back to top
2024. november 22. 07:29
KezdőlapSuperbikeKorábbi MotoGP-pálya kerülhet vissza a Superbike-vb naptárába, Razgatlıoğlu legnagyobb örömére

Korábbi MotoGP-pálya kerülhet vissza a Superbike-vb naptárába, Razgatlıoğlu legnagyobb örömére

Egy sajtóértesülés szerint a Dorna ezen a héten mérte fel, az Isztambul Park alkalmas lenne-e arra, hogy 2025-ben fogadja a Superbike-világbajnokság mezőnyét. A sorozat egyik arca, Toprak Razgatlıoğlu Törökországból származik, így feltehetőn nem maradnának üresek a lelátók, ha a pálya valóban bekerülne a naptárba. Viszont Kenan Sofuoğlu, Razgatlıoğlu menedzsere elárulta, hogy még nincs meg a megfelelő költségvetés a forduló megrendezéséhez.

Az teljesen egyértelmű, hogy a Superbike-világbajnokság problémákkal küzd a naptárát illetően. Ez idén leginkább egy túl hosszúra nyúlt nyári szünetben csúcsosodott ki, illetve abban, hogy Indonézia elvesztésével már csak Ausztrália maradt a naptárban, mint Európán kívüli versenyhelyszín.

Éles kritika érte a Superbike-vb egyenlőtlenül elosztott versenynaptárát

A sorozat mögött álló Dorna persze nagy erőkkel dolgozik azon, hogy javítson a helyzeten. A GPOne.com arról számolt be, hogy Gregorio Lavilla, a Superbike-vb ügyvezető igazgatója ezen a héten két napot is eltöltött Törökországban. Az olasz lap szerint Lavilla azt mérte fel, az Isztambul Park alkalmas lenne-e arra, hogy 2025-ben fogadja a mezőnyt. A pályára egyszer, 2013-ban már ellátogatott a sorozat, így ez valójában egy visszatérés lenne. Egyébként a MotoGP is vendégeskedett itt három alkalommal, 2005 és 2007 között. Az aszfaltcsík viszont talán a Forma–1-ből lehet ismerős sokaknak, hiszen a száguldó cirkusz összesen kilencszer vette be. Legutóbb 2020-ban és 2021-ben, amikor a koronavírus miatt ugrott be a kalendáriumba.

A pályával egy második Európán kívüli helyszín kerülne be a naptárba, hiszen bár közel van – nagyjából 40 kilométerre – a két kontinenst elválasztó tengerszorostól, de hivatalosan Ázsiában fekszik. Emellett ez a lépés a széria „keleti nyitásába” is beleillene, amelynek „keretében” jöttek volna Magyarországra, illetve mennek esetlegesen Szlovákiába Álvaro Bautistáék.

Szomszédunkba látogathat el a Superbike-vb, a pálya vezetői már a szükséges feltételekről tájékozódnak

Viszont, ha már a címvédő neve felmerült, azt nem nehéz megtippelni, hogy egy törökországi fordulónak nem ő, hanem a sorozat egy másik arca, Toprak Razgatlıoğlu örülne a legjobban. A tabellát a sérülése ellenére is vezető pilóta idei teljesítményét látva feltehetőn nem maradnának üresek a lelátók. Van egy ember, aki ezt pontosan tudja, méghozzá Kenan Sofuoğlu, Razgatlıoğlu menedzsere. Sofuoğlu ugyanis korábban maga is motorversenyző volt, amilyen minőségében öt Supersport-világbajnoki címig jutott. Amikor pedig 2013-ban megnyerte az egyetlen hazai futamát, 50 ezer ember tombolt a pálya mellett.

Sofuoğlu egy ideje már lobbizik azért, hogy visszavigye a Superbike-világbajnokságot Törökországba. Ezt megkönnyíti neki, hogy a mai napig az egyik legnépszerűbb sportolónak számít. Ráadásul kiváló politikai kapcsolatai vannak, hiszen személyében az országot lényegében 2003 óta kormányzó Recep Tayyip Erdoğan pártjának korábbi parlamenti képviselőjéről van szó.

Azonban egy ilyen lépés természetesen nem csak rajta múlik, hiszen az új fenntartónak van a legnagyobb szava. A Reuters írta meg még áprilisban, hogy a korábbi üzemeltető, az Intercity nem licitált a jogra, így az a Can Bilim Egitim Kurumlari nevű cég kezébe került. A vállalat mintegy 117,8 millió dollárért nyerte el a pályázatot. Viszont Sofuoğlu bizakodó az új vezetéssel kapcsolatban, bár a nehézségekkel is tisztában van.

„Az új üzemeltető mindent megtesz azért, hogy jövőre újra Törökországba hozza a Superbike-világbajnokságot – hangsúlyozta a SPEEDWEEK-nek. – Toprakkal már teszteltük a pályát, az aszfalt és a rázókövek rendben vannak – szóval a pálya készen áll. A legnagyobb nehézséget az általánosan vett szervezés jelenti, amihez meglehetősen nagy költségvetésre lenne szükségünk. És persze össze kell állítani hozzá a megfelelő csapatot. A pálya hatalmas, rengeteg pályabíróra van ott szükség, meg más dolgokra is. Egy ilyen eseményt elég drága megrendezni Törökországban. És még sok mindent kell csinálni ahhoz, hogy minden kész legyen a Superbike-vb fogadására.”

„Az új üzemeltetőnek a jog megvásárlása egy befektetés –magyarázta. – De ahhoz, hogy ez megtérüljön, kell ott lenniük rendezvényeknek. Ha tőlem kérdezed, hogy ez [a Superbike-vb látogatása] valósággá válik-e, hát nem vagyok benne biztos. A szükséges költségvetést ugyanis még meg kell találni hozzá. Jelenleg az állami szektor nem vesz ebben részt. Ha a kormány megváltoztatja a terveit, és segít az új üzemeltetőnek, akkor minden rendben lesz. 2013-ban az akkori fenntartó fizetett mindent, és az majdnem hárommillió euróba került. De még a gazdagok sem tudnak csak úgy kifizetni ennyit. Nemcsak a Dorna díjairól van szó, hanem a teljes szervezésről. De akkoriban 50 ezer nézőnk volt – Toprakkal most több lenne.”grego

Az Isztambul Park 2005-ben nyitotta meg a kapuit, és mint sok más pályát, ezt is Hermann Tilke tervezte. A nyomvonal hossza 5333 méter, 8 balos és 6 jobbos kanyar található benne, amelyeket az óramutató járásával ellentétes irányban teljesítenek a versenyzők.