back to top
2024. november 21. 18:32
KezdőlapMotoGPA Yamaha leköszönő főnöke megerősítette, valóban dolgoznak a jelentős koncepcióváltáson

A Yamaha leköszönő főnöke megerősítette, valóban dolgoznak a jelentős koncepcióváltáson

Lin Jarvis elárulta, a Yamaha egy ideje már dolgozik a V4-es motorblokkon, amelyet akár már jövőre pályára vihetnek. A hangvillások MotoGP-projektjének év végén távozó ügyvezető igazgatója bízik benne, hogy már a szabályváltozások előtt visszatérhetnek az élmezőnybe.

Néhány hete röppent fel a sajtóban a pletyka, miszerint a Yamaha elkezdett fejleszteni egy V4-es motorblokkot. Mindez önmagában még nem is annyira érdekes, hiszen könnyen lehet, hogy a 2027-ben debütáló 850 köbcentiméteres korszakban már egyértelműen az lesz a kifizetődő, ám a hírek szerint a hangvillások már a mostani szabályrendszerben is bevetnék éles körülmények között.

A Suzuki 2022-es távozása óta a Yamaha az egyetlen gyártó, amely sornégyes erőforrással versenyez, ám az elmúlt években jelentősen visszaestek az erősorrendben, és nemcsak a Ducati, hanem a KTM és az Aprilia is megelőzte őket az erősorrendben. Lin Jarvis, a márka MotoGP-projektjének év végén leköszönő ügyvezető igazgatója elárulta, valóban a koncepcióváltáson munkálkodnak.

Hoppá, a Yamaha már az új korszak előtt szakíthat hagyományaival?

Megerősíthetem, hogy dolgozunk egy V4-es motorblokk kifejlesztésén – nyilatkozta a sorozat hivatalos honlapjának. – Már egy ideje tart a dolog, mert amikor a Suzuki itt volt, két gyártó is sornégyes erőforrást használt, a többiek pedig V4-gyel futottak. Az elmúlt években azonban sokat fejlődött a sportág technikai fronton, és persze a Suzuki is távozott, így mi maradtunk az egyetlen, sornégyest használó gyártó. Véleményünk szerint a sornégyes fejlesztésében és javításában még rengeteg a lehetőség. Ugyanakkor az összes ellenfelünk V4-essel versenyez, ráadásul a 2027-es szabályok [érkezése] felé tartunk, így fontos számunkra, hogy teljes mértékben megértsük azt a potenciált, amely a V4-esekben rejlik a sornégyesekkel szemben. Ez alapján egy ideje meghoztuk a döntést, hogy elindítsuk a projektet, amely az ütemterv szerint halad. Az erőforrást már a próbapadon tesztelik. A motorba még nem tettük be, de amikor a megbízhatósági teszteket befejezzük, akkor végre elkezdhetünk a pályán tesztelni.”

Persze nyilvánvaló, hogy egy ilyen projektet nem lehet elsietni, így jövőre még mindenképpen lesz sornégyes motorblokk a mezőnyben. Ezzel együtt nem olyan nagyon sokára a Yamaha pályára viheti a V4-es erőforrását, persze még nem éles körülmények között, aztán pedig eldöntik, hogy milyen irányba menjenek tovább.

Ha [a V4-es] gyorsabb lesz a sornégyesnél, akkor bevetjük – szögezte le Jarvis. – Szóval meglátjuk. Nyilvánvalóan szeretnénk megvizsgálni és ellenőrizni, milyen típusú blokkra van szükség 2027-ben. Ez azonban még messze van, úgyhogy most kell elkezdenünk, és tapasztalatokat kell szereznünk. Hogy futamon mikor láthatjuk, azt nem tudom, de a pályatesztek már nincsenek messze. Az eddigi és a remélt jövőbeli pozitív fejlemények alapján talán a következő év közepén visszük pályára. Rengeteg munka áll előttünk, de úgy gondolom, hogy a két erős csapattal, a négy erős versenyzővel, valamint egy csomó jó mérnökkel vissza fogunk térni [az élmezőnybe].”

Fabio Quartararo, a Yamaha vezérpilótája nemrég szintén amellett érvelt, hogy meg kell fontolniuk a sornégyesre történő váltást. Azonban amennyiben 2027-ig valóban befagyasztják a motorblokkfejlesztést, akkor a japán gyártó helyzete bonyolódhat, hiszen ha fellép a koncessziós szabályok szerinti D kategóriából, akkor alapesetben elméletileg nem nyúlhatna az erőforrásához.

Az Apriliánál nem ellenzik a blokkok befagyasztását, de szerintük tisztességtelen a Yamaha ajánlata