Egy sajtóértesülés szerint a gyártók azonnali magyarázatot várnak a versenyirányítástól, miszerint miért nem intették ki Francesco Bagnaiát a Japán Nagydíj főfutamáról. Emellett egy tisztán leírt protokollt kérnek, valamint egy belső rádiós összeköttetést, hogy ezeket a problémákat ne a nemzetközi közvetítésben orvosolják.
Ugyan a Japán Nagydíj Marc Márquezről és a kilencedik világbajnoki címéről szólt, Francesco Bagnaia motegi főfutama sem telt el eseménytelenül. A nagydíjat az olasz pilóta vezette, majd a motorja több körön át füstölt. Ezzel párhuzamosan a gyári Ducati garázsa feszült figyelemmel várta a további fejleményeket. Merthogy a kétszeres MotoGP-világbajnokot könnyen kiinthették volna a versenyből.
Ez azonban nem történt meg, Bagnaia pedig megnyerte a Japán Nagydíjat. Ez az esemény a mandalikai paddockban is felsejlett, egy anonimitást kérő „neves személy” egyenesen úgy fogalmazott, hogy ezzel egy nagyon veszélyes precedenst teremtett a versenyirányítás. Hozzátette, lényegében megszüntették a fekete-narancssárga zászlót. Szerinte a Ducati is nagy kockázatot vállalt ezzel, ugyanis akár Márquez is eleshetett volna a pályára került esetleges olaj miatt.
Bagnaiát ki kellett volna inteni Motegiben a füstölő blokkja miatt?
Ez pedig a riválisoknak is szemet szúrhatott. Az Autosport értesülései szerint a gyártók azonnali magyarázatot várnak arra, hogy a versenyirányítás miért nem követte az ekkor előírt protokollt. A szabályzat ugyanis kimondja, hogy ha a motor olyan jellegű technikai gonddal küzd, amely veszélyeztetheti a versenyzőket, akkor be kell lengetni a fekete alapon narancssárga körrel ellátott zászlót. Ekkor az érintett pilótának azonnal be kell hajtania a bokszutcába, és csak akkor térhet vissza, ha a konstrukciót egy pályabíró előzetesen jóváhagyta.
A gyártók azt is kérik, hogy legyen egy tisztán leírt protokoll ezekre az esetekre. Merthogy az Osztrák Nagydíj edzésén ugyanez történt, de teljesen más kicsengéssel. A spielbergi tréningen Jack Miller motorja eregetett füstöt. Az ausztrál versenyző gépe nem állt le, és nem is jelezte a technikai hibát, a Yamaha versenyzője pedig hosszú métereket töltött az aszfaltcsíkon. Végül megbüntették, és a szombati második szabadedzés első tíz percében nem mehetett ki a pályára.
Was it all caused due to @jackmilleraus's Yamaha? 🤔
Also no further action taken about @_moliveira88's crash 👍#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/TLkatzpZGi
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 15, 2025
„A motorból felszálló füst leülepszik az aszfaltra – magyarázta az egyik forrás. – Ha ez csak néhány méteren át történik, nincs probléma. Viszont ha ez három, négy, öt körig fennáll, akkor a lehűlő füst olajjá válik. És ez már veszélyes a versenyzőkre nézve. A kérdéseink a következők: mi fog történni legközelebb? Egy csapatfőnök szava érvényesül vagy a szabálykönyvet kell alkalmazni? Tiszta protokollra van szükségünk, amelyet mindig ugyanúgy követnek.”
A szaklap arra is rávilágított, hogy a gyártóknak az sem tetszett, hogy a csapatok szakszervezetének (IRTA) technikai igazgatója, Danny Aldridge a Ducati-garázshoz ment, hogy személyesen beszéljék meg, hogy mi történt. A helyszínen meghallgatták Gigi Dall’Ignát, a bolognaiak versenyrészlegének általános igazgatóját, majd Simon Crafarral, a sportfelügyelők elnökével közösen zöld utat adtak Bagnaiának. Mindezt ráadásul a nemzetközi közvetítésben is leadták.
„Ez nem keltett jó benyomást – folytatta a forrás. – Ezért kértük egy olyan rádiós összeköttetés bevezetését, amely kapcsolatot teremt az összes csapat, a versenyigazgató, valamint a MotoGP sport- és technikai igazgatója között, hogy a pályán felmerülő problémákra belsőleg és azonnal találjanak választ.”
Bagnaia egyszerre boldog és dühös győzelme után, a füstöt csak közvetve érzékelte
