Massimo Rivola szerint a MotoGP-nek meg kell vizsgálnia, hogy miért marad el ennyire a Forma-1-től népszerűségben. Az Aprilia Racing vezérigazgatója a sikertelen dokumentumsorozatról, a versenyzők pályán kívüli szerepléséről, a sprintfutamokról és a rádiózásról is beszélt.
Bár a két-, illetve a négykerekűek királykategóriája, azaz a MotoGP és a Forma-1 közül mindig is utóbbi volt a népszerűbb, manapság talán nagyobbra nyílt az olló a pár évvel korábbi állapotnál. Az F1 a 2010-es évek közepéig, Bernie Ecclestone vezetésével nem nagyon tudta megszólítani a fiatalokat, de az elmúlt pár évben jelentősen növekedett a sorozat nézettsége, jelentős részben a legifjabb generációnak köszönhetően, és már a koronavírus-járvány okozta gazdasági válságon is túl vannak.
Eközben a MotoGP nézettsége érezhetően visszaesett, amiben minden bizonnyal nagy szerepet játszik a sikeres és nagy rajongótáborral rendelkező versenyzők visszavonulása, illetve Marc Márquez sérülése és az azt követő kálváriája. Az Apriliának például még névadó szponzort sem sikerült találnia. A csapat vezérigazgatója összehasonlította a két szériát.
Helyrehozhatóak-e a Rossi, Lorenzo és Pedrosa távozása által okozott károk a MotoGP-ben?
„A Forma-1 fantasztikus pillanatokon megy keresztül, ha megnézzük, hogy az emberek milyennek látják – nyilatkozta Massimo Rivola a Speedweeknek. – Nem hiszem, hogy össze lehet hasonlítani a Forma-1 varázsát a MotoGP-vel, az jóval nagyobb dolog. Azonban a show, amit nyújtunk, sokkal jobb, mint ami a Forma-1-ben van. Meg kell találnunk a módját, hogy több szponzort szerezzünk, és általánosságban több embert vonzzunk be. Ha számszakilag megnézzük, hogy a Forma-1 hány embert mozgat meg, az más [kategória]. Szóval nem lehetünk elégedettek azzal, amit elértünk, még akkor sem, ha Mugellót leszámítva a pályákon nem annyira rossz a fogadtatás. Úgy vélem, a körülmények miatt történt, hogy ez a futam nem igazán volt kiemelkedő a nézőszám szempontjából.”
Az egyik újítás, amiben a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna megpróbálta lemásolni az F1-et üzleti szempontból irányító Liberty Mediát, az az előző szezont feldolgozó dokumentumsorozat volt. Csak amíg a Netflixen 2018 óta futó Drive to Survive a kritikák ellenére a mai napig nagy sikernek örvend, addig a Disney+ streamingszolgáltatón idén debütáló Unlimited nem hozta a várt eredményt, és nem is készült második évad.
„A Netflix akkora lökést adott a Forma-1-nek, amilyet a mi dokumentumsorozatunk nem – jelentette ki Rivola. – A hatás nem volt ugyanaz, úgyhogy szerintem a Dornának fel kell tennie a kérdést, hogy az miért alakult így. Mindkét sorozatot láttam, és véleményt alkottam róluk, de… Nem mondanám, hogy ez nem az én dolgom, kész vagyok beszélni a Dornával, ha úgy gondolják.”
Az olasz szakember a két sorozat főszereplőire, azaz a versenyzőkre is kitért. Úgy véli, a pilóták pályán kívüli élete, illetve az, hogy ebből mit mutatnak meg a világnak, szintén befolyásolja az adott széria nézettségét és népszerűségét. „Szerintem a Forma-1-es pilóták több csillogást mutatnak – fogalmazott. – A MotoGP versenyzői állandóan edzenek, bizonyítják, hogy szenvedélyesek a munkájuk iránt. A Forma-1-ben többet látunk az életstílusról, és ez talán segít abban, hogy a fiatalok kövessék.”
A Forma-1-ben tavaly vezették be a sprintfutamokat, amelyek jövőre a MotoGP-ben is debütálnak. Azzal az aprónak nem mondható különbséggel, hogy amíg az F1-ben 2023-ban is csak hat ilyen hétvége lesz, addig a kétkerekűeknél minden alkalommal lesz egy rövidebb verseny is. Rivola szerint ez üzleti szempontból jó döntés, mert növeli az érdeklődést.
Embed from Getty Images„Új ötleteket kell kitalálnunk – szögezte le. – Jövőre például negyvenkét futamunk lesz, ami az egész csapat számára intenzív, de különösen a pilótáknak az. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy a sprintversenyek nagyobb figyelmet fognak bevonzani. Úgy gondolom, hogy a pénteki nap is érdekesebb lesz, talán nem annyira a normál közönség, hanem az igazi rajongók számára. A MotoGP-ben van negyven látványos perc, de ezen kívül nincs sok minden. A Forma-1-ben sokkal több előkészületet látni: a futam felvezetését, magát a versenyt, ahol a stratégiai tényező [is] számít. A MotoGP-ben ez nincs meg, kivéve akkor, ha flag-to-flag viadalt rendeznek.”
Amiben a Forma-1 mindenképpen sokkal előrébb jár a MotoGP-nél, az a pilóták és a csapatok közötti rádiózás, illetve annak beépítése az élő közvetítésbe. Miközben az F1-ben ez már évtizedek óta megvan, a motorosoknál csak a tesztelésig jutottak el, ám nem találták kellően biztonságosnak. Rivola úgy véli, erre találni kellene valamilyen megoldást.
„Ott vannak a rádióüzenetek, amelyek nagyon fontosak a show növelésének szempontjából – folytatta. – Még ha nem is vagyok meggyőződve [ennek szükségességéről], mert szerintem veszélyes a pilótákra nézve, meg kell találnunk a módját, hogy ezt behozzuk a MotoGP-be. Lehetne az, hogy csak a versenyző beszélhet, hogy ne zavarják. Valami, amit a motoros mond, nagyon fontos lehet, és jobban odafigyelnének rá. Úgy vélem, más szemszögből kellene néznünk az üzletet és a show-t a MotoGP-ben. Nem arról van szó, hogy lemásoljuk azt, amit a Forma-1 csinál, hanem arról, hogy feltegyük magunknak a kérdést, miért van nekik nagyobb sikerük, mint nekünk.”