back to top
2024. május 03. 09:16
KezdőlapMotoGPHiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

Casey Stoner újból kijelentette, szerinte nincs szükség elektronikára a MotoGP-ben. A kétszeres világbajnok úgy véli, a mostani technológia korlátozza a pilótákat, akiknek így több rizikót kell vállalniuk az előzéshez.

Az elmúlt években jelentősen átalakult a MotoGP technikai szempontból. Megjelentek az olyan, a pilótákat segítő eszközök, mint a magasságállító vagy a rajtelektronika. Ráadásul emellett az aerodinamika is óriási szerepet kapott. Mindez technológiai téren remekül hangzik, de jelentős hátulütői vannak a versenyzés minőségét illetően.

Casey Stoner pedig időről időre megemlíti ezeket a hátulütőket. 2007 és 2011 királykategóriás világbajnoka köztudottan finoman szólva sincs kibékülve a MotoGP jelenlegi helyzetével, és ha tehetné, bizonyára saját kezűleg hajítaná ki a fent felsorolt eszközöket a sorozatból. Az ausztrál exversenyző nemrég ismét hangot adott ennek a véleményének, és kijelentette, mindez korlátozza a pilótákat, akiknek így egy szűk területen kell felülmúlniuk ellenfeleiket.

„Az egyetlen, amin változtatni tudnak, az a fékezési pont a kanyarbejáratnál, minden mást szabályoznak – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – A szárnyelemek nyomást helyeznek az első gumira, amely folyamatosan terhelés alatt áll, így az ember nem tud akkora különbséget jelenteni. Az emberek annyi mindent nem értenek. Ez az egyik fő oka annak, hogy kiszálltam. Az, ahogyan [a motor] ment, megfosztott az élvezettől. A motorozás művészet. Ezek a srácok most nem irányítanak [annyi alkatrészt, mint korábban]. A kanyarkijáratnál [a motor] 280 lóerős, az ember adhat teljes gázt, és nem fogja ledobni vagy [az első kerék] elemelkedni. Most van egy eszköz, amely csökkenti a magasságot és mérsékli a kerékelemelkedést. Jelenleg a fékezés és a kanyarbejárat a fő tényezők. A most látott baleseteknek [az az oka, hogy] sokkal nagyobb kockázatot kell vállalniuk egy tényezővel kapcsolatban ahelyett, hogy problémákkal néznének szembe, és nagyobb tapadást találnának, mint mások.”

A MotoGP tehát jelentős technikai felfrissülésen ment keresztül az elmúlt időszakban, kérdés, hogy hol van ennek a határa. Vajon meddig lehet elmenni az egyes eszközök fejlesztésében, hogy egy gyártó ne ütközzön plafonba? Ráadásul emellett az a kérdés is felmerül, hogy milyen hatással lesznek a versenyzésre a további fejlesztések.

Stoner kifakadt: A MotoGP jelenleg kiábrándító, az összes sz*rságnak mennie kell

„Ezek mind megrekedtek, az elektronika diktál – fogalmazott Stoner. – A magasságállító eszköz? Szabaduljanak meg tőle! A rajtsegítő eszköz? Szabaduljanak meg tőle! Nincs rájuk szükség. A motoron lévő szárnyelemek [pedig] túl szélesek. Adják vissza a versenyzők kezébe! Hagyják őket inogni, mozgolódni egy kicsit! Hagyják, hogy hibázzanak! Imádnám ezt látni. Hagyják, hogy csúszkáljanak!”

Stoner 2006-ban mutatkozott be a MotoGP-ben, amikor 990 köbcentiméteres motorblokkokat használtak. Ez a következő öt évre 800-ra csökkent, majd utolsó szezonjában 1000-re nőtt. A kétszeres világbajnok azonban úgy véli, nem ezek voltak azok a motorok, amelyeket igazán élvezetes volt vezetni, és nagy kihívást jelentettek.

„Ez teljesen igaz – válaszolta arra a felvetésre, hogy a mostani motorokat könnyebb vezetni, de nehezebb velük versenyezni. – Felteszem, a GP-k utolsó igazán férfias generációja az 500-asoké volt. Ezek a srácok soha nem fogják megérteni azt az erőt, amilyen azoknak volt. Bármelyik pillanatban ki lehetett pördülni. Versenyeztem 250-esekkel, és bizonyos mértékig megértettem [őket], de az 500-asok más állatfajt képviseltek. Már csak egy tényező van, ahol [a pilóták] különbséget tudnak jelenteni, a fékezési pont. Ez kikényszerített egy tendenciát. Mindenki ugyanazt a területet hajszolja, így az előzés rendkívül kockázatos. Gyorsabban motoroznak, így óriási a hibalehetőség. Ez exponenciális mértékben megnehezítette a versenyzést.”

A MotoGP-t időről időre összehasonlítják a gyorsasági autóversenyzés királykategóriájával, a Forma–1-gyel. Ezt most Stoner is megtette abból a szempontból, hogy megemlítette, ott is voltak különböző elektronikus segédeszközök, de ma már ezek nem léteznek. A 38 éves exversenyző leszögezte, nem mérnöki csúcstermékekre van szükség.

„A Forma–1-ben volt aktív felfüggesztés, amely lényegében egy magasságállító eszköz, de betiltották – idézte fel. – Az F1-ben nincs kipörgésgátló. Nálunk sokkal több az elektronika, mint az F1-ben. Mi a fenének van szükség ilyesmire egy motoron? Nincs szükségünk bajnok mérnökökre. Nekünk versenyzők kellenek. Ez nagyon egyszerű: hagyjuk, hogy a mérnökök megteremtsék a saját álmaikat, de ez nem a mérnökökről szól.”