Massimo Rivola úgy véli, nem tesz jót a MotoGP-nek, hogy nyolc Ducati van a mezőnyben. Az Aprilia Racing vezérigazgatója azt is elárulta, milyen célokkal vágnak neki a következő szezonnak.
Bár ezúttal nem egy, hanem két futamot nyert az Aprilia, összességében visszalépésnek tekinthető számukra a MotoGP idei szezonja. Még úgy is, hogy a konstruktőri bajnokságban megőrizték a harmadik helyüket, de a 2022-es idénnyel ellentétben Aleix Espargaró a közelében sem volt a világbajnoki címnek, ahogyan más sem a noaleiek pilótái közül.
Olyannyira, hogy hiába a sprintfutamok bevezetése, gyártói szinten kevesebb pontot szereztek, mint az előző szezonban. Ugyanez elmondható a legeredményesebb pilótájukról, aki mindkét esetben a spanyol pilóta volt, így az sem meglepő, hogy az összetettbeli helyezésén is rontott. Bár az olasz gyártó nem teljesítette az elvárásokat, pánikra semmi ok, legalábbis Massimo Rivola szerint.
A Ducati mérnökzsenije furcsállja, hogy az Aprilia és a KTM is kapott engedményt velük szemben
„A legrosszabb dolog, amit az ember tehet, hogy túlreagálja, ha nem mennek jól a dolgok – nyilatkozta az Aprilia Racing vezérigazgatója. – Ha megnézzük a szezon első felét, [látjuk, hogy] a teljesítményt illetően vagy az eredményeket tekintve nem voltunk a helyzet magaslatán. Megőriztük a nyugalmunkat, tovább hajtottunk, majd két győzelmet ünnepelhettünk.”
A mélypont talán a Maláj Nagydíj volt, ahol a négy Apriliából három is kiesett, és Maverick Viñales is csupán a tizenegyedik helyen tudott célba érni. Rivola ugyanakkor kiemelte, hogy voltak olyan helyszínek, ahol a várakozáson felül teljesítettek, és összességében csak a Ducati ellen nem volt esélyük. Utóbbinak pedig mindenkivel szemben van egy nagy előnye.
„Thaiföldön, ahol sz*rul kellett volna szerepelnünk, egyáltalán nem volt rossz a teljesítményünk – fogalmazott az olasz szakember. – A motor összességében egyre jobb. Ausztria korábban egy olyan pálya volt, ahol szerényen [szerepeltünk], de idén Maverick majdnem megszerezte a pole pozíciót. Ha mindent összerakunk, akkor gyorsak lehetünk. Minden a részleteken múlik, és még szorgalmasabban kell dolgoznunk ezeken a részleteken. Csak a Ducati srácai vertek meg minket rendszeresen, és nyolc motorral, nyolc fantasztikus motorral a mezőnyben hatalmas előnyük van. Jövőre pedig még rosszabb lesz a helyzet, mert azt a motort, amely megnyerte a világbajnoki címet, Marc Márquez fogja vezetni. Ez nem hangzik jól a sorozat egészére nézve. A feladat nehéz, de nincs más választásunk, mint jobb motort csinálni, és nem hibázni. Hogyan csináljuk? A csapatmunka kifizetődik. Át kell gondolnunk, mit tettünk eddig, és ténylegesen meg kell értenünk, miért nem voltunk gyorsak néhány futamon. Ha a versenyző megfelelő környezetben van, jelentheti ő a különbséget. A különbség lenullázásához szükséges plusz a pilótától is érkezhet. Erről meg vagyok győződve.”
Ami a versenyzőket illeti, az Apriliánál maradt ugyanaz a felállás, leszámítva azt, hogy a szatellitcsapatuk most már nem az RNF, hanem a Trackhouse lesz. Ugyanakkor sokan úgy gondolják, hogy ezen a téren is van hova fejlődniük, de az egyértelmű, hogy elsődlegesen a motoron kell javítaniuk a jobb eredmények eléréséért.
„A jövő évi motornak jobbnak kell lennie [az ideinél], és ebben nincs okunk kételkedni – jelentette ki Rivola. – A kérdés tehát az, hogy mennyivel lesz jobb a KTM, mennyit javul a Ducati a már meglévő előnyük birtokában. És a Yamaha? Kicsit aggasztó volt, amit Sepangban mutattak. Kapnak engedményeket, és ezt lehetővé is tesszük, de úgy nézek ki, mint egy idióta, mert miért tennénk ilyet? A nagyobb probléma viszont az, hogy nyolc rendkívül gyors Ducati van a mezőnyben.”
Viñales szerint a valenciai teszten végre megértették az Aprilia titkát
Rivola korábban úgy fogalmazott, hogy a túlságosan magas elvárások, illetve az, hogy aztán ezeket nem teljesítették, jelentősen rombolta a hangulatot a gyártónál. Ugyanakkor most leszögezte, erre nem az a megoldás, hogy alacsonyabbra teszik a lécet. Ami viszont a Ducatit illeti, az 52 éves szakember szerint valamit muszáj kezdeni a helyzettel.
„Soha nem tervezzük, hogy csökkentjük az elvárásokat – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Az kell hogy legyen a cél, hogy a második legjobb gyártó legyünk. Tudjuk, hogy a Ducati ellen nehéz dolgunk lesz azzal az előnyükkel, amely most megvan, számszakilag és statisztikailag is, az összes általuk gyűjtött adatnak köszönhetően. A motort ugyanis pályaidővel lehet fejleszteni, és így kétszer annyi pályaidőt kapnak. Senkit nem akarok megbántani, mert ők megtették, mi pedig nem. A probléma az, hogy nem lett volna szabad engedni, hogy ezt tegyék. Ezt mindennap elmondom Carmelo [Ezpeletának, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna vezérigazgatójának]. Nem azt mondom, hogy nem jártak el helyesen. Megcsinálták, sokat fektettek bele, szép munka. Mindez azonban nem tesz jót a világbajnokságnak.”