A nemzetközi sajtó több tagja is úgy véli, hogy biztonsági okokból minden kategóriának vissza kellene hozni a bemelegítő edzés intézményét. A különböző szakújságírók további lehetséges változtatásokat is megfogalmaztak, de a kommunikációra is felhívták a figyelmet.
Az elmúlt napok fő beszédtémáját egy sajnálatos baleset határozza meg. Mint ismeretes, a Moto3 Maláj Nagydíjának kivezető körén José Antonio Rueda nagy tempóval eltalálta Noah Dettwiler motorját, aminek következtében mindkét versenyző megsérült. A friss világbajnok viszonylag olcsón, egy kéztöréssel megúszta a jelenetet, azonban a svájci motorosért továbbra is egy emberként szorít a gyorsaságimotoros-világbajnokság teljes paddockja, ugyanis a hétfői tájékoztatás szerint stabil, de kritikus állapotban van.
„Stabil, de kritikus” állapotban van a Moto3-as balesetben súlyosan megsérült Dettwiler
A nemzetközi sajtóban több véleménycikk is született az elmúlt napokban, természetesen ezt a témát körüljárva. A különböző újságírók abban egyetértenek, hogy a balesetet komolyan kell venni, ki kell vizsgálni, és súlyos konklúziókat kell leszűrni. A következőkben ezekből fogunk szemlézni, természetesen minden esetben feltüntetve az eredeti szerzőt.
Paolo Scalera, a GPOne újságírója az elsők között állt ki amellett, hogy minden kategória esetében vissza kell állítani a bemelegítő edzéseket. Ez jelenleg kizárólag a MotoGP-t illeti meg, a két kisebb géposztály számára nincs ilyen lehetőség. Ezt 2023-ra törölték el, hogy helyet csináljanak a királykategória versenyzői parádéjának. Scalera rámutatott arra, hogy ezek az edzések nem a show részét képezik, hanem biztonsági érvek húzódnak meg mögötte. Ennek az a célja, hogy minden versenyző meggyőződjön arról, hogy minden rendben van a motorjával, illetve, hogy a friss tapasztalatai alapján döntse el, hogy mitévő legyen a futamon.
Dear @MotoGP !
For the safety of this beautiful sport -> bring back the warm up for all classes -> bikes and riders should be obliged to get ready and technically checked before any race !
Especially the rookies of this sport need these extra miles …
— Alex Hofmann (@Alex_66) October 26, 2025
Előbbi pontot ráadásul azért is kell aláhúzni, ugyanis meg nem erősített információk szerint Dettwiler műszaki gondokkal küzdött. Scalera szerint elfogadhatatlan, hogy világbajnoki szinten nincsen bemelegítő edzés. Úgy véli, ez a két komponens bőven beleférne a programba, ha régebben öt kategóriát is bele tudtak sűríteni egy napba.
Hasonlóan erős gondolatokat fogalmazott meg Mat Oxley a Motorsport Magazine és Simon Patterson a The-Race.com hasábjain. Előbbi újságíró arra is emlékeztetett, hogy rengetegen már korábban is ellenezték ezt az ötletet, mivel több csapat is részben vagy teljes egészében szétszedi a motort az időmérő után. A verseny előtt pedig minden paramétert le kell ellenőrizni, különösen azoknak, akik buktak a kvalifikáció során. Utóbbi pedig arra világított rá, hogy egy bemelegítő edzésnek és egy kivezető körnek teljesen más a dinamikája, ugyanis versenyző válogatja, hogy hogyan teljesítik azt az egy kört. És ezek a különbségek pont hogy növelik az esetleges balesetek kockázatát.
Megszólalt a MotoGP főorvosa a Moto3-as sérültek állapotáról, íme a diagnózisok
A szakújságírók azonban nemcsak a bemelegítő edzések visszahozatalán lamentáltak, hanem további lehetséges változtatásokat is megfogalmaztak. Oxley úgy véli, a MotoGP programját is felül kellene vizsgálni, ugyanis a sprintversenyek behozatalával még nagyobb veszélynek vannak kitéve a versenyzők. Ráadásul már pénteken teljes kockázatot kell vállalniuk, ami szerinte „őrültség”. A rajtok pedig minden eddiginél nagyobb veszélyt rejtenek magukban, elsősorban a motorok miatt. Emlékeztetett arra, hogy 2025-ben eddig mindössze kettő olyan versenyhétvége volt, ahol az összes állandó pilóta rajthoz tudott állni (és ez az adat biztosan így is fog maradni, mivel Marc Márquezt idén már nem látjuk motoron). Oxley fel is teszi a költői kérdést a kereskedelmi jogokat birtokló Dornának és a részesedést vásárló Liberty Mediának. „Hogyan akarjátok növelni a bajnokság értékét, ha a legnagyobb sztárok kórházban vannak?”
Álex Márquez „nem tud örülni” bátyja sérülése miatt: Nagyobb védelemre van szükségünk
Lewis Duncan pedig a kivezető körök kapcsán fogalmazott meg módosításokat. A Crash.net újságírója szerint sebességkorlátozást, illetve egy deltaidőt lehetne bevezetni ezekre a körökre. Ha ezt a versenyző túllépi, súlyos büntetéssel kell szembenéznie, ahogyan azt az ideális íven való lassú haladásnál is látjuk. Emellett felhozta, hogy akár több csoportot is létre lehetne hozni, hogy ne egyszerre legyenek a pályán.
Több újságíró is azon a véleményen van, hogy a kríziskommunikáción is kellene fejleszteni. Thomas Kuttruf a SPEEDWEEK.com hasábjain az első üzenetet hozta fel példának, miszerint „mindkét versenyző eszméleténél van”. Ez Ruedánál még hihető lehet, azonban Dettwiler esetében ez már egy másik történet. A következő órákban érkezett információk tükrében pedig minimum kétségbe vonható ez az állítás. Duncan arra emlékeztett, hogy úgy ismételték meg a balesetet, hogy semmit nem lehetett róluk tudni. Ráadásul a MotoGP órákkal később tájékoztatta a nyilvánosságot a spanyol motoros állapotáról, a svájci versenyző kapcsán pedig semmit nem mondtak. Ezt a csapat tette meg, szintén idegőrlő órákat követően…
„Nem korrekt” – többen is bírálták a Moto3-as horrorbukás utáni eljárást
