Massimo Bartolini elárulta, jövőre el kell dönteniük, hogy maradnak a sornégyes motorblokknál, vagy V4-es erőforrásra váltanak. A Yamaha technikai igazgatója azonban hangsúlyozta, eközben a rövid és a hosszú távú célokra is figyelni kell.
A MotoGP idei szezonjának egyik legizgalmasabb technikai témájú híre volt, hogy a Yamaha elkezdte fejleszteni a V4-es motorblokkot. Amióta a Suzuki 2022 végén kiszállt a MotoGP-ből, a hangvillásoké az egyetlen márka a királykategóriában, amely sornégyes erőforrást használ, ám az elmúlt két és fél évben ez nem bizonyult kifizetődőnek.
Éppen ezért döntöttek úgy, hogy megnézik, mire mennek a többség által használt megoldással. Persze attól még messze vannak, hogy pályára vigyék az új motorblokkot, de a tervek szerint jövőre ez is megvalósul, és a koncessziós szabályoknak köszönhetően akár éles körülmények között is kipróbálhatják. Az biztos, hogy 2025-ben valamelyik verzió mellett le kell tenniük a voksukat.
„A V4-es motorblokk esetében nem csak az erőforrásra kell gondolni – nyilatkozta Massimo Bartolini, a Yamaha technikai igazgatója a MotoGP hivatalos honlapjának. – A V4-es blokk azt jelenti, hogy teljesen más motort kell építeni. Szóval másmilyen a váz, másmilyen a súlyelosztás, másmilyenek az alkatrészek a motoron. Egyelőre viszont fogalmunk sincs, hogy gyorsabb-e vagy sem. Tehát meg kell építenünk a motorblokkot, meg kell építenünk a motort, meg kell néznünk, hogy gyorsabb-e, és csak utána választhatunk. 2025-ben döntést kell hoznunk, és remélem, hogy akkor már rendelkezünk az ehhez szükséges információkkal.”
Nem lehet nagy különbség a teljesítményben – miért fejleszt V4-es blokkot a Yamaha
Persze ezt nehezíti, hogy a Yamahának természetesen nem csak a V4-es blokk fejlesztésére kell koncentrálnia, hiszen abból a következő idény elején biztosan nem profitálhatnak. Ugyanakkor valamit rövid távon is fel kell mutatniuk, hiszen az idei év vége ugyan meglehetősen biztatóra sikeredett, de egyetlen dobogó sem jött össze.
„Az a célunk, hogy a lehető legversenyképesebbek legyünk – fogalmazott az olasz szakember. – Az jár a fejemben, hogy a jövő év végén jobb [eredményt] lássunk, 2026-ban pedig [ennél is] kicsit közelebb legyünk. Ez csodálatos lenne, az elképzelhető legjobb forgatókönyv. Azonban észben kell tartani, hogy a többiek sem állnak le a munkával, nagyon keményen dolgoznak és hajtanak. Szóval nemcsak vissza kell jönnünk, hanem gyorsabban kell [fejlődnünk], mint ők, ami hosszú időt vesz igénybe.”
Emellett ott vannak a hosszú távú célok is a 2027-es szabályváltozások formájában. „2027 igencsak közeledik – jelentette ki Bartolini. – Mindenesetre nem tudunk egyszerre sok projektet párhuzamosan fejleszteni. Ez nagyon idő- és energiaigényes, tehát hamarosan döntenünk kell. A gyorsabb csomag mellett tesszük le a voksunkat, függetlenül attól, hogy melyik lesz az.”