Jorge Martín elárulta, lépésről lépésre dolgozza fel a bajnoki címet, és úgy véli, a mögötte végző három versenyző mindegyike jobbá tette őt. A spanyol pilóta hálás a Ducatinak, hogy nem szóltak bele a bajnoki küzdelembe, és kijelentette, szerinte a bolognai márkánál már bánják, hogy nem őt viszik fel a gyári csapathoz.
Most már lassan két hete, hogy Jorge Martín a harmadik helyen ért célba a Barcelonai Szolidaritási Nagydíjon, ami azt jelentette, hogy ő lett a MotoGP idei világbajnoka. A 26 éves motoros csapatával és a hozzá közel álló emberekkel természetesen óriási ünneplést csapott, de ilyenkor általában több időbe telik, mire egy pilóta felfogja, mit is ért el valójában. Nincs ez másként most sem.
Martin a világbajnok, de a hétvége hőse címen osztoznia kell
„Kiváltság, hogy megnyertem a világbajnokságot, és ez az egész hátralévő életemre velem marad – nyilatkozta a spanyol közszolgálati televízió híradójában. – Voltak olyan pillanataim, amikor féltem, és kétségek gyötörtek, de ezt már elértem, úgyhogy bármi is jön, az már ajándék lesz. Próbálom apránként feldolgozni, de nagyon boldog, nagyon elégedett vagyok. Élvezem a pillanatot a hozzám közel álló emberekkel együtt.”
Martín hosszú és göröngyös utat járt be idáig. Családjának fiatalkorában sok mindenről le kellett mondania, hogy finanszírozhassa pályafutását, amely így is többször veszélybe került. Később, 2018-ban persze megnyerte a Moto3-as vb-t, de ez nyilvánvalóan nem ugyanaz, mint felérni a királykategória csúcsára.
Gyerekként hajszálon múlt a karrierje, most Rossi bravúrját másolta – portré a MotoGP új királyáról
„Kiskorom óta ez volt az álmom, mindig is arról ábrándoztam, hogy MotoGP-bajnok leszek – fogalmazott. – Megszereztem a Moto3-as bajnoki címet, ez viszont hiányzott. Rengeteg munkával és áldozattal járt, de nagyszerű volt végre felírni a nevem a rajta lévők mellé a bajnoki trófeára, ez rendkívül boldoggá tesz.”
Martínnak már tavaly is volt esélye révbe érni, de a hibái miatt akkor még lemaradt a végső győzelemről. Most már azonban nem rágódik az egy éve történteken. „Azért nem nyertem meg, mert nem nekem kellett megnyernem – szögezte le. – Sokat tanultam, és ennek a tapasztalatnak köszönhetően idén győzni tudtam.”
Az egészen az idei évig a Pramacnál versenyző pilóta annak ellenére végzett a tabella élén, hogy a húszból csupán három főversenyt nyert meg. Ezzel ellentétben Francesco Bagnaia tizenegy diadallal zárt, de Marc Márquez is ugyanannyiszor győzött, mint honfitársa, és Enea Bastianini is csupán eggyel kevesebb alkalommal. Martín úgy véli, márkatársai hozzájárultak a fejlődéséhez, de hozzátette, ő volt a legkiegyensúlyozottabb.
„Pecco Bagnaia, Marc Márquez és Enea Bastianini: mindhárman jobb versenyzővé tettek, rákényszerítettek, hogy mindent beleadjak – magyarázta. – Amikor az egyiküknek nem ment, akkor a másikuk volt az, aki nyerhetett volna, én pedig mindig harcban voltam, és ez jelentette a különbséget. Nagyon nehéz volt behúzni a bajnoki címet, történelmi pontrekordot értünk el, ami már megmutatja, hogy nagyon nagy volt a versengés, és elképesztő, hogy legyőztük őket.”
Martín elismerte, korábban rettegett tőle, hogy soha nem lesz világbajnok a MotoGP-ben
Bajnoki címével Martín történelmet írt, hiszen szatellitcsapat színeiben hajtotta végre ezt a bravúrt. Ilyesmire utoljára 2001-ben volt példa a királykategóriában, akkor Valentino Rossi révén. Bár az olasz legendához hasonlóan a technikai feltételeket illetően a spanyol pilóta motorja is megegyezett a gyári alakulat gépeivel, mégis úgy véli, hátrányban volt Bagnaiához képest. Azért viszont hálás a Ducatinak, hogy semmilyen módon nem akadályozták őt.
„Ugyanolyan felszereltséggel rendelkeztem, mint Pecco, ezt nem tagadhatom – jelentette ki. – Egy gyári versenyző azonban teljesen más bánásmódban részesül. Amikor az ember gyári istállónál versenyez, mindenki érte dolgozik, és megpróbálják győzelemhez segíteni. Úgy érzem, mintha az én csapatomban tizenkét ember lett volna a két-háromszáz ellenében. Ez megnehezítette a helyzetemet. Ugyanakkor köszönöm a Ducatinak, hogy semmit nem tett ellenünk. Senki sem számított erre, mindenki azt várta, hogy az utolsó néhány futamon történik valamilyen furcsaság, de rendkívül nagylelkűek voltak, ami csodálatra méltó.”
Martín a montmelói tesztet már egy Aprilián teljesítette, hiszen jövőre már a noaleiek gyári istállóját képviselve fog versenyezni. A felek azután egyeztek meg, hogy kiderült, az előzetes várakozásokkal ellentétben nem a 26 éves motoros, hanem Márquez kapja meg a gyári Ducati ülését. A távozó pilóta nem is tagadja, hogy nem ezt akarta, de igyekszik optimistán tekinteni a jövőre.
„Nem az Aprilia volt az első választásom, a Ducati gyári alakulatához szerettem volna igazolni, de bizonyos helyzetek ezt nem tették lehetővé – idézte fel. – Ezután az Aprilia volt az első választásom, teljes szívemből azt éreztem, hogy ez az a hely, ahol boldog leszek. Meglátjuk, hogyan alakul, ez egy kihívás, amely nem lesz könnyű, főleg az elején, de teljes mértékben hiszek bennük, az emberekben és abban, hogy szívüket-lelküket beleadják. Úgy vélem, nagyon jól is elsülhet.”
A vártnál több pozitív visszajelzést kapott Martíntól az Aprilia, de „néha küzdött a motorral”
És hogy a Ducatinál mit gondolnak most Martín elvesztéséről? Nos, az érintettnek erről is megvan a határozott véleménye. „Amikor ez eldőlt, nem voltam bajnok, ezeket a dolgokat nehéz előre látni – mondta. – Az viszont egyértelmű, hogy most már valószínűleg bánják, de ezt tőlük kell megkérdezni. Végső soron én magamra figyelek. Az élet olyan helyekre sodorja az embert, amelyekre nem számít.”