Az Aprilia nyíltan panaszkodik a Ducati fölényére. Az alakulat sportigazgatója, Paolo Ciabatti a szabad piac mellett érvel, és azt szeretné, ha a csapatok továbbra is szabadon dönthetnének.
Massimo Rivola, az Aprilia versenyigazgatója a sepangi teszt után a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában arra panaszkodott, hogy a MotoGP-világbajnokság fokozatosan egyszemélyes kupává alakul, mivel a Ducati nyolc versenyzőt indít, és így a mezőny több mint egyharmadát adja, amely 22 versenyzőre zsugorodott. Ennek oka, hogy a Suzuki Ecstar két helyét nem töltötték be, és a Yamahának sincs már szatellitcsapata.
„Tiszteletben tartom az emberek véleményét” ─ magyarázta Paolo Ciabatti.
„Emlékszünk azokra az időkre az 500 köbcentis világbajnokságban, amikor a Suzuki, a Yamaha vagy a Honda dominált, amikor például Eddie Lawson négy bajnoki címet nyert, Mick Doohan pedig akár ötöt is egymás után. Na jó, ez már a múlt. Egyrészt megértem Rivola álláspontját. Másrészt más gyártók hajlandóak-e versenyképes MotoGP-motorokat adni az ügyfélcsapatoknak versenyképes áron? Végül is a csapatnak kell fizetnie ezeket a lízingköltségeket, és erről néha megfeledkeznek. Úgy hallottam, hogy más gyártóknál a közelmúltban és a jelenben ezek a költségek sokkal, de sokkal magasabbak, mint azok az összegek, amelyek nálunk felmerülnek. Mi nagyon jó anyagot szállítunk ezekért az összegekért.”
Rivola példaként a Forma-1-et hozta fel, ahol egy gyártó, mint a Mercedes, a Ferrari vagy a Renault maximum két szatellitcsapatnak szállíthat erőforrásokat, beleértve a sebességváltókat is. Ha egy negyedik F1-es versenycsapattal akar összeállni, akkor az összes többi csapatnak bele kell egyeznie.
Paolo Ciabatti szerint ennek a szabálynak nincs sok értelme, és semmiképpen sem példaértékű. „Kényszeríthetsz egy csapatot arra, hogy gyártót váltson, és ezáltal esetleg több pénzt költsön, mint amennyit a költségvetése megenged? Számomra ilyen nincs.”
A MotoGP szabályzata versenyzőnként 1,5 millió euró körüli költségvetési korlátot szab a lízingköltségekre. Ez a limit azonban könnyen kijátszható, mert nem tartalmazza az esetleges technikai fejlesztések költségeit, amelyeket az ügyfélcsapatoknak külön kell fizetniük.
„Végső soron az ‘árplafon’ egy meglehetősen elméleti korlát, és a szabad piacon mozgunk” ─ véli Paolo Ciabatti a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.
„Megértem Rivola véleményét, de biztos vagyok benne, hogy ha egy másik gyártónak lenne egy olyan versenyképes motorja, mint a Ducatié, és ésszerű áron kínálná, valamelyik csapat talán más gyártót választana.”
„A motorsportban mindig vannak olyan fázisok, amikor egy márka dominál egy bizonyos versenysorozatban. Néha tényleg a csapatokra kell bízni a döntés szabadságát. Nyolc versenyző nagyon sok, ez tény. Szóval gyanítom, hogy egy bizonyos ponton ez a szám csökkenni fog, de vajon az Aprilia készen áll-e jelenleg egy harmadik csapat felszerelésére? Kétlem. Mielőtt kritizálnád a rendszert, ajánlatokat kellene tenned. Jelenleg nincs Yamaha ügyfélcsapat sem. Először be kell bizonyítanod, hogy képes vagy nyerni és a top5-ös helyezésekért harcolni, de ha a motorod nem versenyképes, és sok pénzt kérsz érte, akkor egy szatellitcsapat hogy jön a képbe? Néhány privát csapat ugyanakkor tökéletes helyzetben van. Nem kell nyerniük, de jól kell teljesíteniük, mert gazdaságilag is életképesek.”