadei – a mostani bajnoki éllovas –, tavaly pedig Óscar Gutiérrez és Kevin Zannoni.
Többen is átmentek Varga Tiboron, de ő már a mentő felé tartva kiabálta, hogy versenyezni akar
A Superbike-vb Magny-Cours-i fordulója
A hétvégén a Superbike-világbajnokság felébred hosszúra nyúlt nyári álmából – legutóbb július végén a Balaton Parkon vendégeskedett a széria. A versenyzők ezúttal Magny-Cours-ban fognak összecsapni. Ez az aszfaltcsík először 1991-ben szerepelt a naptárban, majd egy hosszú kihagyás után 2003-ban tért vissza. Azóta a mezőny minden évben ellátogatott ide, még a koronavírus által sújtott szezonokban is, és 2027-ig biztosan így is fog tenni.
A Franciaország közepén, Burgundia régióban fekvő, termőföldekkel körbevett pálya 1961-ben nyitott meg, de azóta több alkalommal is biztonsági átalakításokon és modernizálásokon esett át. Érdekesség, hogy 2000 és 2014 között itt tartották a legendás Bol d’Or nevű hosszútávú versenyt. A nyomvonala 4411 méter hosszú, 9 jobb- és 8 balkanyar alkotja. A pálya kimondottan technikás, kevés egyenes szakasz található benne. Viszont a domináló kanyarok miatt a féktávoknak, a stabilitásnak és a fordulásoknak kiemelt jelentőségük van, talán pont ezért is ez Toprak Razgatlıoğlu egyik kedvenc helyszíne.
Circuit de Nevers Magny-Cours track map
Source: WorldSBK pic.twitter.com/B1WyFtIbe0— Motorsport Pictures (@Motorsport_PX) September 3, 2025
Bár kilenc győzelemmel egyelőre Jonathan Rea itt a rekordtartó, a török pilóta akár ezen a hétvégén is beérheti, hiszen eddig nyolc sikert aratott Magny-Cours-ban. Razgatlıoğlu, akinek a pálya már az utánpótlásszériákban is feküdt, viszont némileg feszülten várja a fordulót, hiszen tavaly súlyosan megsérült itt egy szerencsétlen bukás következtében. Ugyan azon a falon, amelynek nekicsapódott, idén már air fence-ek lesznek kihelyezve, de nemrég mégis arról beszélt, lehet némileg lassítani fog a balesete helyszínén.
Razgatlıoğlu „idegesen” tér vissza kedvenc pályájára, amelyen tavaly súlyosan megsérült
Amennyiben Razgatlıoğlu keze megremeg, azt nagy valószínűséggel egyetlen komoly bajnoki kihívója, Nicolò Bulega használhatja ki. A Balaton Park-i forduló után, amelyen a török pilóta triplázott, Bulegának 26 pont a hátránya a tabellán. Tavaly, Razgatlıoğlu hiányában két futamot is tudott nyerni a franciaországi versenyhelyszínen, így jó emlékeket már gyűjtött rajta. Azonfelül, saját elmondása szerint a múlt heti aragóniai teszten fontos felismerésekre jutottak csapatával a beállítások terén.
A mezőny nem lesz teljes Magny-Cours-ban, hiszen Iker Lecuona még mindig nem épült fel a Balaton Parkon elszenvedett sérüléséből. Helyette a Honda a Moto2-ből a sikerei ellenére kitett Sergio Garcíát ülteti fel a motorjára. Így kettejük közül csak Garcíának kell figyelnie az időjárás-előrejelzést, mely szerint 20–24 fok között alakul majd a napi legmagasabb hőmérséklet a hétvége folyamán, tehát az ideálisnál némileg hidegebb lesz. Ráadásul a folyamatos felhőzet, pénteken pedig még esetleges csapadék tovább bonyolíthatja a helyzetet.
A Katalán Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
8:30 – 8:45 | MotoE | Szabadedzés |
9:00 – 9:35 | Moto3 | Első szabadedzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | Első szabadedzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | Első szabadedzés |
12:35 – 12:50 | MotoE | Edzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | Edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | Edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | Edzés |
16:20 – 16:30 | MotoE | Időmérő (Q1) |
16:40 – 16:50 | MotoE | Időmérő (Q2) |
SZOMBAT | ||
8:40 – 9:10 | Moto3 | Második szabadedzés |
9:25 – 9:55 | Moto2 | Második szabadedzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Második szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | Időmérő (Q1) |
11:15 – 11:30 | MotoGP | Időmérő (Q2) |
12:10 | MotoE | Első verseny (8 kör) |
12:45 – 13:00 | Moto3 | Időmérő (Q1) |
13:10 – 13:25 | Moto3 | Időmérő (Q2) |
13:40 – 13:55 | Moto2 | Időmérő (Q1) |
14:05 – 14:20 | Moto2 | Időmérő (Q2) |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny (13 kör) |
16:10 | MotoE | Második verseny (8 kör) |
VASÁRNAP | ||
9:40 – 9:50 | MotoGP | Bemelegítés |
11:00 | Moto3 | Verseny (20 kör) |
12:15 | Moto2 | Verseny (22 kör) |
14:00 | MotoGP | Verseny (26 kör) |
A Magny-Cours-i Superbike-vb-forduló menetrendje
Péntek | ||
9:00 – 09:25 | Női világbajnokság | Szabadedzés |
9:40 – 10:05 | Supersport 300 | Szabadedzés |
10:20 – 11:05 | Superbike | Első szabadedzés |
11:20 – 12:00 | Supersport | Szabadedzés |
13:30 – 13:55 | Női világbajnokság | Superpole |
14:10 – 14:35 | Supersport 300 | Superpole |
15:00 – 15:45 | Superbike | Második szabadedzés |
16:00 – 16:40 | Supersport | Superpole |
Szombat | ||
9:00 – 9:20 | Superbike | Harmadik szabadedzés |
9:30 – 9:40 | Női világbajnokság | Első bemelegítés |
9:50 – 10:00 | Supersport 300 | Első bemelegítés |
10:10 – 10:20 | Supersport | Első bemelegítés |
11:00 – 11:15 | Superbike | Superpole |
11:50 – | Női világbajnokság | Első verseny |
12:45 – | Supersport 300 | Első verseny |
14:00 – | Superbike | Első verseny |
15:15 – | Supersport | Első verseny |
Vasárnap | ||
9:00 – 9:10 | Superbike | Bemelegítés |
9:20 – 9:30 | Női világbajnokság | Második bemelegítés |
9:40 – 9:50 | Supersport 300 | Második bemelegítés |
10:10 – 10:20 | Supersport | Második bemelegítés |
11:00 – | Superbike | Superpole futam |
11:50 – | Női világbajnokság | Második verseny |
12:45 – | Supersport 300 | Második verseny |
14:00 – | Supersport* | Második verseny |
15:30 – | Superbike* | Második verseny |
*A vasárnapi program végén a megszokotthoz képest fordított sorrendben következik el a Supersport- és a Superbike-vb második versenye, hogy az utóbbi ne ütközzön a MotoGP főfutamával.