back to top
2025. november 04. 14:54
További
    KezdőlapMotoGPElveszítheti a kedvezményeit a Honda az idei jelentős javulása miatt

    Elveszítheti a kedvezményeit a Honda az idei jelentős javulása miatt

    A Honda el fogja veszíteni a legkedvezőbb koncessziós jogait, amennyiben a következő két forduló során legalább 19 pontot szerez gyártói szinten. A Yamaha szintén átkerülhet a D-ből a C kategóriába, de erre csak matematikai esély van.

    A MotoGP a 2023-as szezonzáró másnapján jelentette be, hogy megváltoznak a koncessziós szabályok. Az azóta is alkalmazott előírások értelmében négy kategóriába sorolják a gyártókat, attól függően, hogy az előző két félszezonban hogyan teljesítettek. Tekintve, hogy hamarosan lezárul a 2025-ös idény, hamarosan ismét felül kell vizsgálni a helyzetet.

    Eddig nem volt túl nagy a változatosság, legalábbis abból a szempontból, hogy az előző három lehetséges időpont egyikében sem történt elmozdulás. Az A kategóriát kizárólag a Ducati képviselte, a B-t senki, a C-ben az Aprilia és a KTM voltak, illetve vannak, míg a legkedvezőbb feltételeket biztosító D-ben a Honda és a Yamaha.

    Így áll a MotoGP-tabella a Maláj Nagydíj után

    Ami biztos, hogy a bolognaiak a következő szezon első felében is a legmagasabb kategóriában lesznek, hiszen már begyűjtötték a 2025-ös évben megszerezhető 814 pont 85 százalékát, vagyis a 692 egységet. Az is eldőlt, hogy a másik két európai márka szintén marad az eddigi helyén, hiszen a 35 százalékot jelentő 285 pont már az Apriliának és a KTM-nek is megvan, a 60 százalékot, vagyis a 489 egységet pedig már egyikük sem érheti el.

    Maradtak tehát a japánok, és papíron mindkét esetben lehet változás. Olyannyira, hogy a Hondánál jelenleg annak van a nagyobb valószínűsége, hogy fel fognak lépni a C kategóriába, hiszen jelenleg 19 pontra vannak ettől. A spanyol Motorsport.com pedig kiszámolta, hogy idén eddig mindössze négyszer fordult elő, hogy az aszakaiak két egymást követő futamhétvégén nem érték el ezt a mennyiséget.

    Amennyiben a Honda átkerül az eggyel magasabb kategóriába, az egyrészt mutatja az előrelépést, másrészt viszont az aranyszárnyasoknak jelentős kedvezményekről kell lemondaniuk. Kevesebb gumit használhatnak fel tesztelésre, amelyet csak a tesztpilótáikkal és korlátozott számú pályán folytathatnak. Emellett kevesebb motorblokkot használhatnak fel, amelynek fejlesztését befagyasztják, és kettő helyett egy alkalommal válthatnak aerodinamikai csomagot.

    Mir az újabb dobogó után: Sosem kételkedtem abban, hogy a Honda vissza fog térni

    Ami a Yamahát illeti, a hangvillásoknak elméletileg szintén van esélyük a váltásra, de ez inkább csak matematikai. Ők ugyanis 64 pontra vannak ettől, miközben a két forduló során legfeljebb 74-et lehet szerezni. A 64 egység pedig nemhogy két egymást követő hétvégén nem jött össze, de még úgy sem, hogy összeadjuk a három legjobb eredményüket.

    A Yamaha-tesztpilóta felfedte, miben jobb már most a V4-es konstrukció a sornégyesnél