2024. február 22. 09:57
KezdőlapMotoGPÍgy hozná vissza a MotoGP-be a Suzukit és a Kawasakit Stoner, aki...

Így hozná vissza a MotoGP-be a Suzukit és a Kawasakit Stoner, aki nem helyesli az F1 utánzását

Casey Stoner úgy véli, olyan szabályrendszert kellene alkotni a MotoGP-ben, amely sokáig állandó marad. A kétszeres világbajnok arról is beszélt, hogy nem ért egyet a sprintfutamok bevezetésével.

Casey Stoner köztudottan nincs kibékülve a MotoGP jelenlegi helyzetével, legalábbis ami a technikai szempontokat illeti. Az ausztrál exversenyző sokszor hangot adott már annak, hogy szerinte meg kellene szabadulniuk az elektronikától és a különböző segédeszközöktől, és az aerodinamika jelentőségét is csökkenteni kellene.

A Honda és a Ducati egykori motorosa úgy véli, ezzel mind a szurkolóknak, mind a pilótáknak kedveznének, hiszen így javulna a versenyzés minősége, és a vezetés is élvezetesebb lenne. Ugyanakkor van egy másik, szintén fontos szempont is, mégpedig az, hogy olyan gyártók számára is vonzóvá kell tenni a sortágat, amelyek jelenleg nem tagjai a sorozatnak. Stoner szerint ezt leginkább egy viszonylag állandó szabályrendszerrel lehet megvalósítani.

„Folyton arra gondolunk, hogy ezt a fejlődést nem lehet megállítani – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – De meg lehet, különösen egy prototípus-bajnokságban. Nincs szükségünk ezekre az utcán, úgyhogy szabályozhatjuk, hogy mit csinálunk. Olyan szabályrendszerre van szükségünk, amely alapvetően tíz évre szól. A gyártók jönnek, tudják, mit tudnak félretenni a költségvetésből, ez reális. Hozzák vissza a Suzukit, a Kawasakit és más gyártókat! Tudnák, hogy tíz évig ugyanazok a szabályok, nem lesznek állandóan bajban, mert »erre most nincs meg a költségvetésünk«. Sok minden történik, amiről mindenki azt hiszi, hogy előreviszi [a sportágat]. Azonban le kell lassítaniuk. Idén egyetlen olyan futam sem volt, ahol minden [állandó] versenyző ott ült volna a helyén. Ez azt mutatja, hogy túl sok minden történik. Úgy érzem, mintha folyamatosan a Forma–1-et próbálnánk utánozni, csak nálunk sokkal több az elektronika.”

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

A Suzuki tavaly hagyta el ismét a MotoGP-t, míg a Kawasaki 2008-ban szerepelt utoljára a királykategóriában gyári szinten, bár egy évvel később Marco Melandri, illetve a Hayate révén még képviseltették magukat. Utóbbi a gazdasági válság miatt szállt ki, de a másik japán márka esetében is komoly szerepet játszottak a pénzügyek. A MotoGP ugyanakkor nem abba az irányba megy, amelyet Stoner látni szeretne, hiszen 2027-ben átfogó szabályváltozások lesznek technikai fronton.

Ami az ausztrál exversenyző fenti mondandójának a végét illeti, egyértelműen a sprintfutamok bevezetésére utalt. Ezt a formátumot a Forma–1 2021-ben vezette be olyan módon, hogy szezononként kezdetben három, majd az idei évben már hat ilyen hétvége volt. A kétkerekű királykategória azonban ennél jóval messzebbre ment, és minden hétvégén van szombati verseny. Sokak szerint jelentős részben ennek tudható be a rengeteg sérülés, aminek következtében egyetlen viadalon sem volt ott a mezőny mind a huszonkét állandó pilótája.

„Nem kell utánoznunk a Forma–1-et – szögezte le Stoner. – Mi úgy teremtjük meg a versenyzést, hogy a motorjaink másfél láb [45,72 cm – a szerk.] szélesek, és egy kanyarban nyolcan férnek el. Az F1-ben ezt nem lehet megvalósítani. Nem kellene próbálnunk leutánozni őket a sprintversenyekkel. Hagyjuk úgy, ahogyan volt, [és akkor] minden héten ugyanazok a pilóták ülnének a helyükön.”