Jonathan Rea a negyedik helyen végzett a Superbike-világbajnokság első jerezi tesztnapján a Yamahával. A brit versenyző elesett a vizes pályán, ennek ellenére optimistán értékelte az első benyomásokat.
Bár az idei Superbike-világbajnokság múlt héten véget ért, a pilóták nagy része maradt Jerezben, ahol kétnapos tesztet rendeznek. Különösen érdekes ez a csapatot, illetve gyártót váltó pilóták esetében, főleg ami a világbajnokokat illeti. Toprak Razgatlıoğlu azonban egyelőre nem ülhet fel a BMW-re Jonathan Rea viszont már kipróbálhatta a Yamahát.
A hatszoros világbajnok kilenc év után hagyta el a Kawasakit, ahol minden idők legeredményesebb pilótájává vált a kategória történetében. Az eredmény alapján nem is kezdett rosszul, hiszen az első, keddi napon a negyedik helyet szerezte meg. Ugyanakkor azt sem lehet elhallgatni, hogy egyszer elesett, ám ezt nem tartja katasztrófának.
„Jól vagyok – nyilatkozta a nap végén. – Egy másik versenyző nem látott a pályán, és csak az utolsó kanyarban nyitottam a motoron, hogy elengedjem, és rámentem egy vizes foltra. Sajnos felavattam a motort. Ez egy olyan [esés] volt, amelyet könnyű elfogadni, mert egy folt miatt történt, nem az volt, hogy átléptem a határt.”
Ezt leszámítva viszont teljes mértékben pozitívan szállt le a motorról, amely jó benyomásokat keltett benne. Persze amellett, hogy a versenygépéhez hozzá kell szoknia, a csapatba is be kell illeszkednie, hiszen vasárnap még a Kawasakinál versenyzett, és az ottani mérnökökkel, szerelőkkel dolgozott együtt. Rea azonban ebből a szempontból sem lát problémát.
„Szerintem még sok a tartalék a motorban – jelentette ki. – Felhasználóbarát, ami jó érzéssel tölt el. Korábban egy csodálatos csapatom volt, nem tudok elég jót mondani róluk, és az ember versenyzőként mindig arra gondol, hogy mi fog történni. A Pata Yamaha Prometeon csapata az első kapcsolatfelvétel óta elképesztő. Éreztették velem, hogy otthon vagyok, az üdvözlő vacsorától kezdve. Éreztetik velem, hogy szeretnek. Nagyon pozitív, ahogyan a bokszban dolgozunk.”
FIRST LAPS IN BLUE for REA! 🔵
Witness the HISTORIC moment as @jonathanrea
hits the track on the Yamaha R1 for the very first time! 🤩2024 is already here 😏👉 https://t.co/Y6KCDorWRS#WorldSBK pic.twitter.com/G5iXHjF8XR
— WorldSBK (@WorldSBK) October 31, 2023
Persze a legfontosabb talán maga a motor, és ezzel kapcsolatban egy pilóta soha nem lehet teljesen magabiztos, amikor csapatot, illetve gyártót vált. Ezzel kapcsolatban kiváló példa a MotoGP-ben Marc Márquez, aki nemrég elárulta, addig nem lehet biztos a dolgában, amíg rá nem ült a Ducatira. Rea elismerte, hogy közvetlenül a teszt előtt kifejezetten ideges volt.
„Fantasztikus volt megtenni az első köröket az R1-essel, mert az ember mindig várakozással tekint előre, és talán van egy prekoncepciója arról, hogy milyen lesz a motor – fogalmazott. – Délelőttig nagyon izgatott voltam, aztán hirtelen rendkívül ideges lettem. Azon gondolkoztam, hogy vajon gyors tudok-e lenni a motorral, és hogy vajon milyen érzés lesz a motoron ülni.”
Ahogyan ő is utalt rá, végül sikerült megbarátkoznia az R1-essel, már amennyire ennyi idő alatt ez lehetséges. Természetesen nem minden volt tökéletes, de ilyesmit ebben a szituációban nyilvánvalóan nem is lehet elvárni. Emellett az eső sem könnyítette meg a dolgukat, ugyanakkor Rea kiemelte, hogy ilyen körülmények között is tapasztalatot kell szereznie.
„Komfortosan éreztem magam, de a pozíció furcsa volt, és nem tudtam elképzelni, hogyan vezetem a motort – magyarázta. – Amint kimentem a bokszból, rögtön sok pozitívumot találtam. Háromszor mentünk ki a pályára. Az időjárás messze nem volt tökéletes, sok kanyarban voltak vizes foltok. Közvetlenül ebéd előtt rengeteg szitált az eső, aztán felázott a pálya. Úgy gondoltuk, hogy tartjuk magunkat a tesztelési tervhez. Fontos, hogy vizes körülmények között is tudjunk motorozni.”
Ahogyan ez ilyenkor lenni szokott, a keddi nap lényegében csupán ismerkedés volt a motorral Rea számára, hiszen kilenc éven át egy más jellegű versenygéphez volt hozzászokva. Éppen ezért most még nem is mentek el a legmagasabb szintre, ami az alkatrészek kipróbálását illeti, mivel a brit motoros szerint ez tévútra viheti őt.
„Szerintem ez a teszt elsősorban arról szól, hogy komfortosan érezzem magam – szögezte le. – Kértem, hogy ne teszteljünk túl sok hardveres, elektronikai alkatrészt. Szeretnék innen úgy elmenni, hogy megértettem az R1-est, megtaláltam a motor határait a stílusommal, és aztán, ha minden megszokottá és automatikussá válik, elkezdhetjük tesztelni az alkatrészeket. Ha ezt most kezdjük el, akkor nagyon könnyű elveszni. A csapat ezt megérti.”