Fabio Quartararo elárulta, összességében nem sokat javult a Yamaha motorja a jerezi teszten bevetett új alkatrészekkel. A francia versenyző mégis úgy véli, megtették az első nagy lépést afelé, hogy visszatérjenek az élmezőnybe.
Ahogyan arról beszámoltunk, hétfőn rendezték a MotoGP jerezi tesztjét, amely alighanem a Honda és a Yamaha számára volt a legfontosabb. Az ilyen alkalmak ugyanis nagy lehetőséget jelentenek arra, hogy a japán gyártók felzárkózzanak az európai riválisokra, és visszatérjenek az élmezőnybe, vagy legalább a középmezőny elejére.
Ami a hangvillásokat illeti, Álex Rins a tizennegyedik helyen végzett, 619 ezredes hátránnyal az élen záró Fabio Di Giannantonio mögött, míg csapattársa, Fabio Quartararo 414 ezreddel volt lassabb nála, ami négy pozíciót jelentett. Persze ilyenkor nem a leggyorsabb kör és az azzal járó puszta helyezés a legfontosabb, hanem például az, hogy a 25 éves motorosnál csak Johann Zarco tett meg több kört.
Di Giannantonio volt a leggyorsabb Jerezben a Honda és a Yamaha nagy napján
„Hosszú nap volt – nyilatkozta. – Sok mindent kipróbáltunk, elsősorban egy új vázat, új aerodinamikai [elemeket], új villát és új elektronikát. Jelenleg nehéz következtetéseket levonni, nyilván jól ki kell majd elemeznünk. Néhány [alkatrész] pozitív, néhány sajnos nem működik. Ugyanakkor a Le Mans-i futam után, Mugellóban ismét lesz egy teszt, szóval lesznek olyan dolgok, amelyeken módosíthatunk, és meglátjuk, hogy tudunk-e javítani.”
Quartararo elárulta, a motorblokkot csak tesztelésre használják, de egyébként ugyanolyan, mint amit a versenyhétvégéken vetnek be. A francia motoros szavai alapján az újítások közül a burkolattal a legkevésbé elégedett, mivel elmondása szerint bizonyos dolgokat nem érzett, csupán az adatokban látott. Összességében úgy véli, az új burkolat nem rosszabb, de nem is jobb a korábbi verziónál.
„A bejáratokat illetően láttam némi javulást, de a kanyarokban nem – fogalmazott. – Ez tényleg egy kis lépés, picivel több visszajelzést kapok az elejétől, ami eddig nem volt meg. Ez azonban nem egy hatalmas javulás. Kicsit jobb volt, de sok minden hiányzik. Befordulásnál nagyon erőltetnünk kell. Korábban rendkívül gyorsak voltunk az utolsó szektorban, most pedig nem. Tisztában vagyok vele, hogy mire vagyunk képesek ebben a két kanyarban, és most nem érezzük jól magunkat. Mindez kihat a kanyarokra, de több dolgot is előidéz. Ha kicsit jobban kanyarodunk, megemelhetjük a motort, és akkor kevésbé lesz agresszív. Ez sokkal több nehézséget generál, amin igyekszünk javítani.”
Mindez eddig nem hangzott valami biztatóan, és önmagában felvetne bizonyos kérdéseket Quartararo szerződéshosszabbításával kapcsolatban. 2021 MotoGP-világbajnoka azonban így sem elégedetlen, sőt, úgy véli, megtették az első komoly lépést a visszazárkózás felé. Korábban ugyanis soha nem módosítottak ennyire drasztikusan a motoron.
Mucho material y mucha gente en el garaje de Yamaha trabajando con Quartararo y Rins, aprovechando la jornada de Test oficial #MotoGP en Jerez pic.twitter.com/HqcGq3XSYf
— German Garcia Casanova (@germax33) April 29, 2024
„Mondjuk úgy, hogy ez az első alkalom, hogy a teszteken kipróbáltunk valamit, ami nem kicsit tér el [a korábbiaktól] – magyarázta. – Az új váz, amellyel kísérleteztünk, tényleg más. Korábban is előfordult, hogy kipróbáltunk valami mást, de csak kis mértékben. Most nagy a változás, fontos volt, hogy érezzük, mi van a motoron. Szerintem ez az első lépés afelé, hogy lássuk, mi a helyes irány, de úgy vélem, még egy tesztet kell teljesítenünk, hogy pontosan megértsük [a helyzetet], és legyen néhány ötletünk, hogy mit kell tennünk a motorral.”
A következő kollektív tesztig még két futamot rendeznek: jövő héten Le Mans-ba látogat a mezőny, majd három héttel később Mugellóban lesz futamhétvége, ahol aztán június 3-án a gyártók ismét kipróbálhatják az újításaikat. Quartararo elárulta, a most látott fejlesztések közül lesz olyan, amit a hazai hétvégéjén is bevetnek.
„Szerintem néhány dolgot használni fogunk, mert mindig jobb, ha különböző pályákon tesztelünk – jelentette ki. – Le Mans-ban használni fogunk pár dolgot, amelyek, úgy vélem, nem rosszak, és azt gondolom, érdekes lesz három különböző pályán látni, hogyan fogom érezni magam. Különösen azért, mert Le Mans és Mugello nagyon különbözik ettől [a pályától], szóval érdekes lesz.”