Sajtóértesülések szerint az Európai Bizottság új gazdaságstratégiáért és a versenyjogért is felelős alelnöke úgynevezett II. fázisú vizsgálatot kezdeményezett a MotoGP felvásárlásával kapcsolatban. A problémát természetesen az jelenti, hogy a felvásárló Liberty Media egyben a Forma–1 tulajdonosa is.
Idén tavasszal vált hivatalossá, hogy a Liberty Media komoly részesedést szerez a MotoGP és a Superbike-világbajnokság kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sportban. Az amerikai vállalat, amely még a Forma–1 egy részéről is lemondott, hogy fedezni tudja az üzletet, az átvételi folyamat lezárulta után a spanyol cég mintegy 86 százalékát fogja birtokolni. A felek abban bíztak, hogy a felvásárlási folyamat az idei év végéig befejeződhet, ám ehhez zöld utat kell kapniuk a versenyjogi szervezetektől.
A Liberty Media még a Forma–1 egy részétől is megválik, hogy le tudja zárni a MotoGP felvásárlását
Novemberben Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója megerősítette, hogy a MotoGP felvásárlására irányuló kérelmüket benyújtották a szeptemberben felállt Európai Bizottsághoz. „Benyújtottuk az EB-hez a hatósági jóváhagyás iránti kérelmünket, és várhatóan az év végéig megkapjuk majd azt” – nyilatkozta akkor Maffei.
Azonban az elmúlt napok eseményei alapján a Libertynek még várnia kell, hogy zsebben tudhassa a MotoGP-t. A mértékadó üzleti lapok, a Bloomberg és a Reuters egybehangzó értesülései szerint Teresa Ribera, az Európai Bizottság új gazdaságstratégiáért és a versenyjogért is felelős alelnöke ugyanis alaposan meg szeretné vizsgálni az ügyletet. Talán nem felelőtlen találgatás, ha ezt összekötjük az Európai Parlament egy tagja által korábban kezdeményezett vizsgálattal.
Vizsgálatot kezdeményezett egy európai parlamenti képviselő a MotoGP felvásárlása kapcsán
A problémát természetesen az jelenti, hogy a Forma–1 is a Liberty tulajdonában van. A beszámolók szerint Ribera aggódik amiatt, hogy milyen hatással lehet a televíziós és a streaming iparágakra, ha két olyan jelentős bajnokság, mint a Forma–1 és a MotoGP egyazon kézbe kerül. Az Európai Bizottságnak első körben december 19-éig kell döntést hoznia az ügyben. A most napvilágot látott hírek szerint a testület arra készül, hogy a határidőig elindítja a II. fázisú vizsgálatot.
A Bizottság honlapja szerint a II. fázisban az adott ügylet versenyre gyakorolt hatásainak „mélyreható elemzését” végzik el, amely így több időt igényel. A vizsgálat megindításától legfeljebb 110 munkanap áll rendelkezésre a döntés meghozásához, amely akár a „feltétel nélküli törlés” is lehet. Azonban a Bloomberg arról ír, hogy hivatalosan még nem határoztak a II. fázis elindításáról, így akár az I. fázisban is jóváhagyhatják az ügyletet, ahogy arra az összes ilyen eset több mint 90 százalékában sor kerül.
Nem először fordult elő, hogy a MotoGP és a Forma–1 ilyen jellegű összefonódása problémát jelentett az európai versenyjogi szervezeteknek. 2006-ban például a CVC Capitalnek el kellett adnia a kétkerekű csúcskategóriában meglévő részesedését, hogy beszállhasson az F1-be. Igaz, Maffei – aki egyébként nemrég meglepetésre távozott a posztjáról – meglátása szerint ebben az esetben nem lesz erre szükség.
Kell-e tartani a szaúdi hatalomátvételtől a Liberty vezetőjének lemondása után?
„Nagyon bízunk abban, hogy megkapjuk a szabályozó hatóságok jóváhagyását, mert úgy gondoljuk, hogy a sport- és szórakoztatóipari elemeknek nagy piaca van, amelynek a Forma–1 és a MotoGP csak egy kis részhalmaza, és ez a piac sokat változott az előző jelentős felülvizsgálat óta – magyarázta Maffei. – Nem fogjuk a Forma–1-et és a MotoGP-t egy csomagként kezelni, és nem próbáljuk majd egyben piacra dobni őket.”