hétfő, március 10, 2025
KezdőlapMotoGPKülönleges rekordot tart a Rossi előtti utolsó olasz 500-as bajnok, akit menekülés...

Különleges rekordot tart a Rossi előtti utolsó olasz 500-as bajnok, akit menekülés közben ütöttek el

- Hirdetés -
- Hirdetés -

Ezen a napon ünnepli 70. születésnapját Franco Uncini, 1982 500 köbcentis világbajnoka. Az olasz pilóta csak ebben az idényben ünnepelhetett királykategóriás győzelmet, és Valentino Rossi előtt ő ért fel utoljára a csúcsra hazájából, mielőtt egy súlyos baleset miatt kómába került. Később csapatmenedzserként és a biztonságért felelős szakemberként is sikeres volt.

Március 9-e jeles nap a gyorsasági motorversenyzésben, hiszen ezen a napon született a királykategória egyik világbajnoka, Franco Uncini. Az 500 köbcentiméteres kategória negyedik legidősebb élő győztese ráadásul kerek évfordulóhoz érkezett, hiszen 70 éves lett. Az alábbiakban felidézzük pályafutásának legfontosabb pontjait.

- Advertisement -

Uncini az Adriai-tenger partjától nem messze fekvő Renecati nevű településen született egy hangszergyártással foglalkozó gazdag család sarjaként. Bár később csak 54 kilogramm volt, de így is belefogott a motorozásba, ráadásul egy 750 köbcentis Laverda nyergében mutatkozott be. Később viszont már a Ducatival ért el sikereket országos szinten.

Mindössze 21 éves volt, amikor bemutatkozott a gyorsaságimotoros-világbajnokság 350-es géposztályában, és a Nemzetek Nagydíján mindjárt másodikként ért célba a Yamahával a címvédő Johnny Cecotto mögött. Az idényzáró montjuici viadalon szintén remekül motorozott, hiszen harmadikként intették le, így annak ellenére, hogy csak három versenyen vett részt, kilencedik lett az összetettben. A 250-esek között szintén indult néhány futamon, de ott nem alkotott maradandót.

1977-ben a Harley-Davidsonhoz szerződött a kisebb kategóriákban négy vb-címet szerző Walter Villa mellé. Ezúttal a 250-esek között indult többször, és Imolában megszerezte első győzelmét. Brnóban szintén diadalmaskodott, így összetettben a második lett, közvetlenül csapattársa előtt. A nála bő 11 és fél évvel idősebb honfitárssal azonban meglehetősen rossz kapcsolatot ápolt, aminek következtében Uncini visszatért a Yamahához.

A következő idényben a két kategóriában összesen négy dobogót szerzett, de az újabb győzelem nem jött össze. 1979-re pedig úgy döntött, vásárol egy 500-as Suzukit, és kipróbálja magát a legmagasabb géposztályban. Első idényében egyszer, míg a másodikban háromszor állhatott fel a pódiumra, és összetettbeli ötödik, majd negyedik helyével mindkétszer ő lett a legjobb privát versenyző.

Az 1981-es szezonjában nem a sikerek, hanem a bukások jöttek sorra, az év végén viszont nagy lehetőséget kapott. A vb-címet megszerző Marco Lucchinelli ugyanis távozott a Suzukitól, helyére pedig a honfitárs érkezett Roberto Gallina gyári támogatást élvező csapatához. Uncini pedig nemcsak az egyéni bajnoki címet tartotta a japánoknál, hanem vezérletével a konstruktőri elsőséget is megvédték.

Az akkor 27 éves motoros egy negyedik hellyel kezdett, az idény végén pedig zsinórban háromszor kiesett. A kettő között viszont egyedül a legjobbak által bojkottált Francia Nagydíjon nem szerzett pontot, ezt leszámítva viszont öt győzelmet és két harmadik helyet szerzett. Lényegében már három fordulóval a vége előtt, Silverstone-ban bajnok lett, miután közvetlen üldözői, a tőle egyaránt 35 ponttal elmaradó Kenny Roberts és Barry Sheene megsérültek, a többieknek pedig már nem volt matematikai esélyük utolérni őt.

Egy bojkott miatt írt történelmet a versenyző, aki egy év múlva ugyanazon a nagydíjon halt meg

Uncini ezzel a tizenharmadik egyéni vb-címét szerezte hazájának a királykategóriában, ám ez a szám sokáig balszerencsésnek bizonyult, hiszen egészen Valentino Rossi 2001-es sikeréig kellett várni az újabb összetettbeli győzelemre. Egyébként ezután egész Európára ínséges időszak várt, hiszen Àlex Crivillé 1999-es révbe éréséig csak amerikai és ausztrál pilóták ünnepelhettek a szezon végén.

Mint később kiderült, Uncini egy különleges rekordot is felállított, hiszen övé a legtöbb királykategóriás futamgyőzelem azok közül, akik csak egyetlen szezonban tudtak diadalmaskodni. További sikerekre többek között azért nem volt esélye, mert az 1983-as Holland TT-n súlyos balesetet szenvedett. Miután elesett, próbált kimenekülni a pályáról, de nem nézett körbe, és pont a mezőnyhöz képest őt ellentétes oldalról kikerülni igyekvő Wayne Gardner elé lépett, aki így már nem tudott mit tenni, és motorja eltalálta az olasz versenyző fejét. (A videót ezen a linken lehet megtekinteni.) Utóbbinak a sisakja is lerepült, majd hosszú időre kómába került, de szerencsére felépült. 1984-ben vissza is tért, de dobogóra már nem tudott állni, a következő idény végén pedig felhagyott a versenyzéssel.

Később csapatmenedzserként is világbajnok lett, hiszen ő vezette a gyári Ducatit, amellyel Doug Polen 1991-ben Superbike-vb-t nyert. 1993-ban viszont már egészen más szerepet töltött be, hiszen a gyorsaságimotoros-vb mezőnyében szereplő csapatok szakszervezete, az IRTA a bajnokság biztonsági megbízottjának választotta. 2013-ban a FIM a nagydíjak hivatalos biztonsági felelősévé léptette elő, ebben a szerepkörben Loris Capirossival dolgozott együtt. Leginkább a pályák homologizációjának ellenőrzése volt a feladata, és a versenyirányítás tagjaként is nagyban hozzájárult a helyszínek biztonságához. Egészen 2022-ig töltötte be ezt a szerepkört, és mire nyugdíjba ment, már hét éve a hírességek csarnokának tagja volt.

- Advertisement -