back to top
2024. július 18. 03:34
KezdőlapSuperbikeEzzel a szabállyal „büntetik” a Ducati történetének legeredményesebb pilótáját

Ezzel a szabállyal „büntetik” a Ducati történetének legeredményesebb pilótáját

A Superbike-világbajnokság tavalyi szezonját domináló Álvaro Bautistának 7 kilogrammnyi ballasztot kell majd magára aggatnia az idei versenyeken. Ebben a cikkben azt járjuk körbe, hogy pontosan milyen új szabály nehezíti meg a Ducati legtöbb futamgyőzelmet szerző pilótájának életét.

Az idei szezonban 7 kilogrammnyi ballasztot kell majd magával vinnie a Superbike-világbajnokság futamain Álvaro Bautistának, a Ducati valaha volt legeredményesebb pilótájának. A FIM és Dorna az előző idény végén hozta nyilvánosságra a 2024-re vonatkozó technikai előírásokat, amelyekben szerepelt egy eddig nem látott szabály: a minimum súlyhatárt innentől a versenyzővel és minden felszerelésével együtt állapítják meg. Ezt végül annak ellenére vezetik be, hogy a gyártók egy névtelen szavazáson másban állapodtak meg.

Bautista nem ért egyet az őt hátrányba hozó szabállyal, muszáj lesz változtatnia

Gregorio Lavilla, a széria vezérigazgatója a SPEEDWEEK.com szerint kikötötte, hogy nem „kombinált súlyról” van szó. „A kombinált súly azt jelentené, hogy versenyzőknek és a motoroknak együtt mindig ugyanolyan súlyúnak kell lenni, de nem ez a helyzet. A minimum súlyhatár a motoroknak 168 kilogramm, viszont a legnehezebb és a legkönnyebb pilóta között akár 30 kilónyi különbség is lehet. Azt pedig sohasem állt szándékunkban meglépni, hogy 30 kilót rápakoljunk a legkönnyebbekre, ahogyan a kombinált súly esetén kellene tennünk. A legkönnyebb pilótákra [az új előírás szerint] úgy 5 vagy 6 kilót kell majd feltenni. Azért hoztuk ezt a szabályt, mert szükség van egy eszközre, amellyel hasonló szintre lehet hozni a dolgokat.”

Az idei szezontól tehát a motorok mellett a pilótákra is vonatkozik majd egy súlyhatár. Egy beöltözött versenyző átlagos súlyát 80 kilogrammban állapították meg, aki ennél kevesebbet nyom, annak a különbség ötven százalékét kell majd ballasztként feltennie a gépére. Ez azt jelenti, hogy a 66 kilós Bautista, aki az egyik legkönnyebb a mezőnyben, 14 kilónyi „lemaradásban” van a határtól, így 7 kilót kell majd ráadásként magával vinnie. A szabályalkotók azt teljesen a csapatokra bízták, milyen módon teszik fel a nehezékeket, legalábbis addig, amíg ezzel nem növelik a mezőnyre leselkedő veszélyt.

Ezzel az előírással a Superbike-világbajnokság a Moto2 és a Moto3 által kijelölt úton indult el, hiszen ezekben a sorozatokban már eddig is a pilótákkal együtt volt definiálva a súlyhatár (215, illetve 152 kilogramm). A királykategóriában ezzel szemben csak a gépeket kell a mérlegre tenni, amely 157-nél nem mutathat kevesebbet, viszont ott is vannak, akik szívesen megváltoztatnák ezt a szabályt.

A súlyhatárra vonatkozó mellett két másik új szabályt is bevezetnek az idei szezontól. Egyfelől az üzemanyagtartály méretét a korábbi 24-ről 21 literesre csökkentik, másrészt kivezetik a teljesítményen alapuló fordulatszám-határértékek koncepcióját. Ezeket az egyes gyártókra vonatkozó határértékeket mostantól az idény előtt határozzák meg, és csak arra az évre lesznek majd érvényesek.

Az új súlyhatárszabályra részben azért volt szüksége a Superbike-világbajnokságnak, mert az előző két szezon Bautista teljes dominanciájába fulladt. A spanyol pilóta, aki sorozatban a második bajnoki címét szerezte, a tavaly megrendezett 36 futamból 27-et megnyert. Ezzel a győzelmeinek számát 59-re növelte, amivel ő lett minden idők legeredményesebb Ducati-versenyzője.

Tavaly Bautista ezen a tabellán Carl Fogartyt (55 győzelem) és Troy Baylisst (52) hagyta le. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy Fogarty és Bayliss pályafutása alatt még nem rendeztek Superpole-futamokat, így minden hétvégén eggyel kevesebb lehetőségük volt felállni a dobogó tetejére, mint a mai versenyzőknek.

„Én vagyok az a Ducati-pilóta, aki a legtöbb győzelmet szerezte. Legyen szó akár a MotoGP-ről vagy a Superbike-világbajnokságról, semelyik másik Ducati-versenyző nem nyert nálam többet, szóval már most történelmet írtam. Viszont mindenki tudja, hogy a bajnoki címek száma többet nyom a latba, mint a futamgyőzelmeké. Nagyon jó versenyeket nyerni, de a bajnokságokat behúzni sokkal jobb” – nyilatkozta a rekordról Bautista.

Bautista szerint hülyeség, hogy csak a termete miatt nyerne