Míg a Moto2 és a Moto3 a minimális súlyt a versenyző és a motor kombinált értékei alapján határozza meg, a MotoGP-ben nem ez az eljárás él.
A MotoGP-ben a kombinált súly kérdése régóta húzódó vita, mivel a fizikailag nagyobb versenyzők úgy érzik, hogy igazságtalanul szenvednek hátrányt.
Scott Redding (78kg/185cm) és Danilo Petrucci (80kg/181cm) korábbi kérései süket fülekre találtak.
Luca Marini, aki 69kg/184cm-es súlyával a MotoGP jelenlegi rajtrácsának legmagasabb versenyzője, nem ért egyet. Nem a tiszta kigyorsítás az, amit a legnagyobb hátránynak érez, hanem a gumik „terhelése” és „energiája”, ami a kigyorsításhoz szükséges.
Az olasz, aki korábban a Moto2-ben a versenyző és a motor együttes 217 kg-os súlyhatára fölött versenyzett, azt mondta:
„A Moto2-ben van egy minimális [kombinált] súly, és én túlléptem a limitet, de [csak] 4 kg-val. A MotoGP-ben ez sokkal nehezebb. Próbálok szigorúbb lenni magammal az edzéseimet és a diétámat tekintve, mert nincs [kombinált] minimum súly, így olyan 10kg-os különbségek is lehetnek köztem és egy másik Ducati versenyző között. Még ha sok erőnk is van, ez sokat változtat a motor viselkedésén, és azon is, hogyan terheljük a gumikat. Én jobban megterhelem a gumikat, mert több kilóval több energiát kell a gumiba tenni ahhoz, hogy ugyanúgy gyorsulj. Nem arról van szó, hogy veszítesz a kigyorsításnál, de az energia, amit a gumiabroncs igényel, több. Szóval nagyon óvatosnak kell lenned a hátsó gumival, különösen azért, mert nem akarod annyira elhasználni.”
„Nem értem, hogy eddig miért nem hozták be a kombinált súlyt a MotoGP-be. Nem tudom, hogy miért. Ez valami igazán demokratikus dolog, szerintem” – mondta Marini.
„Miért kell egy nehéz versenyzőt büntetni valamiért, ami csak a természetéből fakad? Ez egy értelmetlen dolog szerintem.”
A technikai szabályok megváltoztatásához azonban a gyártók egyhangú hozzájárulása szükséges, legalábbis néhányuknak nem tetszik az ötlet, hogy a gépüket különböző súlyokkal futtassák, mivel a ballasztra van szükség a kombinált súly eléréséhez a könnyebb versenyzőknél.
„A gyártók nem akarnak ballasztot használni. Továbbra is úgy akarnak versenyezni, mint most, és nem gondolkodnak azon, hogy ha egy kisebb versenyzőjük van, akkor hova kellene ballasztot tenniük, amivel esetleg befolyásolhatják a motor viselkedését.”
„Szerintem [a kombinált súly] olyasmi, amiről az IRTA-nak, a Dornának kell döntenie, nem a gyártóknak.”
Kombinált minimum súly a különböző kategóriákban:
Moto3 kombinált minimum súly (motor + versenyző) = 152 kg.
Moto2 kombinált minimális súly (motorkerékpár + versenyző) = 217 kg
MotoGP minimális súly (motorkerékpár) = 157kg
A 2022-es MotoGP-mezőny súly/magasság statisztikája:
Versenyző | Súly | Magasság |
Remy Gardner | 72kg | 178cm |
Álex Rins | 72kg | 176cm |
Takaaki Nakagami | 70kg | 175cm |
Luca Marini | 69kg | 184cm |
Joan Mir | 69kg | 181cm |
Fabio di Giannantonio | 68kg | 175cm |
Andrea Dovizioso | 68kg | 165cm |
Francesco Bagnaia | 67kg | 176cm |
Johann Zarco | 67kg | 171cm |
Aleix Espargaró | 66kg | 180cm |
Fabio Quartararo | 66kg | 177cm |
Cal Crutchlow | 66kg | 170cm |
Álex Márquez | 65kg | 179cm |
Marc Márquez | 65kg | 169cm |
Franco Morbidelli | 64kg | 176cm |
Jack Miller | 64kg | 173cm |
Maverick Viñales | 64kg | 171cm |
Miguel Oliveira | 64kg | 170cm |
Enea Bastianini | 64kg | 168cm |
Raul Fernandez | 63kg | 177cm |
Darryn Binder | 63kg | 175cm |
Pol Espargaró | 63kg | 171cm |
Brad Binder | 63kg | 170cm |
Jorge Martín | 62kg | 168cm |
Marco Bezzecchi | 61kg | 174cm |