back to top
2024. november 22. 02:19
KezdőlapSuperbike„Nekünk ez egy nagy probléma” – leginkább a Ducatit sújthatja a Superbike-világbajnokság...

„Nekünk ez egy nagy probléma” – leginkább a Ducatit sújthatja a Superbike-világbajnokság lassítása

A Dorna az üzemanyagáramlás-szabályozásával szeretné lassítani a Superbike-világbajnokság mezőnyét. Ez pedig Marco Zambenedetti, a Ducati technikai koordinátora szerint a motorblokkjuk sajátosságai miatt őket különösen rosszul érintheti.

Ahogy mi is beszámoltunk róla, a MotoGP technikai szabályzatának megváltoztatása miatt a Dorna a Superbike-világbajnokság mezőnyét is lassítani fogja. A mindkét sorozatot irányító spanyol vállalat ugyanis nem akarja, hogy „felboruljon az erősorrend”. Első ránézésre adná magát az a lehetőség, hogy a királykategóriához hasonlóan a motorblokkok méretét csökkentsék, de a mostani 1000 köbcentis formátum elég jó bevált, így más eszközhöz kellett nyúlniuk.

Mégsem ússza meg a Superbike-vb, a MotoGP új szabályai miatt lassítaniuk kell a motorjaikat

A Dorna így az üzemanyagáramlás-szabályozás segítségével szeretné lassítani a sorozatot. Részben ennek az előkészítése miatt idén minden gyártónak két motorjára fel kell szerelnie egy átfolyásmérőt, és ezzel adatokat kell rögzítenie az edzésekről és a versenyekről is. A cég a FIM-mel közösen ezeket az adatokat veszi majd alapul, amikor meghatározza minden gyártónak az egyéni lehető legnagyobb átfolyási sebességet. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy nem kell miatta jelentősen módosítani a motorokon, így jóval olcsóbb, mint a MotoGP esetén alkalmazott lépés.

Viszont ennek ellenére a Ducatinál nincsenek meggyőződve arról, hogy ez lenne a jó irány, sőt szerintük rájuk kifejezetten károsan fog hatni. „Nekünk ez egy nagy probléma – nyilatkozta Marco Zambenedetti, a bolognai gyártó technikai koordinátora a Motorsport-Total.com-nak. – De jelenleg még nem tudjuk, hogy pontosan mekkora lesz ez a probléma. De így lényegében közvetlenül korlátozható lesz a motorblokk teljesítménye.”

Az áramlási sebesség korlátozása nagyobb problémát jelent az erősebb motorblokk esetén, és a Ducati erőforrása talán pont a legerősebb a mezőnyben. Ráadásul a Panigale V4R ezt a teljesítményt aránylag magasabb fordulatszámmal éri el – akár a percenkénti 16,500 fordulatot is elérheti –, ez az érték a vetélytársaik konstrukciói esetén általában jóval alacsonyabb.

„Mi vagyunk azok, akiknek [ez az intézkedés] a legnagyobb hátrányt jelenti, mivel a mi motorblokkunk éri el a legmagasabb fordulatszámot – jegyezte meg Zambenedetti. – A magas fordulatszám pedig sok üzemanyagot igényel. Tehát ezzel egy olyan területet céloztak meg, ahol korábban előnyben voltunk a többiekhez képest, de ezután ezt már nem fogjuk tudni kihasználni.”

Rea szerint igazságtalan előnyt élvez a Ducati

Zambenedetti arra is kitért, hogy mi nehezíti a megoldás keresését. „Már vizsgáljuk ezt a kérdést, de egyelőre nem tudjuk jól megbecsülni, hogy mennyire fogják korlátozni az [átfolyás sebességét] – árulta el. – A határokat ugyanis még nem határozták meg. Reméljük, hogy még a nyári szünet előtt lesznek pontos adataink, hiszen úgy tudjuk majd felmérni, hogy mekkora lesz ennek a hatása. Ez minden [gyártót] érinteni fog, csak jelenleg az még nem világos, hogy mennyire.”

Az olasz mérnök arról is beszélt, hogyan lehet ezt kezelni. „Más üzemmódra kell beállítani a motort, viszont ez meg a hőmérséklettel kapcsolatos problémákhoz vezethet. Szóval ennek azért vannak határai – mondta Zambenedetti. – Ennek a lépésnek a motorblokkok teljesítményének korlátozása a célja. És ezt pedig minden bizonnyal ezzel el is fogják érni, mert így csak korlátozott lehetőségeink lesznek az erőforrásokat  illetően.”

„Pedig lennének egyszerűbb módjai is a végsebesség csökkentésének – tette hozzá. – Például most mindenki olyan burkolatot alkalmaz, amelynek meglehetősen nagy a tűréshatára a szériaváltozathoz képest. Akkor miért nem mondjuk azt, hogy mindenkinek a szériaváltozatot kell használnia? Akkor minden motor azonnal három-öt km/h-t veszítene a végsebességéből. Ráadásul ez összhangban lenne a Superbike-világbajnokság filozófiájával, és sokkal egyszerűbb is lenne. De hát erről a FIM dönt, az irányítás az ő kezükben van. De azért még így is izgatottan várom, hogy milyen hatásai lesznek ennek az új szabálynak.”