back to top
2025. október 18. 23:30
KezdőlapSuperbikeRemek csaták és utolsó körös előzések – Jonathan Rea 10+2 legnagyobb győzelme

Remek csaták és utolsó körös előzések – Jonathan Rea 10+2 legnagyobb győzelme

Jonathan Rea az utolsó Superbike-világbajnoki futamhétvégéjét teljesíti állandó versenyzőként. Ez alkalomból összegyűjtöttük a hatszoros világbajnok legnagyobb győzelmeit.

Eljött a pillanat, és vasárnap Jonathan Rea utolsó versenyét fogja teljesíteni a Superbike-vb-n. Na jó, ez így nem biztos, hogy igaz, hiszen könnyen lehet, hogy szabadkártyásként, esetleg helyettes pilótaként még fogjuk őt látni, de az biztos, hogy az állandó mezőnytől most fog búcsúzni.

Rea: Úgy éreztem magam, mint egy videójáték-karakter, aki meg fog halni, de rájöttem, hogy ez a figura élni fog, csak egy másik játékban

A jelenleg 38 éves motoros a 2008-as szezonzáró hétvégén mutatkozott be a sorozatban, majd a következő tizenhét esztendőben rendre ezt a szériát erősítette. Ezalatt pedig a hat vb-címe mellett 119 futamot nyert: ezek közül gyűjtöttük össze a 10+2 legnagyobb diadalát. Hogy miért a furcsa számozás? Nos, azért, mert az első részét nem mi válogattuk ki, hanem a Superbike-vb hivatalos honlapjánál tették meg ezt még 2021-ben, amikor elérte a századik (aztán a százegyedik) sikerét. Azóta viszont még tizennyolcszor ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, amiből kettőt már ténylegesen mi választottunk ki.

Misano 2009, második futam

A listáról nem maradhat le az első győzelem, amelyet már első teljes idényében bezsebelt a Ten Kate Hondával. Ez a második misanói versenyen jött el, amelyet a második helyről kezdett meg, ám a rajt nem sikerült jól. Ennek ellenére a harmadik pozícióba be tudott sorolni, sőt, Ben Spiest még az 1. körben maga mögé utasította, három körrel később pedig átvette a vezetést Noriyuki Hagától.

A futam nagy részében Rea maradt az élen, mögötte pedig a kieső amerikai pilótát Michel Fabrizio váltotta fel a másik gyári Ducatival. Az olasz pilóta némi csatázás után elment csapattársa mellett, a 17. körben pedig átvette a vezetést, sőt, az akkor 22 esztendős ellenfele pár kanyar erejéig a harmadik helyre szorult. A 19. körben aztán Rea kísérletet tett az első hely visszaszerzéséért, de akkor ez még nem jött össze neki. Ellentétben az utolsó, 24. körrel, amikor az 1-es kanyarban a belső íven elment Fabrizio mellett, és onnantól már nem lehetett elvenni tőle a diadalt. Ezzel James Toseland, illetve a 2007-es Brands Hatch-i forduló óta ő lett a Superbike-vb első brit futamgyőztese.

Donington 2012, második futam

Rea úgy vágott neki a 2012-es doningtoni hétvégének, hogy korábban még egyszer sem tudott nyerni hazai pályán. A kvalifikáció nem növelte meg túlzottan az esélyeit, hiszen a hatodik helyet szerezte meg, majd az első versenyen mindössze 21 századdal csúszott le a dobogóról. A második futamon viszont már sikerrel járt, méghozzá minden idők egyik legdrámaibb befejezésével.

Rea négy másik riválisával, Tom Sykesszal, Max Biaggival, valamint a gyári BMW párosával harcolt az elsőségért. Marco Melandrival már a viadal korábbi szakaszában volt egy igen komoly ütközésük, de mindketten motoron tudtak maradni. Ellentétben az utolsó kanyarral, amikor a Ten Kate Honda pilótája megtámadta Leon Haslamot, a motorok összeértek, a honfitárs elesett, BMW-je pedig nekiment Melandri gépének, ezzel őt is kiütve. Rea ellenben továbbment, és elsőként szelte át a célvonalat, ráadásul a büntetést is megúszta, ami manapság már aligha történhetne meg egy ilyen incidens után.

Phillip Island 2015, első futam

Rea a 2015-ös szezonra meghozta azt a döntést, amelynek köszönhetően később a széria legnagyobb alakjává vált: átigazolt a gyári Kawasakihoz. Az idénynyitó Phillip Island-i hétvégén rögtön megszerezte a pole pozíciót, majd a rajt után valamelyest el is lépett a mezőnytől. Később viszont igencsak megnehezítették a dolgát.

A 13. körben ugyanis az akkor már az Apriliánál szereplő Haslam – az előző évben csapattársak voltak – elment mellette az 1-es kanyarban. A következő körben aztán fordított volt a koreográfia, de utána még egyszer oda-vissza megelőzték egymást. Haslam a csata végén visszaesett a harmadik helyre, Chaz Davies mögé, de az utolsó előtti körben visszajött a második pozícióba. Az utolsóban pedig Rea-t is megtámadta, aki az első kanyarban még sikeresen védekezett, de a 4-esben már nem. A 9-esben viszont vissza tudott vágni, a 10-esben pedig már nem hagyta, hogy bebújjanak mellé. Bár a szélárnyék miatt a célegyenesben folyamatosan csökkent a különbség, Rea végül 39 ezreddel nyert. Ezzel elindult az a történet, amely hat vb-címet eredményezett.

Aragónia 2015, első futam

Ugyanebben az évben Rea a negyedik helyre kvalifikált az aragóniai Superpole-on, az első viadal rajtja után pedig itt is maradt, de Haslamot aztán hamar maga mögé utasította. A futam elején Sykes kissé elhúzott a többiektől, ám ezzel még messze nem dőlt el a küzdelem. Olyannyira, hogy miután Rea a 8. körben maga mögé utasította Daviest, öt körrel később átvette a vezetést csapattársától, majd el is lépett.

Azonban még itt sem volt vége, a gyári Ducati motorosa az utolsó körre felért rá, majd a 15-ös kanyarban be is bújt mellé. A hátsó egyenesre való kigyorsítás viszont honfitársának sikerült jobban, de a végére ismét Davies volt előrébb. Azonban szélesre ment, így a célvonal felé tartó gyorsulási versenyt Rea nyerte, egészen pontosan 51 ezreddel.

Sepang 2015, első futam

Ha 2015 és Sepang, akkor a szurkolók többségének a MotoGP-ben kialakult botrány jut eszébe, de Malajzia a Superbike-vb-n is emlékezetes hétvégét hozott ebben az évben. Az első versenyen Rea fantasztikusan kapta el a rajtot, és a hetedikről egészen a harmadik pozícióig jött előre. Innentől kezdve pedig valamennyire hasonlított a forgatókönyv az aragóniai viadaléra, hiszen Sykes még annál is sokkal jobban elhúzott, majd Davies és Rea követték őt.

A páratartalom miatt azonban a gumimenedzselés kulcsfontosságú volt, és a legidősebb brit versenyzőnek öt körrel a vége előtt teljesen elfogytak az abroncsai, ezért mindkét honfitársa simán elment mellette. Davies aztán egészen az utolsó körig vezetett, ám Rea maga mögé utasította, és úgy tűnt, hogy innentől senki nem állíthatja meg. Az utolsó kanyarban viszont nagyon szélesre ment, így ismét a Ducati volt előrébb, de a gyorsulási versenyt ezúttal is a Kawasaki nyerte, ekkor 121 ezreddel.

Phillip Island 2016, első futam

Rea a 2016-os szezonnak címvédőként már az 1-es rajtszámmal vágott neki, és az első futam máris kifejezetten emlékezetesre sikeredett. A harmadik helyről indulva remek rajttal átvette a vezetést, és bár Sykes a 3. körben visszaelőzte őt, öt körrel később ismét a másik Kawasaki állt az élen, és ez sokáig nem is változott.

Miután Sykes visszaesett, Rea mögött szinte folyamatosan zajlott a csata, és hol Davide Giugliano, hol Michael van der Mark, hol Davies követte őt másodikként. Az utolsó körre utóbbi lépett elő első számú üldözővé, olyannyira, hogy a 10-es kanyarban el is ment honfitársa mellett. Rea azonban ezt nem hagyta annyiban, és a következő kanyarban látványos módon, a külső íven előzve vette vissza az első helyet, majd nyerte meg a futamot.

Imola 2018, második futam

A 2018-as imolai forduló második versenyét Rea a fordított rajtrács miatt mindössze a kilencedik helyről kezdhette meg. Ennek ellenére a 3. körben már harmadikként motorozott, majd Michael Ruben Rinaldi mellett is elment, és harcba szállhatott a győzelemért, ismét Davies ellen. Sokáig azonban csak üldözte riválisát, és nem támadott.

Az első előzési kísérlet a 10. körben, a Tamburellóban jött, de nem járt sikerrel, ahogyan két körrel később a Tosában sem. Utóbbi alkalommal még össze is ért a két motor, de egyikük sem esett el. A 13. körben viszont Daviesnek már nem volt ellenszere Rea-vel szemben a Variante Altában, ezután pedig jelentősen megnőtt a különbség, így az ifjabbik brit versenyző megszerezte ötvenkilencedik futamgyőzelmét, beállítva ezzel Carl Fogarty rekordját.

Phillip Island 2020, Superpole verseny

A 2020-as év elején úgy tűnt, hogy Rea-nek új kihívója akad egykori márkatársa, a gyári Yamaha friss szerzeményének számító Toprak Razgatlıoğlu személyében. Az ötszörös címvédő ráadásul az első Phillip Island-i futamon kiesett, miközben a török motoros nyert. A Superpole versenyt viszont kifejezetten jól kezdte, hiszen a harmadik helyről rajtolva rögtön az élre állt.

Sokáig nem is engedte ki a vezetést a kezéből, még akkor sem, amikor a 4. körben összeért Scott Reddinggel a 4-es kanyarban. Azonban ugyanitt Razgatlıoğlu elment mellette az utolsó előtti körben, és bár Rea a 8-asban visszaállt az élre, az akkor 23 éves pilóta az utolsó körben ismét végrehajtotta a manővert. Ellenfele viszont nem hagyta magát, és a legutolsó kanyarban előzte vissza ellenfelét, majd 67 ezreddel sikerült őt felülmúlnia. Lelki erejét jól mutatja, hogy kevesebb mint 24 órával nagymamájának elvesztése után aratott ekkora győzelmet.

Aragónia 2 2020, második futam

A 2020-as idénybe jelentősen beleszólt a koronavírus-járvány, és az elmaradt fordulók miatt Alcañizban két hétvégét rendeztek. A második felvonás második versenyét Rea a második pozícióból kezdhette meg, ám a rajtnál rögtön az élre tudott állni. Igaz, nem sokkal később Reddingnek sikerült őt meglepnie, így másodikként folytatta a küzdelmet.

Ők ketten az első viadalt megnyerő Rinaldival kiegészülve elléptek a többiektől, és a 6. körben igencsak látványos csatába kezdtek: Rea megtámadta honfitársát, ám ennek az lett a vége, hogy ő veszített pozíciót az olasz motorossal szemben, aki aztán a vezetést is átvette, a gyári Kawasaki pilótája pedig a kör végére csak megelőzte Reddinget. Utóbbi aztán kissé leszakadt, Rea pedig körökön át üldözte Rinaldit, mígnem két és fél körrel a vége előtt, a 6-7-es kanyarkombinációban bevitte neki a döntő csapást.

Aragónia 2021, első futam

Rea úgy vágott neki a 2021-es idénynek, hogy az azt megelőző hat szezon mindegyikében ő lett a bajnok, és nem mellesleg 99 futamgyőzelemnél járt. Ennek megfelelően az idénynyitó aragóniai hétvégén mindenki azt várta, hogy mikor lesz meg a jubileumi siker. A Superpole után pedig jó esély volt rá, hogy ez már ezen a fordulón összejön, hiszen a gyári Kawasaki pilótája a pole-ba kvalifikálta magát.

Az első viadalon pedig rajt-cél győzelmet aratott, és lényegében senki sem veszélyeztette őt a futam során. Ezzel ő lett a Superbike-vb történetének első versenyzője, aki átlépte ezt a mérföldkövet, amivel tovább írta saját legendáját. Az pedig borítékolható, hogy még évekig ő lesz az egyetlen 100 feletti sikerrel rendelkező motoros ebben a sorozatban.

Aragónia 2022, első futam

Bár Rea külön-külön már mindkettőjükkel megvívott a bajnoki címért, a nagy hármas csak 2022-re állt össze igazán Razgatlıoğluval és Álvaro Bautistával kiegészülve, miután utóbbi visszatért a Ducatihoz. Ez a trió jó néhány emlékezetes csatával megörvendeztette a szurkolókat, többek között már rögtön az első adandó alkalommal, a 2022-es idény első, aragóniai futamán is.

Már a Superpole-on is kibérelték az első sort, és bár a rajtnál Rea maradt a harmadik, utána már az 1. körben átvette a vezetést. Ami azután történt, azt nehéz részletesen leírni, annyiszor változott a sorrend: a brit versenyző előbb Razgatlıoğluval, majd Bautistával előzgette oda-vissza egymást. A spanyol pilóta az utolsó kör utolsó kanyarjában is bevetődött mellé, ám a hét évvel korábbihoz hasonló módon sikerült legyőznie a gyári Ducatit.

Most 2023, első futam

Bár Rea a 2022-es idény első kilenc futamából ötöt is megnyert, a szezon hátralévő részében már csak egyszer tudott nyerni. 2023-ban pedig még egyértelműbben harmadik erővé vált Bautista és Razgatlıoğlu mögött, és ekkor már a teljes évben egy futamgyőzelem jutott neki. Ezt a mosti forduló első viadalán érte el.

Rea hosszú idő után újra nyert, Razgatlıoğlu sokat hozott Bautistán a felszáradó pályán

A felszáradó pályán intermediate abroncsokat választott, és bár az első körökben az esőgumikon lévők elhúztak tőle, „saját kategóriájában” nem volt ellenfele. Később pedig kiderült, hogy kiváló döntést hozott, hiszen az előtte lévők kénytelenek voltak kereket cserélni. Rea ezzel 12 másodperces előnybe került, amiből a célvonalig bő 4-et meg is őrzött Razgatlıoğluval szemben. Most már kijelenthető, hogy szinte biztosan  ez volt pályafutása utolsó győzelme, hiszen akár vasárnap, akár bármikor a későbbiekben bombameglepetés lenne, ha a 119-es szám növekedne.