back to top
2025. november 06. 09:16
További
    KezdőlapMotoGPIzgalmas debütálást és búcsút is hoz a MotoGP legnagyobb hullámvasútja – hétvégi...

    Izgalmas debütálást és búcsút is hoz a MotoGP legnagyobb hullámvasútja – hétvégi menetrend

    A Portugál Nagydíjjal folytatódik a gyorsaságimotoros-világbajnokság idei szezonja. A MotoGP-ben Nicolò Bulega debütálása mellett az egyéni harmadik helyért folytatott csata hozhat érdekességet, a Moto2-ben Diogo Moreirának meccslabdája van, míg az utolsó MotoE-forduló előtt még heten is esélyesek a végső győzelemre.

    Ismét egy páros hétvége következik a gyorsaságimotoros-vb idei szezonjában, amivel le is zárul a 2025-ös évad. Ezen a hétvégén a Portugál Nagydíjon küzdenek meg a versenyzők, majd jön a valenciai forduló, hogy aztán a mezőny tagjai megkezdjék a 2026-os felkészülést, majd néhány hónapra téli pihenőre vonuljanak.

    Mi azonban egyelőre maradjunk a portugáliai fordulónál. A Portugál Nagydíjat már 1987-ben megrendezték, de akkor még a spanyolországi Jarama adott otthont a futamnak. Aztán 2000-től 2012-ig Estoril volt a helyszín, manapság viszont már az utóbbitól szűk 200 kilométerre fekvő, az ország déli részén, Portimão mellett található Algarve Circuit fogadja a pilótákat.

    A pálya építése mintegy 195 millió euróba került, és 2008 októberében készült el. Ezután nagyon gyorsan megkapta a homologizációt, és novemberben itt rendezték a Superbike-vb az évi idényzáróját. A MotoGP-t viszont nem tervezték elvinni oda – egészen a koronavírus-járványig, amikor jó néhány fordulót törölni kellett, ezért végül itt rendezték a 2020-as szezonzárót.

    A helyszín pedig bennmaradt a versenynaptárban, sőt, 2021-ben két versenyt is rendeztek itt. Az eddigi hat alkalomból a most rajthoz álló MotoGP-pilóták közül Francesco Bagnaia és Fabio Quartararo kétszer-kétszer, míg Miguel Oliveira egyszer diadalmaskodott a királykategóriában. Ami az alacsonyabb géposztályokat illeti, Raúl Fernández és Pedro Acosta mind a Moto2-ben, mind a Moto3-ban diadalmaskodott, utóbbi ráadásul a legkisebbeknél mindkétszer sikerrel járt.

    A 4,592 kilométer hosszú és átlagosan 14 méter széles pályát nem véletlenül nevezik hullámvasútnak, hiszen a kilenc jobb- és hat balkanyart tartalmazó nyomvonal rengeteg emelkedőt, illetve lejtőt tartalmaz. A célegyenes a leghosszabb egyenes is egyben, egészen pontosan 969 méter, vagyis az 1-es kanyar remek előzési lehetőséget biztosít.

    A portimãói abszolút pályacsúcsot Marc Márquez tartja a 2023-as időmérőn futott emlékezetes, 1:37.226 másodperces körével, amellyel megszerezte utolsó pole pozícióját a Hondával. A leggyorsabb versenykör már tavalyról datálódik, ekkor Enea Bastianini 1:38.685-ig jutott. A sebességrekordot pedig szintén 2024-ben állította fel Oliveira, aki 353,9 km/h-val repesztett.

    Fontos megjegyezni, hogy az elmúlt évekkel ellentétben a mezőny most a szezon végén látogat el Portimãóba, vagyis az időjárási körülmények eltérnek a megszokottól. A hőmérséklet például legfeljebb minimálisan megy 20 fok fölé a hétvége során, de a korai órákban ennél is jóval alacsonyabb lesz. A versenyzők dolgát ráadásul a komoly, olykor 30 km/h körüli széllökések is megnehezíthetik.

    Bár a MotoGP-ben már mindhárom vb-cím eldőlt, az egyik bajnokságban még nem dőlt el a győztes kiléte. Ez pedig az időmérős pontverseny, amelyet Marc Márquez 351 egységgel vezet, 39-cel megelőzve öccsét, Álexet. Mindez azt jelenti, hogy amennyiben a Gresini motorosa nem szerzi meg az első három rajthely egyikét, akkor bátyjáé lesz az ennek megnyeréséért járó BMW.

    Persze a gyári Ducati motorosa mindezt otthonról nézheti, hiszen idén ő már nem fog felülni a motorjára. A Phillip Island-i és a sepangi hétvégével ellentétben viszont az utolsó két fordulóban nem Michele Pirro, hanem a Superbike-világbajnokság előző két szezonjának második helyezettje, Nicolò Bulega fogja helyettesíteni. A 26 éves motoros egyszerre debütál és jubilál, hiszen a királykategóriában először fog versenyezni, összességében viszont – ha minden jól megy – a századik futamát teljesíti a gyorsaságimotoros-vb-n.

    Hivatalos: Bulega helyettesíti a sérült Marc Márquezt az utolsó két futamhétvégén

    „Örülök, ugyanakkor kicsit izgulok is a bemutatkozás miatt – nyilatkozta Bulega, aki a Supersport-vb-n egy győzelemig és egy második helyig, míg a Superbike-vb-n négy második pozícióig jutott Portimãóban. – Élvezni szeretném a pillanatot, de jó munkát is akarok végezni a csapattal. Az eredményeket illetően nincsenek elvárásaim, szeretnék magabiztosságot szerezni a Desmosedici GP-n. Ne feledjük, hogy egy olyan egyedi és megerőltető pályán fogunk versenyezni, mint a portimãói.”

    Hogy mire megy Bulega, az majd kiderül, mindenesetre azt normál esetben készpénznek lehetne venni, hogy Bagnaiát nem fogja megközelíteni. Ez így is valószínű, de utóbbi szélsőséges formaingadozását látva már bármi elképzelhető, hiszen az Ausztrál Nagydíj sprintjén a háromszoros világbajnok csak néhány másodperccel verte meg Pirrót az utolsó előtti helyen. Persze az is könnyen előfordulhat, hogy a sepangi hétvégéhez hasonlóan ismét a közvetlen élmezőnyben fog harcolni.

    Defekt okozta Bagnaia kiesését, akit már körökkel korábban kezdett hátráltatni a probléma

    „Keserű szájízzel, de némi pozitív érzéssel tértem vissza Malajziából – fogalmazott. – Az biztos, hogy a vasárnapi futam nem a legjobb módon ért véget, viszont egész hétvégén versenyképesek voltunk. Ez az elmúlt néhány nagydíjon hiányzott, és ebben az irányban kell továbbmennünk. A portimãói egy egyedi pálya, különleges jellegzetességgel. Arra törekszünk, hogy megtaláljuk ugyanazt a magabiztosságot, amelyet Sepangban sikerült.”

    Bagnaiának abból a szempontból mindenképpen fontos lesz jól teljesítenie, hogy maradjon reális esélye az összetettbeli harmadik hely megszerzésére. Vagy extrém esetben úgy is lehet fogalmazni, hogy maradjon esélye, hiszen ha Marco Bezzecchi legalább 33-mal több pontot szerez honfitársánál, akkor övé az egyéni „bronzérem”.

    Savadori elárulta, melyik területre fókuszálják az Apriliánál a fejlesztőmunkát

    „Nagyon örülök, hogy visszatérhetünk Portimãóba. Tavaly a szezon elején versenyeztünk itt, szóval sok idő telt el azóta, hogy legutóbb itt jártunk – jelentette ki. – Nagyon szeretem ezt a pályát, és alig várom, hogy újra meghódítsam. Két fontos versenyünk lesz. Megpróbálunk jó munkát végezni az egész csapattal és az Apriliával, jól érezni magunkat, és a lehető legjobban zárni az idényt.”

    Bezzecchi csapattársát, Jorge Martínt ismét Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni, ahogyan a KTM tesztpilótájának, Pol Espargarónak is újra be kell ugrania Maverick Viñales helyére. A két márkában az is közös, hogy ők ketten csatáznak a konstruktőri második helyért, bár ezt a kérdést az Aprilia már most lezárhatja, hiszen 30 ponttal vezet a mattighofeniek előtt. Egyéni szinten pedig Pedro Acosta van hasonló helyzetben, akinek egy huszáros hajrával még van esélye a harmadik pozícióra, de Bezzecchivel szemben 31, míg Bagnaia mögött 26 egység a lemaradása.

    Acosta egy huszáros hajrával olyat tehet, ami a MotoGP-érában még csak egyszer fordult elő

    A Hondának ugyan matematikailag még előre- és hátrafelé is elmozdulhat a negyedik helyről, de sokkal valószínűbb, hogy maradnak a jelenlegi pozíciójukban. Arra viszont megvan a reális sanszuk, hogy a következő két forduló során legalább 19 pontot gyűjtsenek gyártói szinten, ami azt jelentené, hogy átkerülnek a C koncessziós kategóriába. Joan Mir mindenesetre mostanában jó formában versenyez, amikor motoron marad, legutóbb pedig újabb harmadik helyet szerzett.

    Elveszítheti a kedvezményeit a Honda az idei jelentős javulása miatt

    „Nagyszerűen fejeztük be a tengerentúli futamokat, és alig várom, hogy újra dobogóra állhassak – kezdte. – Korábban jól szerepeltünk Portimãóban a Honda RC213V-vel, most pedig a motor és én is sokkal erősebbek vagyunk. Az a cél, hogy gyorsan rátaláljunk az alapra, a hétvége során pedig végezzük el a kisebb beállításmódosításokat. Két verseny van hátra, hogy a lehető legjobban zárjuk a szezont, és megmutassuk a tempónkat. Nincs kétség afelől, hogy idén sokat fejlődtünk. Még két viadal maradt 2025-ből, aztán minden figyelmünket 2026-ra, illetve a jövőre fordítjuk.”

    A Yamaha elvileg szintén átkerülhet a C kategóriába, ahogyan a Hondát is megelőzheti, de még ez utóbbira is vajmi kevés az esély. Az ivataiak egyébként is kimondva-kimondatlanul a következő szezonra készülnek, ám akkor már nem lesz velük Miguel Oliveira. A 30 esztendős versenyző az utolsó hazai futamára készül – legalábbis a MotoGP-ben.

    A Yamaha-tesztpilóta felfedte, miben jobb már most a V4-es konstrukció a sornégyesnél

    „Különleges, mert tudom, hogy valószínűleg ez lesz az utolsó alkalom, hogy Portimãóban versenyezhetek a MotoGP-ben, de nem ez az utolsó alkalom, hogy Portimãóban versenyzek – utalt arra, hogy a Superbike-vb-n szintén lesz lehetősége megmutatni magát ezen a helyszínen. – Szóval nem is tudom, hogyan magyarázzam el ezt az érzést, mivel ez nem a vég, de valószínűleg ez az utolsó alkalom, hogy itt versenyzek a MotoGP-ben. Ez különleges érzéssel tölt el, és egy új fejezetet jelent, az biztos. Ez nem a visszavonulás érzése. Nem azt érzem, hogy ez teljes búcsú. Nem tudom, hogy ez irreális-e a részemről, de így érzem. Szóval egyértelműen furcsa.”

    A MotoGP mellett még két kategóriára érdemes kitérni. A Moto2-ben – amelyben vasárnap kivételesen a nap első futamát rendezik – az egyéni világbajnoki cím még nyitott, ráadásul kifejezetten szoros: legutóbb fordult a kocka, és Diogo Moreira állt a tabella élére, előnye 9 pont Manuel Gonzálezzel szemben. Utolsó előtti fordulóról lévén szó, a brazil versenyző akár be is biztosíthatja a végső győzelmet Portimãóban.

    Ahol viszont biztosan lesz bajnokavatás, az a Varga Tibort is foglalkoztató MotoE, amely ezzel a hétvégével egy időre biztosan búcsúzik. A legfontosabb kérdések viszont még olyannyira nem dőltek el, hogy hét pilótának is van matematikai esélye a végső sikerre: Alessandro Zaccone 160, Mattia Casadei 155, Matteo Ferrari és Lorenzo Baldassarri 148-148, Eric Granado 142, Nicholas Spinelli 134, míg Andrea Mantovani 127 ponttal várja az utolsó két viadalt. A csapatoknál az LCR 241 egységgel áll az élen, 17-tel megelőzve az Intactot, de elméleti sansszal az Aspar, a Snipers, valamint az Aruba Cloud is rendelkezik. Ami a magyar pilótát illeti, Varga kiváló formában várja a fordulót, hiszen múlt vasárnap futamot nyert a JuniorGP-ben, amelynek összetettjében át is vette a vezetést.

    Varga Tibor futamot nyert Barcelonában, egy fordulóval a vége előtt vezeti a tabellát

    A Portugál Nagydíj hétvégéjének menetrendje

    PÉNTEK
    9:30 – 9:45 MotoE Szabadedzés
    10:00 – 10:35 Moto3 Első szabadedzés
    10:50 – 11:30 Moto2 Első szabadedzés
    11:45 – 12:30 MotoGP Első szabadedzés
    13:35 – 13:50 MotoE Edzés
    14:15 – 14:50 Moto3 Edzés
    15:05 – 15:45 Moto2 Edzés
    16:00 – 17:00 MotoGP Edzés
    17:20 – 17:30 MotoE Időmérő (Q1)
    17:40 – 17:50 MotoE Időmérő (Q2)
    SZOMBAT
    9:40 – 10:10 Moto3 Második szabadedzés
    10:25 – 10:55 Moto2 Második szabadedzés
    11:10 – 11:40 MotoGP Második szabadedzés
    11:50 – 12:05 MotoGP Időmérő (Q1)
    12:15 – 12:30 MotoGP Időmérő (Q2)
    13:10 MotoE Első verseny (6 kör)
    13:45 – 14:00 Moto3 Időmérő (Q1)
    14:10 – 14:25 Moto3 Időmérő (Q2)
    14:40 – 14:55 Moto2 Időmérő (Q1)
    15:05 – 15:20 Moto2 Időmérő (Q2)
    16:00 MotoGP Sprintverseny (12 kör)
    17:10 MotoE Második verseny (6 kör)
    VASÁRNAP
    10:40 – 10:50 MotoGP Bemelegítés
    12:15 Moto2 Verseny (21 kör)
    14:00 MotoGP Verseny (25 kör)
    15:30 Moto3 Verseny (19 kör)