back to top
2024. május 03. 09:33
KezdőlapSuperbikeÍme a Superbike-világbajnokság idei szezonját érintő legfontosabb változtatások

Íme a Superbike-világbajnokság idei szezonját érintő legfontosabb változtatások

Kiderült, miben változik meg a Superbike-világbajnokság és a vele együtt futó kisebb kategóriák szabályzata az idei szezonra.

A Superbike Bizottság, amelybe a Dorna, a FIM és az MSMS (a gyártók érdekvédelmi szervezete) is delegál tagokat, elfogadta a hozzájuk tartozó négy világbajnoki sorozat idei szabálykönyvét, amely jó néhány pontban megváltozott a korábbiakhoz képest.

Menetrend

Az idei szezonban indul az új egyenmotorokat használó női gyorsaságimotoros-világbajnokság (WorldWCR), amelynek versenyeit a Superbike-vb betétfutamaiként rendezik majd meg. Ennek következtében megváltozik a hétvégék tavaly megszokott menetrendje, bár ez Álvaro Bautistáékat csak nagyon kis mértékben érinti.

Magyarországra látogat a jövőre induló női motoros világbajnokság

A Superbike szombat reggeli, harmadik szabadedzése az új rendszerben nem harminc, hanem csak húsz percig fog tartani, emellett a vasárnapi bemelegítésük hossza is öt perccel csökken, tizenöt helyett csak tíz perc áll majd rendelkezésükre. A versenyek és a Superpole lebonyolítása viszont nem módosul.

A Supersport és a Supersport 300 azonban nem úszták meg nagyobb változás nélkül. Ebben a két géposztályban a WorldWCR-ral együtt szombat helyett pénteken tartják majd a Superpole-t. Aznap délelőtt mindhárom kategóriának rendeznek majd egy a Superpole-futamukkal megegyező hosszúságú szabadedzést, a versenynapokon pedig tíz-tíz percük lesz a bemelegítésre. A hétvégék teljes menetrendjét ezen a linken keresztül lehet megtekinteni.

Büntetés a túl sok motorblokk használata miatt

Az idei szezontól annak a pilótának, aki a megengedettnél több motorblokkot használ fel, nem a bokszból, hanem a rajtrács végéről kell majd indulnia a következő két futamon minden kategóriában (kivétel ez alól a Superbike-vb Superpole-futama). Emellett két hosszú körös büntetést is kiosztanak majd a vétkesnek. Ezt a szabályt a bokszutcák eltérő hossza miatt alakítják át.

Hivatalos csapatvilágbajnokság létrehozása

A 2024-es idénytől nemcsak a pilóták (és a gyártók), hanem a csapatok számára is kiírnak hivatalos bajnokságot mindegyik kategóriában. A pontok gyűjtéséhez az istállóknak meg kell szerezniük egy licenszt, a versenyeken viszont továbbra is részt lehet majd venni enélkül.

Fenntartható forrásból származó üzemanyag bevezetése

Az idei szezontól a Superbike és a Supersport kategóriákban az üzemanyag legalább negyven százalékának fenntartható forrásból kell származnia, hasonlóan a MotoGP-hez.

Üzemanyagáramlás-szabályozó bevezetésének előkészítése

Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, az üzemanyagtankok méretét 24-ről 21 literesre csökkentik, hogy a széria így könnyebben meg tudjon felelni a környezetvédelmi előírásoknak. Ugyanebből a célból 2025-től bevezetésre kerül egy olyan eszköz, amellyel szabályozni lehet majd az üzemanyag-áramlást. Ennek előkészítése miatt idén minden gyártónak két motorjára fel kell szerelnie egy átfolyásmérőt, és ezzel adatokat kell rögzíteniük az edzésekről és a versenyekről is.

Ezzel a szabállyal „büntetik” a Ducati történetének legeredményesebb pilótáját

A második verseny rajtsorrendje

A Superbike vasárnapi futamainak rajtrácsát továbbra is az előtte megrendezett Superpole fogja meghatározni, azonban a Supersport, Supersport 300 és a WorldWCR esetében más rendszert vezetnek be az első kilenc pozíció kiosztására. Ezeknél a kategóriáknál a szombati, első versenyen futott idők alapján határozzák majd meg az első három sort.

Kivételek a minimumkorhatár-szabály alól

A gyorsaságimotoros-világbajnokság után most a Supersportban is megváltoztatták a minimumkorhatár-szabály alóli kivételre jogosultak körét. Innentől, akkor is, ha még nincs 18 éves éve, elindulhat ennek a kategóriának a világbajnokságán a Supersport 300-vb, a Moto2-es Európa-bajnokság és tavaly debütált Stock Európa-bajnokság első három helyezettje.

A váz szabályozása

Minden gyártónak, amely a Supersport kategóriában versenyzők számára elkészít egy vázat, azt elérhetővé kell tennie az összes csapatnak, illetve szezononként csak egy konstrukciót lehet majd homologizáltatni. Emellett az összes elemnek együttesen be kell férnie egy ezer eurós árplafon alá.